اپراتورها

امینت

تلفن همراه

April 25, 2022
16:45 دوشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135356

کلاهبرداری تک‌زنگ یا wangiri چیست؟

 
اولین روز کاری سال جدید برای من مصادف شد با دیدن یک تماس ازدست‌رفته با پیش‌شماره‌ای مربوط به خارج از ایران. برای من که بعضی از اعضای خانواده‌ام خارج از ایران زندگی می‌کنند ماجرا کمی نگران‌کننده بود. فکر کردم که شاید اتفاقی برای یکی از نزدیکانم افتاده و کسی تماس گرفته تا من را هم در جریان بگذارد. پیغام‌هایم را چک کردم و خبری از کسی نبود. تا قهوه اولین روز کاری‌ام آماده شود، شروع کردم به تماس گرفتن و پیام دادن به کسانی که خارج از ایران داشتم. همگی خوب بودند و کسی از تماس گرفته‌شده اطلاعی نداشت. اما زمانی که به محل کار رسیدم و اتفاق پیش‌آمده را برای همکارانم تعریف کردم، ماجرا طور دیگری پیش رفت.
 
تماس‌های ازدست‌رفته با پیش‌شماره‌های خارجی
احتمالاً برای شما هم تابه‌حال پیش آمده که روی تلفن همراه خود تماس ازدست‌رفته‌ای ببینید که با شماره‌ای ناشناس گرفته شده و زمانی که پیش‌شماره را جست‌وجو می‌کنید به کشور خارجی برسید. امیدوارم فکر تماس گرفتن با این شماره‌ها به ذهن‌تان خطور نکرده باشد اما اگر چنین کاری کرده‌اید، پس بهتر از هرکس دیگری می‌دانید درگیر چه کلاهبرداری عجیبی شده‌اید. واقعیت این است که کسی جز کلاهبردارها، در آن سوی این شماره‌ها منتظر شما نیست. همه چیز یک تماس اتوماتیک است که به آن «وانگیری یا Wangiri» می‌گویند و برای خالی کردن جیب شما طراحی شده است!
 
وانگیری یا کلاهبرداری تک‌زنگ
«وانگیری» اولین بار از ژاپن شروع شد. این لغت که در زبان ژاپنی به معنای «تک‌زنگ» است به جریان تماس‌هایی گفته می‌شود که از خارج ژاپن گرفته و به‌ سرعت قطع می‌شد. زمانی هم که مشترکان با این خطوط تماس می‌گرفتند، با یک صدای ضبط‌شده مواجه می‌شدند. قربانیان وانگیری زمانی متوجه قربانی بودن می‌شدند که صورت‌حساب تلفن‌ همراه‌شان می‌آمد. این رقم که در آن یک تماس بین‌المللی، آن هم به‌ صورت خط هوشمند یا IN، ثبت شده بود به‌ طرز چشمگیری بالا بود. اما وانگیری تنها به ژاپن محدود نشد و خیلی سریع مردم همه کشورهای جهان، قربانی این کلاهبرداری به ظاهر ساده شدند.
 
دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟
روند کار برای اینکه اسم «کلاهبرداری» داشته باشد زیادی ساده است اما برخی اوقات کلاهبردارها از ساده‌ترین روش وارد می‌شوند تا کسی در نگاه اول به روش کارشان شک نکند.
 
زمانی که می‌خواهید با شماره‌ای خارج از ایران تماس بگیرید، به‌ محض اینکه شماره از سمت شما گرفته می‌شود به اپراتور وصل می‌شوید، اپراتور شما را به یک شرکت انتقال تماس یا Carrier متصل می‌کند و در نهایت به شخص مورد نظرتان وصل خواهید شد. در کلاهبرداری تک‌زنگ، اپراتور تماس را قطع خواهد کرد و برای همین شما فرصتی برای پاسخگویی نخواهید داشت. از دست رفتن فرصت پاسخگویی به تماس باعث می‌شود تا شما طبق عادت به شماره‌ای که تماس آن را از دست داده‌اید زنگ بزنید. این زنگ زدن از دو جهت شما را با ضرر مالی مواجه خواهد کرد:
 
در درجه اول چون این تماس یک تماس بین‌المللی محسوب می‌شود، هزینه برقراری آن بر عهده شما خواهد بود و همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، شرکت‌های اپراتور تلفن همراه تعرفه بالایی برای تماس‌های بین‌المللی دارند پس باید منتظر یک رقم عجیب روی صورت‌حساب خود باشید.
مورد دومی که شما را متوجه ضرر مالی خواهد کرد هوشمند بودن این خطوط تلفن است. خطوطی که از طریق آنها کلاهبرداری تک‌زنگ صورت می‌گیرد خطوط هوشمند یا IN هستند و به‌ محض برقرار شدن تماس با خطوط تلفن هوشمند، به ازای هر ثانیه از تماس، رقمی محاسبه می‌شود و در نهایت این رقم به صورت‌حساب تلفن همراه تماس‌گیرنده اضافه خواهد شد و به حساب صاحب خط هوشمند واریز می‌شود.
چطور در دام کلاهبرداران نیفتیم؟
پاسخ به این سوال در رابطه با کلاهبرداری تک‌زنگ بسیار ساده است. تماس شماره‌های ناشناس با پیش‌شماره‌های بیگانه را جواب ندهید و برای برقراری تماس با این شماره‌ها نیز تلاش نکنید. برای اینکه مطمئن شوید پیش‌شماره‌ای که از طریق آن با شما تماس گرفته شده مربوط به خارج از ایران و کلاهبرداری تک‌زنگ است، می‌توانید از سایت whosenumber.info استفاده کنید. با جست‌وجوی پیش‌شماره در این سایت، متوجه می‌شوید پیش‌شماره مربوط به چه کشوری است و در صورتی که به خارج از کشور تعلق دارد، از تماس دوباره با آن خودداری کنید.
 
فراموش نکنید افتادن در دام چنین کلاهبرداری‌هایی بسیار ساده است؛ همان‌قدر که ایده شروع آنها ساده است. با کمی دقت، خودتان و قبض تلفن همراه‌تان را از خطر کلاهبرداری تک‌‌زنگ حفظ کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.