اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 24, 2022
12:10 یکشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135294

انتقاد نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ از وزات نیرو در اجرای قانون نصب کنتورهای هوشمند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در سالهای مختلف در اجرای برنامه تعادل بخشی به منابع آبی و نصب کنتور های هوشمند چاه های آب کوتاهی کرده است .
 
 
 
نصرالله پژمانفر اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی کشور نحوه بهره‌برداری از منابع آبی است و متاسفانه با توجه به درگیری کشور با مشکلات اقلیمی اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.
 
وی افزود: ما در کشور تعداد قابل توجهی چاه آب داریم که برخی از آنها چاه مجاز و برخی نیز چاه‌های غیر مجاز هستند که متاسفانه به صورت بی‌رویه از منابع آبی آن برداشت می‌شود. بر اساس قانون، دولت و وزارت نیرو مکلف است تمامی برداشت‌های آب از چاه‌ها را بر اساس یک برنامه‌ریزی به صورت هدفمند تنظیم کند تا منابع آبی کشور از بین نرود و تعادلی بین منابع آبی جایگزین با برداشت ایجاد شود، این قانون تحت عنوان قانون تعادل بخشی در منابع آب باید اجرا شود اما متاسفانه به دلیل عدم اجرای صحیح آن شاهد هستیم که بیش از مقداری که منابع آبی به سفره‌های زیر زمینی از طریق بارش وارد می‌شود، از چاه‌ها برداشت صورت می‌گیرد و تعادل بخشی شکل نگرفته است.
 
 
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جلوگیری از این اتفاق قانونگذار وزارت نیرو را مکلف کرده است برای تمامی چاه‌ها و ابتدای آن کنتور قرار داده شود.
 
وی با اشاره به تولید کنتورهای هوشمند گفت: یک مجموعه دانش‌بنیان در سال ۹۴ اقدام به ابداع نوعی کنتور کردند که با روشی علمی مقدار برداشت از چاه‌ها را محاسبه کردند و حدود ۳۰ درصد از کل کنتورهای موجود در کشور از نوع ابداعی این شرکت دانش‌بنیان است و در استان‌هایی که از این کنتورها استفاده شده است، توانستند تا حدی برداشت آب از چاه‌های مجاز را کنترل کنند.
 
نایب رئیس کمیسیون اصل نود ادامه داد: متاسفانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته دریافتیم که از سال ۹۴ به بعد اجازه نصب کنتورهای هوشمند به این شرکت داده نشده و در این رابطه شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شد. با بررسی‌های صورت گرفته این برداشت حاصل شد که حق به جانب شرکت تولید کننده کنتور است و حداقل موضوع این است که در این چند سالی که از نصب کنتور هوشمند تولید این شرکت جلوگیری شده است، شرکت‌های دیگر نیز نتوانستند به دلیل هزینه‌های بالا کنتور جایگزین تامین کنند و از چاه‌ها آب بیشتری برداشت شده است.
 
پژمان‌فر خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث شده است که امروز در تمامی دشت‌ها دچار بحران در آب‌های زیرزمینی شدیم و شاهد فرونشست زمین هستیم. این وظیفه وزارت نیرو بوده است که در خصوص استانداردهای لازم کنتورهای هوشمند اقدامات لازم را انجام دهد اما متاسفانه با استناد به گزارشات غیر علمی کار را متوقف کرده است.
 
وی تاکید کرد: ترک فعل مسئولین وقت وزارت نیرو زیان غیرقابل جبرانی را به کشور وارد کرده است و کمیسیون اصل نود پس از تکمیل پرونده، این موضوع را به دستگاه قضایی گزارش خواهد داد.
 
پژمانفر در خصوص بخش دیگری از جلسه کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در ادامه به موضوع مقابله با زمین‌خواری از طریق سامانه جامع امور زمین پیش‌بینی شده تا هر نوع بهره‌برداری و اقدامی بر روی زمین انجام می‌شود در این پنجره واحد و سامانه قرار گیرد. اما متاسفانه با وجود همه پیگیری‌ها این سامانه به طور کامل در کشور راه‌اندازی نشده و در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلساتی در خصوص آن تشکیل شده و آن ستاد تکالیفی را بر عهده برخی دستگاه‌ها قرار داده تا شیوه نامه‌هایی را برای تکمیل این سامانه اجرایی کنند که متاسفانه کوتاهی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده و کمیسیون اصل نود همه این دستگاه‌ها را جهت پاسخگویی دعوت کرد و از آنها زمان خواسته شد تا همه این شیوه نامه‌ها را تدوین کرده و در اولین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی طرح کنند. و براساس تعهدی که داده شد، تا پایان شهریورماه پنجره واحد مدیریت زمین در کشور راه‌اندازی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.