اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 24, 2022
11:59 یکشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135291

رشد سرعت اینترنت همراه در کشور؛ ایران در رتبه ۷۴/ تلاش برای بهبود کیفیت اینترنت ثابت

 
 بر اساس آماری که سایت اسپیدتست منتشر کرده است بر اساس شاخص «میانه» سرعت اینترنت همراه ایران در رتبه ۷۴ و بر اساس شاخص «میانگین» در رتبه ۸۰ قرار دارد.
 
سایت اسپیدتست (www.speedtest.net) گزارشی از وضعیت اینترنت کشورهای جهان منتشر کرد. این گزارش حکایت از رشد سرعت ایران در اینترنت همراه (بر اساس شاخص میانه) دارد. در آمار مربوط به ماه گذشته (اسفند ماه ۱۴۰۰) رتبه ۸۰ در اینترنت همراه و ۱۴۵ در اینترنت ثابت متعلق به کشور ایران بود که نسبت به قبل چند رتبه کاهش کیفیت را نشان می‌داد؛ اما آمار جدید ماهانه این سایت، نمایانگر رشد سرعت اینترنت همراه در کشور است.
 
فراز و نشیب‌های سرعت اینترنت در یک سال گذشته
 
سایت «اسپیدتست» برای سنجیدن رتبه و کیفیت اینترنت در تمام کشورهای جهان، از ۲ شاخص «میانه – Median» و «میانگین – Mean» استفاده می‌کند. شاخص میانگین همان حد متوسطی است که از یک گروه درنظر می‌گیرند؛ اما میانه نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر ۲ شاخص «میانه» و «میانگین» برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده کرده است.
 
سرعت ایران بنا بر شاخص «میانه»

 
 
رتبه ایران در بخش اینترنت همراه ۷۴ است/ عدم توسعه زیرساخت‌ها در حوزه اینترنت ثابت
 
آخرین آمار این سایت نشان می‌دهد که سرعت دانلود و آپلود اینترنت کشور (سرعت دریافت داده‌ها از طریق اینترنت) به سمت خوبی پیش رفته و اکنون رتبه ایران بر اساس شاخص «میانه» در بخش اینترنت همراه ۷۴ است، سرعت دانلود ۲۴.۹۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۳۹ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (لیتنسی) ۳۳ میلی‌ثانیه است.
 
اما در حوزه اینترنت ثابت به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها، اکنون رتبه ۱۴۵ را داریم و سرعت دانلود اینترنت ثابت به ۹.۹۵، سرعت آپلود به ۱.۱۰ و میران تأخیر به ۳۰ میلی‌ثانیه رسیده است.
 
در حال حاضر بر اساس شاخص «میانه»، سرعت دانلود اینترنت همراه در دنیا ۲۹.۹۶ مگابیت‌ بر ثانیه، آپلود ۸.۷۰ مگابیت‌ بر ثانیه و لیتنسی ۲۹ میلی‌ثانیه است. در اینترنت ثابت، سرعت میانه دانلود ۶۲.۵۲ مگابیت‌ بر ثانیه است، سرعت آپلود ۲۶.۹۸ و لیتنسی ۱۰ میلی‌ثانیه است.
 
این آمار نشان می‌دهد که در حوزه اینترنت ثابت نتوانسته‌ایم خوب عمل کنیم و تجهیزات و دانش فنی مربوط به این فنّاوری نیاز به بروزرسانی و اقدامات ویژه دارد. وزارت ارتباطات دولت سیزدهم نیز در تلاش است تا با واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری، اصلاح تعرفه اینترنت و برنامه‌ریزی برای اپراتورهای مختلف، سرعت اینترنت ثابت را افزایش دهد.
 
رتبه ایران بر اساس شاخص «میانه» در بخش اینترنت همراه ۷۴ است، سرعت دانلود ۲۴.۹۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۳۹ مگابیت برثانیه و میزان تاخیر (لیتنسی) ۳۳ میلی ثانیه است.
 
«میانگین» سرعت اینترنت ایران

علاوه بر آماری مربوط به «میانه» این مجموعه گزارشی از «میانگین» وضعیت اینترنت در جهان نیز ارائه می‌دهد. شاید در بخش «میانه» سرعت و آپلود اینترنت نسبت به جهانی رتبه قابل قبولی در برخی بخش‌ها داشته باشیم، اما زمانی که صحبت از شاخص «میانگین» می‌شود، نیاز است تلاش بیشتری را در این حوزه به کار بگیریم.
 
«میانگین» سرعت دانلود اینترنت همراه در جهان ۷۳.۵۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۴.۱۲ مگابیت بر ثانیه و لیتنسی ۳۶ میلی‌ثانیه و میانگین سرعت اینترنت ثابت از ۹۹.۰۲ مگابیت بر ثانیه به عدد ۱۲۷.۹۲ و در اینترنت ثابت از ۴۸.۴۰ به ۷۳.۵۰ رسیده است.
 
میانگین اینترنت همراه در ایران با چهار رتبه صعود، جایگاه ۸۰ را دارد و سرعت دانلود ۳۵.۷۶  مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۱.۹۶ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۴۱ میلی‌ثانیه است.
 
میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران با یک رتبه صعود، به جایگاه ۱۴۱ رسیده است. سرعت دانلود برابر با ۲۲.۱۸ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۱.۸۷ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۴۱ میلی‌ثانیه است.
 
زمانی که سرعت اینترنت را بر اساس شاخص میانگین درنظر می‌گیریم، با یک نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت سرعت اینترنت در جهان روبه‌پیشرفت است
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.