تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 24, 2022
12:05 یکشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135292

آشنایی با روش‌های پیدا کردن کد پستی

 
برخی اوقات برای خرید اینترنتی یا ثبت‌نام آنلاین از شما درخواست می‌شود کد پستی خود را وارد کنید. اگر شما هم مانند خیلی‌ها کد پستی محل سکونت خود را نمی‌دانید، در این مقاله ساده‌ترین شیوه‌های دریافت آن را آموزش می‌دهیم.
 
خرید اینترنتی و آنلاین در سال‌های اخیر، به بخش جدانشدنی از رفتار کاربران اینترنت تبدیل شده است. در این بین شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید آنلاین، فروشنده علاوه بر آدرس و مشخصات، کد پستی درخواست کند و شما کد پستی منزل خود را ندانید.
 
البته خرید اینترنتی تنها جایی نیست که ممکن است به کد پستی منزل خود احتیاج پیدا کنید و اگر وقت کافی ندارید تا برای دریافت کد پستی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید، در ادامه این مطلب به همه شیوه‌هایی اشاره می‌شود که از طریق آنها می‌توانید به‌ راحتی و از خانه کد پستی خود را پیدا کنید.
 
آموزش پیدا کردن کد پستی از سایت شرکت ملی پست
ساده‌ترین راهی که از طریق آن می‌توانید کد پستی محل سکونت‌تان را پیدا کنید مراجعه به سایت شرکت ملی پست است. پس از ورود به این سایت، می‌توانید از دو روش جست‌وجو با پیمایش نقشه و جست‌وجو بر اساس آدرس به کد پستی واحد مد نظر خود دست‌ پیدا کنید.

در مرحله اول موقعیت مکانی ساختمان مورد نظر را روی نقشه پیدا کنید.
 
می‌توان روش «جست‌وجوی کد پستی با پیمایش نقشه» را ساده و سریع‌ترین راه پیدا کردن کد پستی به حساب آورد. در این شیوه با مراجعه به سایت ملی پست وارد بخش جست‌وجوی کد پستی با پیمایش نقشه می‌شوید. در این صفحه نقشه‌ای برای شما باز می‌شود که باید روی آن موقعیت مکانی دقیق ساختمان مد نظر خود را انتخاب کنید. روی این نقشه هر ساختمان بر اساس پلاک حقیقی خود در واقعیت، شماره‌گذاری شده است.

واحد مورد نظرتان را از ساختمان انتخاب کنید.
با کلیک روی پلاک ساختمان مورد نظرتان یک صفحه برای شما باز می‌شود که حاوی آدرس دقیق محل انتخابی شما و چهار گزینه است. برای دستیابی به کد پستی باید گزینه «اطلاعات واحدها» را انتخاب و کد امنیتی را وارد کنید. سپس کد پستی تمام واحدهای آن ساختمان برای شما به نمایش درمی‌آید.

اطلاعات واحد انتخاب‌شده برای شما نمایش داده می‌شود.
با این‌ حال ممکن است اطلاعات پستی شهر یا ساختمان مورد نظر شما هنوز روی نقشه بارگذاری نشده باشد. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید، وارد بخش «جست‌وجوی کد پستی بر اساس آدرس» شوید و نام معبر (کوچه) آخر، پلاک، نام کسب‌وکار یا ساختمان کد پستی محل را وارد کنید. سپس آدرس دقیق نمایش داده می‌شود و پس از تایید آن می‌توانید کد پستی تمام واحد‌های ساختمان مورد نظرتان را دریافت کنید؛ با وجود این شاید پیدا کردن کد پستی از طریق آدرس مانند روش قبلی چندان هم کار راحتی نباشد یا برای شما به درستی کار نکند.
 
پیدا کردن کد پستی از طریق قبض
هرچند روش قبل برای کسانی که به استفاده از تکنولوژی عادت دارند روشی بسیار ساده است، اما برخی از مردم از سال‌ها قبل روش‌ ساده دیگری برای پیدا کردن کد پستی داشتند: چک کردن قبض آب، برق و غیره که هرچند روش راحتی بود، اما امروز بسیاری از قبوض به صورت پیامکی برای مالک ساختمان ارسال می‌شود و به این ترتیب امکان دستیابی به کدپستی از این طریق از بین می‌رود. اما اگر شما همچنان قبض کاغذی دریافت می‌کنید، این امکان برایتان مهیاست. البته باید دقت داشته باشید که ممکن است در برخی از موارد کد پستی درج‌شده روی قبض شما صحیح نباشد.

یکی از روش‌های پیدا کردن کد پستی، مراجعه به قبوض کاغذی است.
 
 
دریافت کد پستی با پیامک
یکی از دیگر‌ راه‌های دریافت کد پستی ارسال شماره تلفن ثابت واحد مورد نظرتان به شماره ۷۰۸۷ است. البته این روش رایگان نیست و ۲۰۰ تومان برای شما هزینه دارد که این مبلغ یا از روی شارژتان کسر می‌شود یا به قبض تلفن‌ همراه‌تان اضافه می‌شود.
 
اما نکته‌ای که وجود دارد این است که گویا این روش در حال حاضر فعال نیست و احتمالاً پیام‌های شما بی‌پاسخ خواهد ماند.
 
دریافت کد پستی با شماره تلفن
پیش از این از طریق شماره تلفن ثابت هم می‌شد کد پستی دریافت کرد. در این روش با مراجعه به سایت رسمی پست کشور می‌توانستید شماره ثابت محل مورد نظر خود را وارد و کد پستی را دریافت کنید، اما استفاده از این روش در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. البته این سرویس ممکن است در آینده دوباره در دسترس باشد.
 
دریافت کد پستی با استفاده از کد ملی
پیش از این، یعنی تا پیش از صدور کارت‌های ملی هوشمند، هر فرد می‌توانست کد پستی محل زندگی خود را از پشت کارت‌ ملی خود مشاهده کند. با این حال این روش ایرادات بسیاری داشت. از جمله اینکه کد پستی درج‌شده در پشت کارت، کد پستی‌ای بود که فرد هنگام ثبت‌نام وارد کرده بود و در صورتی که محل سکونت خود را تغییر می‌داد، کد پستی پشت کارت دیگر هیچ کارایی‌ای نداشت.

در حال حاضر نیز، با هوشمند شدن کارت‌های ملی، کد پستی از پشت آنها حذف شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.