تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 26, 2022
16:10 سه شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135388

تلاش افیلیو برای حل مشکلات بازاریابی پورسانتی

 
سیستم کسب درآمد افیلیو به عنوان یکی از جدید‌ترین شبکه‌های فعال در حوزه بازاریابی پورسانتی می‌گوید که در تلاش است، راه‌حلی برای مشکلات پیشین بازاریابان پورسانتی ارائه کند.
 
 هنوز بیشتر از چند سالی از ورود افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی به ایران نمی‌گذرد؛ سال ۱۳۹۷ بود که دیجی‌کالا از کانال بازاریابی پورسانتی خود به عنوان «سیستم کسب درآمد دیجی‌کالا» رونمایی کرد اما به نظر می‌رسید که بازاریابان فعال در این کانال برخی انتقادات جدی به شیوه عملکرد این پلتفرم دارند. تاخیر در پرداخت پورسانت‌ها، قراردادهای یک طرفه به نفع دیجی‌کالا، پورسانت‌های پایین یا صفر در برخی از گروه‌های کالایی و مواردی از این دست، از جمله انتقاداتی بودند که بازاریابان به کانال کسب درآمد دیجی‌کالا داشتند.
 
حالا سیستم کسب درآمد افیلیو، ادعا می‌کند که در مسیر حل این مشکلات گام برداشته و در این پلتفرم هرکس می‌تواند با یک عضویت ساده و کمک به فروش کالاها، به ازای خرید هر کاربر، پورسانت دریافت کند. پلتفرم افیلیو در حال حاضر با سه مجموعه بزرگ دیجی‌کالا و دیجی‌استایل همکاری دارد اما قرار است در آینده نزدیک تعداد این پلتفرم‌ها افزایش پیدا کند.
 
پلتفرمی یکپارچه
سهیل جعفری، مدیر مارکتینگ افیلیو در گفت‌وگو با پیوست توضیح می‌دهد که افیلیت مارکتینگ با هدف ردیابی محتوای تبلیغاتی تولید شده برای دریافت پورسانت و ایجاد یک پلتفرم یک‌پارچه برای اثرگذاری بیشتر ایجاد شده است.
 
 
سهیل جعفری، مدیر مارکتینگ افیلیو
او در رابطه با فعالیت این پلتفرم می‌گوید: «پیش از این یک سری رسانه وجود داشتند که خوب کار می‌کردند اما نمی‌توانستند به صورت جامع به مجموعه‌ای خدمات ارائه کرده و یک کسب‌وکار را رشد بدهند. کسب‌وکارها می‌توانستند جداجدا کار کنند اما پلتفرم جامعی وجود نداشت که بتوان آن  اتفاقات آن را ردیابی کرد که اگر تبلیغی انجام می‌شود که به واسطه آن فروش اتفاق می‌افتد، بتوان به آن رسانه پورسانت پرداخت کرد.»
 
جعفری با اشاره به اینکه در اینجا منظور از رسانه، صرفا رسانه‌های سنتی نیستند، می‌گوید: «رسانه مورد نظر می‌تواند صفحه اینستاگرامی، کانال تلگرامی،‌ وب سایت، وبلاگ، کانال آپارات یا یوتیوب باشد که جایگاه تبلیغاتی دارد و در آن محتوا تولید می‌شود. همچنین با اضافه شدن پلتفرم‌های محتوایی جدیدی مانند مگنت به افیلیو، فرصت‌های بیشتری برای ناشران فراهم خواهد شد.»
 
تلاش برای رسیدگی به انتقادات
شهریور ملاه ۱۳۹۷ بود که دیجی‌کالا برای اولین بار از کانال افیلیت مارکتینگ خود رونمایی کرد. اما طولی نکشید که صدای انتقاد بازاریابان به عملکرد این کانال بلند شد. یکی از انتقادات اصلی بازاریاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی این بود که پرداخت‌ پورسانت‌ها در موعد مقرر انجام نمی‌شود.
 
حالا مدیر مارکتینگ افیلیو بعد از گذشت دو سال با رد و تایید این موضوع می‌گوید که پرداخت‌ها به موقع هستند اما فرایند تایید نهایی سفارش، زمان‌بر و ناگزیر است.
 
جعفری در این‌باره می‌گوید: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که در مدل افیلیت مارکتینگ تبلیغ‌کننده یا فروشگاه، زمانی پورسانت را پرداخت می‌کند که سفارش نهایی شده باشد؛ به طور مثال دیجی‌کالا در یک بازه تعریف شده سفارش را پس می‌گیرد، در نتیجه ما مجبوریم که اندکی صبر کنیم تا میزان درآمد مشخص شود.»
 
او ادامه می‌دهد: «البته با اضافه شدن فروشگاه‌های جدید که ممکن است کالایشان دیجیتال و آنلاین باشد شرایط متفاوت خواهد شد چون در این صورت بازه لغو سفارش وجود نخواهد داشت و درآمد بازاریاب در همان زمان ثبت سفارش تایید می‌شود. اما در حال حاضر فرایند تایید شدن سفارش طبیعی و ناگزیر است.»
 
