اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

April 26, 2022
14:06 سه شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135383

واکنش‌ها به خرید توییتر توسط ایلان ماسک؛ از شادی و شوخی تا نگرانی

 
شب گذشته رسما خبر خرید توییتر به دست ایلان ماسک اعلام و قرار شد که این قرارداد در دنباله سال تکمیل شود. به دنبال انتشار این خبر، واکنش‌های مختلفی از سمت کاربران، محافظه‌کاران، دموکرات‌ها و گروه‌های حقوق بشری به اشتراک گذاشته شد که گستره وسیعی از احساسات از خوشحالی گرفته تا نگرانی را شامل می‌شود.
 
ثروتمندترین فرد دنیا به دنبال انتشار خبر خرید توییتر در بیانیه‌ای گفت که چرا این شبکه اجتماعی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی آزادی بیان برایش اهمیت دارد. او وعده داد که قابلیت‌های جدیدی را به این پلتفرم اضافه و الگوریتم آن را متن باز کند. او در گذشته گفته بود که به آزادی بیان مطلق باور دارد و مخالف کنترل سفت و سخت محتواهاست. مجموع این اتفاقات واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.
 
خوشحالی محافظه‌کاران
شمار زیادی از سیاستمداران محافظه‌کار به فاصله کوتاهی نسبت به این اتفاق ابراز خوشحالی کردند. «آنتونی ساباتینی»، نماینده محافظه‌کار ایالت فلوریدا در مجلس آمریکا در توییتی در این باره نوشت: «به ایلان ماسک باید نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری اهدا شود.»
«مارشا بلکبرن»، سناتور جمهوری‌خواه درباره این معامله گفت امروز روز خوبی برای آزادی بیان است و او امید دارد که ایلان ماسک به سانسور صدای کاربرانی که عقاید متفاوتی دارند، پایان دهد. محافظه‌کاران مدت‌هاست که شرکت‌های بزرگ فناوری را به سانسور عقاید جناح راست متهم می‌کنند.
 
«گرگ ابوت»، فرماندار ایالت تگزاس که اکثریت شهروندان آن را طرفداران حزب جمهوری‌خواه تشکیل می‌دهند، از ایلان ماسک دعوت کرد که مقر اصلی توییتر را به این ایالت بیاورد تا این شرکت هم به جمع تسلا، اسپیس ایکس و بورینگ کمپانی ملحق شود.
 
ساعاتی پس از اعلام خبر خرید توییتر، هشتگ BringBackTrump در این شبکه اجتماعی ترند شد تا این گمانه‌زنی قوت بگیرد که با آغاز دوران ایلان ماسک، شرایط بازگشت رئیس جمهوری قبلی آمریکا به این پلتفرم فراهم می‌شود. با این حال، دونالد ترامپ در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که حتی اگر حسابش باز شود، او Truth Social را ترک نخواهد کرد.
 
نگرانی دموکرات‌ها از خرید توییتر
از آن سو، سیاستمداران دموکرات از جمله «الیزابت وارن»، رهبر اکثریت سنا که البته از منتقدان برجسته شرکت‌های فناوری است، درباره این اتفاق گفت: «این معامله برای دموکراسی ما خطرناک است. میلیاردرهایی مثل ایلان ماسک با قوانینی متفاوت از بقیه مردم بازی می‌کنند و قدرت را به نفع خودشان متمرکز می‌سازند.» او افزود آمریکا به قوانین مالیاتی مشخصی در خصوص ثروتمندان نیاز دارد و باید دستورالعمل‌هایی برای مسئولیت‌پذیری شرکت‌های بزرگ فناوری تدوین شود.
 
 
«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر درباره معامله ماسک خودداری کرد اما افزود: «رئیس جمهور مدت‌هاست درباره قدرت پلتفرم‌های شبکه اجتماعی از جمله توییتر و بقیه در نشر اطلاعات نادرست ابراز نگرانی کرده است.»
 
«رو کانا»، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا گفت این معامله دلیل دیگری است که نیاز به تصویب قانون برای محافظت از اطلاعات آنلاین را یادآور می‌شود. او در بیانیه خود نوشت: «به پادمان‌هایی نیاز داریم تا به کاربران اجازه دهد کنترلی بیشتری روی اطلاعات خود داشته باشند و از بی‌طرفی و شفافیت عملکرد آن‌ها مطمئن شوند.»
 
نظر کاربران درباره خرید توییتر
کاربران ردیت ابراز نگرانی کردند که تجمع این حجم از اطلاعات در دست ماسک می‌تواند چه تبعاتی به دنبال داشته باشد و ثروتمندترین فرد دنیا قادر به انجام چه کارهایی خواهد بود. برخی کاربران درباره کاهش سخت‌گیری‌ها در نشر محتوا و احتمال افزایش نشر اطلاعات نادرست هشدار دادند.
 
عده دیگری از کاربران از این اتفاق به عنوان دست‌مایه‌ای برای انتشار مطالب طنز استفاده کردند. کاربری به نام «آدری آرمسترانگ» با جا زدن خود به عنوان ماسک نوشت: «توییتر را با 41 میلیارد دلار می‌خرم و مالیات نمی‌پردازم!!» او در توییت دیگری افزود: «کاری می‌کنم مردم پرونده تبعیض‌های نژادی من را فراموش کنند!»
 
