تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 19, 2022
14:20 سه شنبه، 30ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135186

اتصال «سامانه زمین» به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

 
چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد.
 
«مجید فولادیان»، مدیرکل دفتر پایش و پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیان داشت: چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند. این سامانه‌ها عبارت از «پنجره واحد مدیریت زمین»، «میز خدمات الکترونیکی»، «ایمیل ملی احراز هویت شده بومی» و «سامانه کارپوشه پیام ایران» است و به زودی سامانه‌های ملی و دستگاه‌های بیشتری به این پنجره متصل می‌شوند. با راه‌اندازی این سامانه، یکبار احراز هویت جهت دریافت خدمات الکترونیکی بدون نیاز به ورود و احراز هویت مجدد توسط متقاضی دریافت خدمات کافی است.
 
وی ارائه خدمات الکترونیکی دولتی به شهروندان به‌صورت یکپارچه و متمرکز بر بستر شبکه ملی اطلاعات را یکی از ویژگی‌های اصلی این پنجره دانست و افزود: تسهیل در دریافت خدمات دولتی، افزایش سرعت دسترسی از دیگر ویژگی‌های پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که مانند یک سامانه ملی SSO مورد پیاده‌سازی قرار گرفته است.
 
فولادیان در تبیین بیشتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: سطح خدمت این پنجره، ملی و از نوع خدمت به شهروندان است. ماهیت خدمت این پنجره حاکمیتی است و کلیه افراد کشور را مخاطب قرار می‌دهد و به صورت رایگان ارایه ‌می‌شود.
 
جزییات سامانه‌های متصل سازمان فناوری اطلاعات ایران
 
همان طور که اشاره شد، تا کنون چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند. اما این سامانه‌ها چه خدماتی را به متقاضیان ارایه می‌دهند؟
 
بر اساس این گزارش، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی با همکاری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و راه‌اندازی شده است و به نشانی https://iraneland.ir/ در دسترس عموم قرار دارد.
 
سامانه بعدی، میز خدمات الکترونیکی است که به صورت یکپارچه خدماتی مانند تاییدیه فنی نرم‌افزار، احراز اصالت فنی نرم‌افزار، ارائه سرویس بر بستر GSB و PGSB  و سایر خدمات به نشانی https://eservices.ito.gov.ir می‌پردازد.
 
در همین راستا، سامانه کارپوشه پیام ایران نیر در واقع کارتابلی است که جهت ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلان‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور به مردم و موسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند به نشانی  inbox.iran.gov.ir ایجاد و راه‌اندازی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.