تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 20, 2022
11:20 چهارشنبه، 31ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135214

اولین ریزش مشترکین در یک دهه اخیر: نتفلیکس به‌دنبال طرح ارزان‌تر با تبلیغات می‌رود

 
تلاش نتفلیکس برای جذب مشترکین جدید در فصل اول سال 2022 ناکام بود. در حقیقت، این شرکت در گزارشی اعلام کرده که در این بازه زمانی نسبت به فصل چهارم 2021 حدود 200 هزار نفر از مشترکین خود را در جهان از دست داده و می‌گوید این رقم می‌تواند در فصل دوم 2022 تا 2 میلیون افزایش یابد. به‌دنبال انتشار این گزارش، مدیرعامل نتفلیکس اعلام کرد که این شرکت در حال ارزیابی طرح اشتراک ارزان‌تری است که تبلیغات خواهد داشت.
 
سرویس استریم نتفلیکس در نامه‌ای خطاب به سهام‌داران خود اذعان کرد: «رشد درآمد ما به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. کرونا با افزایش قابل توجه نرخ رشد ما در سال 2020 شرایط را مبهم کرد و ما را بر این گمان داشت که بخش عمده کُند شدن نرخ رشد در سال 2021 به خاطر عبور از محدودیت‌های کرونا بوده است.» نتفلیکس در پایان فصل اول 2022 حدود 222 میلیون مشترک داشت و هنوز بزرگ‌ترین سرویس استریم دنیا محسوب می‌شود.
 
این شرکت در ماه فوریه برای اولین بار پس از دو سال قیمت سرویس‌های خود را افزایش داد. حالا به‌نظر می‌رسد که گزارش امروز پیامد این تصمیم را نشان می‌دهد. نتفلیکس اذعان کرده که تعداد مشترکان آن‌ها در آمریکا و کانادا با ریزش 600 هزار نفری از 75.22 میلیون به 74.58 میلیون نفر رسیده و عمده این ریزش به خاطر تغییر قیمت بوده است. البته نتفلیکس توانسته در منطقه آسیا-اقیانوسیه 1.09 میلیون جذب مشترک داشته باشد و به همین خاطر برآیند ریزش‌ جهانی با افت از 221.84 میلیون به 221.64 میلیون کاربر، حدود 200 هزار نفر اعلام شده است.
 
نتفلیکس مدعی است که در حال حاضر حدود 100 میلیون خانوار پسورد اکانت خود را با بقیه به اشتراک می‌گذارند و همین مسئله باعث شده رشد مشترکین در بسیاری از بازارها دشوارتر شود. این شرکت حالا می‌خواهد سخت‌گیری‌های بیشتری را علیه این دسته از کاربران اعمال کند تا درآمد حاصل از کاربران فعلی را به حداکثر برساند.
 
نتفلیکس طرحی ارزان‌تر ارائه می‌کند
با توجه به افزایش تعداد رقبا در صنعت سرویس‌های استریم، قابل پیش‌بینی بود که شرایط برای تداوم رشد نتفلیکس دشوارتر شود. سرویس‌هایی مثل هولو، پیکاک و اچ‌بی‌او مکس طرح‌هایی با هزینه پایین‌تر دارند که تبلیغات نشان می‌دهد. «رید هیستینگز»، مدیرعامل نتفلیکس در همین باره اعلام کرد که نتفلیکس آماده است تا ایده ارائه یک طرح ارزان‌تر با نمایش تبلیغات را در اختیار کاربران قرار دهد.
 
هیستینگز می‌گوید این شرکت ظرف یک الی دو سال آینده شرایط پیاده‌سازی این طرح را مشخص خواهد کرد. این در حالی است که او قبلا گفته بود مخالف پیچیدگی در بحث تبلیغات و طرفدار سادگی طرح‌های خرید اشتراک است. با این وجود، هیستینگز حالا به این نتیجه رسیده که این طرح تا حد زیادی منطقی به نظر می‌رسد چون بسیاری از کاربران حاضرند در ازای پرداخت هزینه کمتر مقداری تبلیغات را تحمل کنند.
 
افزون بر این، نتفلیکس قبلا به دنبال پخش مسابقات ورزشی نبود، اما حالا «تد ساراندوس»، مدیرعامل دوم این شرکت می‌گوید: «نمی‌گویم هیچ‌وقت مسابقات ورزشی را پخش نمی‌کنیم، اما باید مسیری برای افزایش درآمدها و سودآوری مناسب داشته باشیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.