اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 20, 2022
14:33 چهارشنبه، 31ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135226

اپراتورها در یک رقابت منفی قیمت اینترنت را بالا نبرند

به اعتقاد یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، اپراتورها در سال‌های گذشته در رقابت منفی با یکدیگر، افزایش قیمت نداشتند و زیرفروشی می‌کردند، در صورتی که اگر هر سال، تعرفه‌ها حداقل ۱۰ درصد بر اساس تورم افزایش پیدا می‌کرد، نمودی نداشت که کسی بخواهد عکس‌العملی نشان دهد.
 
سیدمحمدعلی شریفی الحسینی  با اشاره به تغییرات تعرفه‌ای در اپراتورهای اینترنتی بیان کرد: طبق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، یک کف و سقف قیمت برای اپراتورها تعیین شده، در حالی که تا پیش از این، اپراتورها داشتند زیرفروشی می‌کردند، یعنی اینترنت را با قیمتی کمتر از کف، ارائه می‌دادند. در حال حاضر هم با وجود تغییراتی که صورت گرفته، هنوز به سقف قیمتی که درآن مصوبه مجوز داده شده نرسیده‌اند. الان فقط اپراتورها در بازه میانه قرار گرفتند و قیمت‌ها را متعادل‌سازی کردند و در حالی که تعرفه آزاد برای هر گیگابایت، تا ۶۰ هزار تومان هم در نظر گرفته شده، بعید است که در آینده نزدیک هم به این قیمت‌ها برسند.
 
وی با بیان اینکه اپراتورهای ثابت و همراه دچار مشکل هستند و درحال حاضر امکان ارائه اینترنت با قیمت‌های قبل را ندارند، گفت: اگر تا پیش از این، مشکل مختص اپراتورهای ثابت بوده، اکنون با توجه به افزایش هزینه‌ها، اپراتورهای همراه هم مجبورند مطابق سایر شرکت‌ها عمل کنند. در حال حاضر اپراتورها دیگر امکان توسعه ندارند، چون هزینه‌های توسعه خیلی بالاست و حتی اگر تجهیزاتشان آسیب ببیند، نمی‌توانند آنها را جایگزین کنند، بنابراین مجبورند این تعدیل را انجام دهند تا بتوانند بقای خود را حفظ کنند. با تعرفه‌های فعلی دیگر نمی‌توان آن پوششی که باید را داشته باشند و خدماتی که لازم است را ارائه دهند.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطرنشان کرد: در اقتصاد آزاد، اپراتورها هم با هم رقابت دارند؛ اینکه در این سال‌ها اپراتورها افزایش قیمتی نداشتند، به این دلیل بوده که در رقابت منفی با یکدیگر، داشتند و زیرفروشی می‌کردند برای اینکه تعداد مشتری بالاتری داشته باشند. در صورتی که در این سال‌ها اگر هر سال، تعرفه‌ها حداقل ۱۰ درصد بر اساس تورم افزایش پیدا می‌کرد، نمودی نداشت که کسی بخواهد عکس‌العملی نشان دهد، نه اینکه از سال ۱۳۹۵ تا الان متوقف و اکنون نمود آن به این شکل احساس شود. اکنون هم تغییراتی که اعمال شده، در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم بوده و اپراتورها تنها به اصلاح قیمت اقدام کردند.
 
شریفی الحسینی در پاسخ به اینکه چرا در ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مشکلات اینترنتی شدت گرفته، بیان کرد: بعضا اشکال‌هایی در حوزه انتقال و ارائه خدمت بوده، اما به ندرت این اتفاق افتاده و حل شده است، برای مثال در یک بازه زمانی پهنای باند کشور مشکل داشت که این مشکلات اکنون برطرف شده و مشکلی وجود ندارد، البته با توجه به افزایش مصرف، ممکن است مشکلاتی هم ایجاد شود، اما اکنون وضعیت شبکه اپراتورها ثابت است و این مشکلات هم ربطی به دولت سیزدهم ندارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.