یکی از کاربران ردیت به نام KingApologist با اشاره به اکانت توییتری که جت ماسک را ردیابی می‌کند، نوشت: «این یک مقابله جدی با جنگ‌افزارهای نامتقارن است. آن پسر بدون صرف هیچ هزینه‌ای ماسک را مجبور کرد 44 میلیارد دلار پول بپردازد [تا توییتر را بخرد و اکانتش را حذف کند].»
 
کاربر دیگری در ردیت به نام niikhil نوشت: «ثروتمندترین آدم دنیا مالک توییتر است. دومین آدم ثروتمند دنیا مالک واشنگتن پست است. ولی هیچ‌کدام هنوز توانایی مالی کافی برای استخدام یک آرایشگر مناسب را ندارند.»
 
واکنش افراد سرشناس و ثروتمند
«جف بزوس» در توییتی در واکنش به گزارشگر نیویورک تایمز که از ارتباطات احتمالی ماسک با چین نوشته بود، این سوال را مطرح کرد: «آیا دولت چین حالا نسبت به میدان شهر [=توییتر] کمی نفوذ پیدا می‌کند؟» البته او در ادامه در توییت دیگری در پاسخ نوشت فکر نمی‌کند اتفاقی برای توییتر بیفتد، اما شرایط تسلا در چین سخت‌تر خواهد شد.

 
میلیاردر سرمایه‌گذار، «مارک کوبان» در توییتی اعلام کرد که از شنیدن خبر فروش توییتر به شدت غافل‌گیر شده است. او گفت حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم ایلان ماسک در آینده با این شرکت چه کار خواهد کرد.
 
«سریرام کریشنان»، از بخش فناوری‌های وب 3 شرکت «اندرسن هوروویتز» این اتفاق را آغاز عصر جدید توییتر اعلام کرد و نوشت: «برای توییتر هیجان زده‌ام. به ایلان ماسک تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم لحظه‌ای شگفت‌انگیز برای سرویس مورد علاقه‌مان رقم خورده است.» در ادامه رئیس او، «مارک اندرسن» در توییتی گفت اتفاق مهمی افتاده است. او همچنین میم بامزه‌ای از سریال «آفیس» را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد ایلان ماسک به جای ساختن یک توییتر جدید، کل این شبکه اجتماعی را خریده است.
 
جک دورسی، هم‌بنیان‌گذار توییتر در رشته توییتی درباره این معامله گفت ماسک تنها گزینه‌ای است که او برای هدایت این شرکت به آن اعتماد دارد. اکانت توییتر بایننس هم با 8.4 میلیون دنبال‌کننده از مخاطبان خود پرسید که نظرشان درباره فروش این شبکه اجتماعی چیست. این صرافی رمرارزی همچنین در توییتی نوشت: «بیایید همین روز اول از شر بات‌های اسپم خلاص شویم.»
 
هشدار گروه‌های حقوق بشری
از سوی دیگر، گروه‌های حقوق بشری درباره این معامله ابراز نگرانی کردند. «دبورا براون»، پژوهشگر حقوق دیجیتال و عضو دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «صرف‌نظر از این که چه کسی مالک توییتر است، این شرکت به لحاظ حقوق بشری وظیفه دارد که به حقوق مردم سراسر دنیا که به این پلتفرم متکی هستند، احترام بگذارد. تغییر سیاست، قابلیت‌ها و الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی، چه کوچک باشد و چه بزرگ، می‌تواند تاثیرات بی‌تناسب و گاها اسف‌باری از جمله در زمینه خشونت‌های آفلاین داشته باشد.»
 
براون گفت آزادی بیان یک حق مطلق نیست و برای همین توییتر باید برنامه‌هایی برای در امان نگه داشتن کاربران آسیب‌پذیر خود در نظر داشته باشد. «آنتونی رومرو»، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا هم در این باره اظهار داشت: «اگرچه ایلان ماسک یکی از اعضای اتحادیه و یکی از برجسته‌ترین حامیان ماست، اما تحت اختیار داشتن چنین قدرت زیادی در دستان یک نفر خطرات زیادی به دنبال دارد.»
 
سازمان عفو بین‌الملل نیز درباره هرگونه تغییر در سیاست‌های توییتر در زمینه مقابله با نفرت‌پراکنی هشدار داد. «مایکل کلاینمن»، مدیر واحد فناوری و حقوق بشر این سازمان گفت: «آخرین چیزی که می‌خواهیم توییتری است که عامدانه چشمش را به روی خشونت و نفرت‌پراکنی علیه کاربران، به‌خصوص افرادی مثل زنان ببندد.»
 
با وجود تمام این گفته‌ها، ماسک ساعاتی قبل از اعلام خبر خرید توییتر در توییتی نوشته بود که امیدوار است حتی سخت‌ترین منتقدانش هم در این شبکه اجتماعی به فعالیت ادامه دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.