کم یا صفر در نظر گرفته شدن پورسانت برخی از دسته‌های کالایی یکی از دیگر انتقادات بازاریابان پورسانتی بود. با این‌حال به نظر می‌رسد که جدیدتر شدن سیستم کسب درآمد پورسانتی دیجی‌کالا هم هنوز نتوانسته است راه‌حلی برای این مشکل بازاریابان بیابد.
 
جعفری در رابطه با نحوه تعیین پورسانت ناشران این‌طور توضیح می‌دهد: «هر فروشگاه با توجه به قیمت محصول خود، پورسانت را تعیین می‌کند. ممکن است دسته‌ای از محصول سود کمی داشته باشد یا سودده نباشد و فروشگاه پورسانت آن را کم یا صفر در نظر بگیرد. اما به طور کلی رقم پورسانت با توجه به قیمت محصول افزایش پیدا می‌کند.»
 
مدیر مارکتینگ افیلیو ادامه می‌دهد‌: «زمانی که سیستم افیلیو عمومی شود، فروشگاه‌های بیشتری به این پلتفرم اضافه خواهند شد و خود ناشر می‌تواند تصمیم بگیرد با چه فروشگاهی همکاری کند و با مجموعه‌ای که پورسانت کمی دارد، کار نکند.»
 
یکی دیگر از مهم‌ترین انتقادات وارد شده به دیجی‌کالا، یک سویه بودن قراردادها بود. بازاریابان پورسانتی بارها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند که قراردادها در اغلب موارد به نفع دیجی‌کالا تنظیم می‌شود. موضوعی که در آن زمان دیجی‌کالا آن را رد نکرد. امیرحسن موسوی، مدیرروابط عمومی دیجی‌کالا به پیوست گفته بود  که قرارداد دیجی‌کالا برای همکاری براساس یک توافق دو جانبه است و در این زمینه هیچ زور و اجباری در کار نیست. افیلیت مارکتینگ یک کانال بازاریابی است که ثرار است دو طرف همکار از آن سود ببرند و اگر قرارداد را می‌بینند و متوجه می‌شوند به نفع آنان نیست، می‌توانند آن را قبول نکنند.»
 
با این‌حال افیلیو ادعا می‌کند که به نظر می‌رسد که افیلیو در تلاش است تا از این یک سویه بودن قراردادها بکاهد.
 
مدیر مارکتینگ افیلیو در رابطه با رعایت حق دو طرف ناشر و تبلیغ‌کننده در تنظیم قرارداد می‌گوید:‌‌ «در حال حاضر تیم  تجربه مشتری (Customer Experience) در افیلیو در حال تشکیل است که با تمرکز بالاتر روی تجربه‌ی مشتری، در کنار بهبود تجربه ی مشتری، قراردادهای بهتر و قابل تعمیم‌تری تدوین شود. قطعا قوانین جدید مانند گذشته نخواهند بود و شرایط بهتر خواهد شد.»
 
اهمیت اضافه شدن فروشگاه‌های متعدد
در حال حاضر افیلیو با دیجی‌کالا و دیجی‌استایل همکاری دارد اما جعفری در خصوص اضافه شدن فروشگاه‌های بیشتر به این پلتفرم می‌گوید که هدف کلی امسال افیلیو اضافه‌ کردن فروشگاه‌های بیشتر است، او ادامه می‌دهد: ‌«در حال تمرکز ما روی فروشگاه‌های بزرگ، به خصوص کسب و کارهای خانواده دیجیکالا مانند دیجیکالا جت، دیجیکالا بیزینس، فیدیبو و کمدا است و رفته رفته قصد داریم فروشگاه‌های کوچک را هم به افیلیو اضافه کنیم.»
 
او دلیل اینکه افیلیو در حال حاضر با فروشگاه‌های کوچک همکاری ندارد، این‌طور توضیح می‌دهد:‌‌ «اگر ما فروشگاه‌های کوچک را اضافه کنیم، ممکن است در یک روز بالای هزار سفارش دریافت کنند و توان پردازش آن را نداشته باشد. اما هر فروشگاهی که به ما درخواست بدهد در لیست انتظار می‌ماند تا زیرساخت ما برای فروشگاه‌های کوچک اضافه شود.»
 
به گفته جعفری در حال حاضر ۱۵۰۰ بازاریاب پورسانتی در پلتفرم افیلیو فعال و در حال تبلیغ هستند که درآمدی بین زیر ۱۰ میلیون تومان تا چند صد میلیون در ماه دارند.
 
او در رابطه با نظارت محتوایی تبلیغات می‌گوید: «هر مجموعه تبلیغ‌کننده چهارچوبی دارد که براساس آنها تبلیغ می خواهد. ناشر می‌تواند پیش از شروع کار با مجموعه از این چهارچوب‌ها اطلاع پیدا کرده و درباره کار با مجموعه تصمیم بگیرد. وقتی تبلیغات انجام شد، گروهی رعایت این چهارچوب‌ها را در محتوای تولید شده بررسی می‌کنند و آن زمان است که درآمد تعیین می‌شود.»
 
جعفری در پایان در رابطه با ارزش افزوده خلق شده توسط افیلیو توضیح می‌دهد: «این نوع از بازاریابی در ایران جدید است اما اگر درست پیاده سازی و انجام شود، یکی از جذاب‌ترین پنل‌های تبلیغاتی برای بازاریاب‌ها خواهد شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.