تلفن همراه

گوشی

April 20, 2022
11:14 چهارشنبه، 31ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135213

رشد 50 درصدی استفاده از مواد بازیافتی در تولید محصولات اپل

 
اپل همزمان با فرارسیدن روز زمین در تاریخ 2 اردیبهشت‌ ماه، ضمن معرفی دستگاه بازیافت جدیدی به نام «Taz»، گزارش پیشرفت زیست محیطی 2022 خود را منتشر کرد که در آن به این موضوع اشاره شده که این شرکت توانسته در سال مالی 2021 حدود 20 درصد مواد موجود در محصولات خود را از مواد بازیافتی تامین کند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 50 درصدی را نشان می‌دهد.
 
این شرکت مشتاق است تا پیش از فرارسیدن روز زمین به شکلی نشان دهد به محیط زیست اهمیت می‌دهد. براساس آنچه اپل به آن اشاره کرده، استفاده از مواد بازیافتی در سال مالی 2021 جهش چشمگیری داشته است و در 8 محصول جدید حداقل 20 درصد مواد بازیافتی به کار گرفته شده است.
 
 
استفاده از طلای بازیابی شده در برد آیفون
این مواد بازیافتی شامل استفاده از طلای بازیابی تایید شده در بردهای اصلی و ماژول دوربین آیفون 13 و 13 پرو می‌شود. همچنین استفاده مجدد از کبالت، عناصر خاکی کمیاب و تنگستن در طول سال گذشته مالی بیش از دو برابر افزایش داشته است.
 
برای اولین بار اپل در تولید موبایل خود، از طلای بازیابی شده در آبکاری برد منطقی اصلی آیفون 13 و آیفون 13 پرو و ​​همچنین سیم دوربین جلو و دوربین عقب دستگاه استفاده کرده است. اپل می‌گوید انجام چنین کاری نقطه عطفی در تولید محصولات این شرکت از مواد بازیافتی محسوب می‌شود. گفتنی است اپل این طلای بازیابی شده را از محصولات دور ریخته شده شرکت بازیافت کرده است.
 
اپل همچنین اعلام کرده که قصد دارد تقریبا استفاده از مواد پلاستیکی را در بسته بندی‌های خود حذف کند. در همین راستا این شرکت در سال 2021 تنها در حدود 4 درصد از مواد بسته بندی را از پلاستیک استفاده کرده و آیفون‌های جدید اولین گوشی‌های اپل هستند که بدون مواد بسته‌بندی پلاستیکی عرضه می‌شوند. اپل امیدوار است تا سال 2025 استفاده از پلاستیک در بسته بندی‌های خود را به صورت کامل حذف کند.
 
 
دستگاه بازیافت جدید اپل
دستگاه بازیافت جدید اپل به نام Taz از فناوری شبیه خردکن برای جدا کردن آهن از ماژول‌های صوتی و بازیابی عناصر کمیاب خاکی استفاده می‌کند. این دستگاه اکنون می‌تواند 23 مدل آیفون را بازیافت کند. اپل می‌گوید با کمک این دستگاه توانسته استفاده از تنگستن بازیافتی، مواد معدنی کمیاب خاکی و کبالت را در سال مالی 2021 دو برابر کند.
 
ربات‌های بازیافت اپل اجزای آیفون را جدا می‌کنند. سپس طلا و مس به کار رفته شده در آن را بازیابی کرده و برای استفاده مجدد آماده می‌کنند. انجام چنین کاری از استخراج 2000 متریک تن سنگ جلوگیری می‌کند. ممکن است در یک تن موبایل 80 برابر بیشتر از یک تن مواد معدنی طلا وجود داشته باشد.
 
همچنین در بخش دیگری از این گزارش به این موضوع اشاره شده که اپل تعمیر محصولاتش را در مراکز تعمیر آسان‌تر کرده و به برنامه تعمیر Self Service اشاره کرده است. هرچند هنوز در مورد برنامه دقیق آن در سال 2022 صحبتی مطرح نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.