تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 26, 2022
13:50 سه شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135380

سال جدید زمان کلیدی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

 
معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سال جدید را زمان کلیدی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دانست و گفت: حتی جهاد تبیین هم نیازمند ابزارهای فناوری اطلاعات است.
 
به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، احمد نیرومند اظهار داشت: در طول تاریخ، گذاره‌های متعددی عامل ایجاد قدرت‌ها، تمدن‌ها و نظم نوین جهانی بوده و آنچه در جهان امروز به عنوان گذاره عصر جدید مطرح است، فناوری اطلاعات و توانمندی کشورها در این حوزه است.
 
وی با بیان اینکه امروزه کشوری که قدرت بیشتری در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، قدرت تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی داشته باشد، در نظام جهانی نیز جایگاه برتری دارد و در تمام عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفق‌تر و پیشتاز خواهد بود، گفت: کشور ما نشان داده که با توجه به توان بالای فناوران و متخصصان داخلی، استعداد و ظرفیت استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان ابزار گذاره تمدنی را دارد و می‌تواند از این فرصت برای توسعه متوازن کشور استفاده کند؛ البته تحقق آن نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و تأمین بودجه است.
 
نیرومند ادامه داد: باید این باور در کشور ما تقویت شود که تمامی فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم، متکی به فناوری اطلاعات است و اگر زیرساخت‌های این حوزه را تقویت کنیم، تأثیرات مثبت آن، در همه ابعاد مشاهده خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه حتی جهاد تبیین هم نیازمند ابزارهای فناوری اطلاعات است، به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «جهاد تبیین» اشاره کرد و گفت: این موضوع مطالبه رهبر معظم انقلاب است که در این جهاد و جنگ بی‌امانی که میان اسلام و کفر وجود دارد ما به ابزارها و رسانه‌هایی مانند اینترنت نیاز داریم که تمامی این موارد در بستر فناوری اطلاعات است و باید این بستر را تقویت کنیم.
 
وی گفت: عمده شبهه افکنی‌هایی که نیازمند تبیین است، در فضای مجازی و با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد و باید اقدام تبیینی متقابل ما، متناسب با ابزارهای شبهه‌افکنان باشد و اگر جهاد تبیین یک فریضه باشد، وظیفه حکومت و دولت تهیه ابزار و آماده سازی ابزار عمل به این فریضه خواهد بود.
 
معاون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: نکته مهم دیگر، نیازهای جامعه است که باید مورد توجه بیشتری باشد، و از آنجا که دسترسی مردم به ابزار فناوری اطلاعات، ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای رسیدن به بخش عمده‌ای از عدالت اجتماعی است، لذا مردم ما حق دارند از به‌روزترین ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده کنند. چرا که علاوه بر ایجاد سهولت در انجام کارها، مزیت‌هایی دیگری مانند پایین بودن هزینه، کاهش ترددهای غیرضروری و حذف بروکراسی‌های نامطلوب اداری را نیز با خود دارد.
 
نیرومند افزود: توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور، حتی برای مدیران ارشد هم دارای مزیت خواهد بود و می‌توانند با داده‌ها و تحلیل‌های استخراج شده، میزان خطا در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها را کاهش دهند. وی ادامه داد: در کنار سفرهای استانی مدیران که اقدام مهم و اثرگذاری است، داشبوردهای مدیریتی مبتنی بر فناوری اطلاعات می‌تواند به صورت آنی و منظم، به اندازه حجم گزارش‌های به دست آمده در سفرهای استانی، داده‌های اطلاعاتی در اختیار مدیران ارشد قرار دهد.
 
وی گفت: نکته مهم دیگر این است که طبق تجربه سال‌های اخیر، اثبات شده است که بسیاری از تصمیم‌سازی‌های مدیران ما متأثر از بازخوردها و واکنش‌های اجتماعی است و ضروری است اشراف کاملی در این حوزه وجود داشته باشد، بنابراین فناوری اطلاعات می‌تواند یک بستر امن، پرسرعت، قابل اطمینان و بومی برای مدیران ایجاد کند تا با پایش دقیق این حوزه، دقت و اطمینان تصمیم‌سازی خود را افزایش دهند.
 
معاون سازمان نصر کشور تصریح کرد: در کنار همه این امتیازات، تردید نداشته باشیم که توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، منجر به جهش تولید، رشد اقتصادی، جبران کم کاری دولت‌های گذشته و عبور از معضلاتی مانند فسادهای اداری خواهد شد و همه این‌ها با ابزارهای فناوری اطلاعات دست یافتنی است.
 
به گفته وی، در حال حاضر طبق خبرها و پیش بینی‌های ارائه شده، درآمد نفتی کشور روند افزایشی به خود گرفته که بسیار امیدوارکننده است اما این نگرانی هم وجود دارد که دوباره کشور دچار بیماری هلندی شود و به جای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های داخلی، به سمت واردات حرکت کند. از این رو انتظار از دولت این است که این درآمدها را در زمینه‌های مطمئن مانند فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کند چرا که علاوه بر همه مزیت‌های اشاره شده، یک اقدام ملموس برای عموم مردم خواهد بود و کیفیت زندگی و دریافت خدمات در سراسر کشور را ارتقا خواهد داد. ضمن آنکه به توسعه متوازن و ایجاد فرصت‌های برابر برای عموم مردم نیز کمک خواهد کرد.
 
نیرومند با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات، بهترین، عاقلانه‌ترین، پرسودترین و زودبازده‌ترین حوزه‌ای است که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد و انتظار این است که دولت، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن داشته باشد، خاطرنشان کرد: کشور ما برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، یک زمان طلایی دارد و اگر در انجام آن تعلل کنیم، نه تنها ممکن است از نظر اقتصادی این فرصت را از دست بدهیم بلکه با به تأخیر انداختن آن، فاصله ما با کشورهای توسعه یافته بیشتر خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.