اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 24, 2022
15:08 یکشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135309

سرعت ۶۳ درصد مشترکان اینترنت ثابت کمتر از ۱۰ مگ است

 
بیش از ۶۳ درصد مشترکان خانگی اینترنت ثابت در ایران، سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه و کمتر از آن دریافت می‌کنند، همچنین ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور حدود ۱۳ درصد اعلام شده؛ این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارهای کشور به اینترنت ثابت با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند.
 
جدیدترین گزارش رگولاتوری از شرایط ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران که آمارهای پایان اسفند ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد، گرچه مؤید افزایش ضریب نفوذ اینترنت ثابت و همراه است، اما در زمینه سرعت دسترسی شاخص‌های مناسبی را به ثبت نرسانده؛ از جمله اینکه همچنان ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور بسیار پایین بوده و در همین حال بیش از ۶۳ درصد مشترکان اینترنت ثابت خانگی به سرعت‌هایی حداکثر تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند.
 
اینترنت کم‌سرعت
اعداد و ارقام گزارش رگولاتوری نشان می‌دهند در پایان سال گذشته ۶۳.۵ درصد مشترکان اینترنت ثابت خانگی به سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه و کمتر از آن دسترسی دارند. همچنین ۱۸ درصد مشترکان اینترنت ثابت خانگی سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه یا کمتر دریافت می‌کنند. بر اساس این گزارش، در مجموع اینترنت ثابت خانگی ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۲۳۸ مشترک در کل کشور دارد.

تعداد مشترکان اینترنت ثابت بر اساس سرعت دریافتی
همچنین در این گزارش آمده است که تعداد کل مشترکان اینترنت ثابت (اعم از خانگی یا تجاری) به ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۴ مشترک رسیده است که این رقم گرچه ضریب نفوذ ۱۳ درصد را رد کرده اما تنها ۰.۱۹ درصد نسبت به پایان آذر ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

 
نگاهی به جزئیات آمارهای دسترسی به اینترنت ثابت نشان می‌دهد شرکت مخابرات ایران با آنکه در بازار Wi-Fi و TD-LTE حضور ندارد، اما همچنان مهم‌ترین بازیگر اینترنت ثابت کشور است و به تنهایی نزدیک به نیمی از مشترکان این حوزه را به خود اختصاص داده است. همچنین در زمینه FTTx شرکت‌های FCP گرچه نسبت به پایان آذرماه رشد کرده‌اند اما همچنان سهم بسیار ناچیزی از این بازار را در اختیار دارند. در مجموع می‌توان گفت عمده مشترکان اینترنت ثابت کشور از فناوری xDSL استفاده می‌کنند که این موضوع، دسترسی به سرعت‌های زیر ۱۰ مگابیت بر ثانیه را توضیح می‌دهد.
 
رشد همراه
در اینترنت همراه، آمارها همچنان صعودی هستند و ضریب نفوذ این راه دسترسی به اینترنت از ۱۱۴ درصد گذشته است.
 
نکته مهم در گزارش جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، افزایش تعداد مشترکان 3G همراه اول و رایتل است. گرچه در پایان مهر و آذر ۱۴۰۰ مشترکان 3G اپراتورهای همراه کاهش یافته و به مشترکان 4G افزوده شده بود، اما در پایان اسفندماه تعداد مشترکان 3G همراه اول و رایتل به نسبت آذرماه افزایش پیدا کرده و تنها ایرانسل است که مشترکان 3G کمتری داشته، هرچند این اپراتور نیز شاهد افزایش مشترکان 4G‌ خود بوده‌ است.
 
در مجموع تعداد مشترکان پهن باند سیار کشور با بیش از چهار میلیون نفر افزایش نسبت به آذر ۱۴۰۰ به بیش از ۹۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

 
در همین حال ضریب رشد تعداد مشترکان اینترنت همراه نیز در فصل آخر سال ۱۴۰۰ نسبت به فصل‌های قبل افزایش یافته و حتی رایتل که در آمارهای مربوط به پایان پاییز با کاهش تعداد مشترکان روبه‌رو شده بود در پایان اسفند، بیش از ۱۵۸ هزار مشترک جدید اینترنت همراه داشته است.
 
این افزایش در زمینه تعداد مشترکان تلفن همراه نیز دیده می‌شود و در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ اینترنت همراه در ایران از ۱۶۶ درصد عبور کرده است. در این میان ایرانسل با جذب بیش از ۲ میلیون مشترک جدید نسبت به پاییز ۱۴۰۰ بیشترین افزایش مشترکان را داشته؛ اما همچنان همراه اول با بیش از ۷۴.۵ میلیون مشترک فعال، سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد.

 
بر اساس آمارهای رگولاتوری، تعداد مشترکان رایتل در پایان اسفندماه به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است؛ اما در همین گزارش آمده است که تعداد مشترکان پهن‌باند این اپراتور کمتر از ۴.۲ میلیون نفر است. این یعنی بیش از ۹۹۴ هزار مشترک رایتل از اینترنت همراه استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که اپراتور سوم تلفن همراه ایران اصلاً سیم‌کارت 2G ندارد. با این حال نزدیک یک میلیون مشترک این اپراتور تنها از سرویس مکالمه آن استفاده می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.