تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 30, 2022
11:26 شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135461

افت ارزش سهام اینتل با وجود کسب درآمد ۱۸٫۳ میلیارد دلاری در فصل اول ۲۰۲۲

 
اینتل در گزارش فصل اول سال مالی ۲۰۲۲ می‌گوید به درآمد ۱۸٫۳۵ میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. پس از انتشار گزارش مالی، ارزش سهام اینتل چهار درصد افت کرد.
 
براساس گزارش CNBC به نقل از بیانیه‌ی مطبوعاتی اینتل، این شرکت توانسته است در فصل اول سال مالی ۲۰۲۲ به ازای هر سهم از سهامش ۸۷ سنت سود کسب کند، درحالی‌که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند این عدد ۸۱ سنت باشد. در سه‌ماهه‌ی منتهی به ۲ آوریل ۲۰۲۲ (۱۳ فروردین ۱۴۰۱) اینتل موفق‌به کسب درآمد ۱۸٫۳۵ میلیارد دلاری شده است. تحلیلگران پیش‌‌بینی کرده بودند درآمد اینتل به ۱۸٫۳۱ میلیارد دلار برسد.
 
اینتل از لحاظ درآمد و سود هر سهم فراتر از حد انتظار ظاهر شده، بااین‌حال درآمد این شرکت نسبت‌ به سال گذشته‌ی میلادی به میزان هفت درصد افت کرده است. حاشیه‌ی سود ناخالص اینتل در بازه‌ی زمانی مورد اشاره به ۵۰٫۴ درصد کاهش یافته، درحالی‌که در فصل اول سال مالی ۲۰۲۱ حاشیه‌ی سود ناخالص اینتل ۵۵٫۲ درصد اعلام شده بود.
 
پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی جدید گفت انتظار دارد وضعیت بغرنج بازار تراشه در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا کند. این موضوع نتیجه‌ی کمبود تجهیزات تولید تراشه خواهد بود.
 
پس از انتشار گزارش مالی اینتل ارزش سهام این شرکت در معاملات بعد از پایان ساعات اداری با افت چهار درصدی مواجه شد. دلیل اصلی این اتفاق به پیش‌بینی‌های پایین‌تر از حد انتظار اینتل برای درآمدهایش در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ نسبت داده می‌شود.
 
واحد تجاری Client Computing Group اینتل که شامل تراشه‌های مخصوص کامپیوتر شخصی می‌شود توانسته ۹٫۲۹ میلیارد دلار درآمد عاید تیم آبی کند. درآمد این واحد تجاری افت سالانه‌ی ۱۳ درصدی تجربه کرده و حتی پایین‌تر از انتظارات تحلیلگران بوده است (تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند درآمد Client Computing Group به ۹٫۴۲ میلیارد دلار برسد).
 
مؤسسه‌ی تحقیقاتی Gartner تخمین زده بود فروش کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۲۲ با افت ۶٫۸ درصدی مواجه شود. این در حالی است که مایکروسافت در گزارش مالی جدیدش که چند روز پیش منتشر کرد گفت نشانه‌هایی از رشد بازار کامپیوترهای تجاری دیده و درآمد حاصل از فروش لایسنس ویندوز به تولیدکنندگان کامپیوتر افزایش پیدا کرده است.
 
در فصل اول سال مالی ۲۰۲۲ به‌دلیل کاهش تقاضا از سوی مشتریان عادی و مؤسسه‌های آموزشی، فروش تراشه‌های کلاس دسکتاپ و کلاس لپ تاپ اینتل کاهش پیدا کرد. یکی دیگر از دلایل کاهش فروش، مهاجرت کامل اپل از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اختصاصی سری اپل سیلیکون است. گفته می‌شود تولیدکنندگان کامپیوتر حجم تولید را کاهش داده‌اند تا تولید با تقاضا هم‌سطح شود.
 
حاشیه‌ی سود عملیاتی واحد تجاری Client Computing Group از ۴۰ درصد در فصل اول ۲۰۲۱ به ۳۰ درصد در فصل اول ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است. مدیران اینتل می‌گویند دلیل کاهش حاشیه‌ی سود عملیاتی، مهاجرت این شرکت به معماری جدید تراشه و سرمایه‌گذاری عظیم برای دستیابی به اهداف بوده است.
 
اینتل گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ را با تغییراتی نسبت‌ به گزارش‌های مالی پیشین منتشر کرده و از واحد تجاری جدیدی به نام دیتاسنتر و هوش مصنوعی سخن به میان آورده است. این واحد تجاری تراشه، چند نوع خاص از شتاب‌دهنده‌ها، حافظه و FPG را شامل می‌شود. درآمد این واحد تجاری ۲۲ درصد رشد کرده و به ۶٫۰۳ میلیارد دلار رسیده است. اینتل افزایش درآمدهای این واحد تجاری را به افزایش تقاضا از سوی دارندگان دیتاسنترهای بزرگ نسبت می‌دهد.
 
اینتل در فصل گذشته‌ی میلادی گفت تراشه‌های جدید کلاس سرور Granite Rapids که قرار بود در سال ۲۰۲۳ عرضه شوند، یک سال دیرتر دردسترس قرار می‌گیرند. اینتل همچنین گفت شرکت تراشه‌ساز Tower Semiconductor را تصاحب و کارخانه‌هایی در آمریکا و آلمان احداث می‌کند. مدیر مالی پیشین شرکت Micron به‌عنوان مدیر مالی اینتل استخدام شد تا جایگزین جورج دیویس شود؛ دیویس سه سال مدیر مالی اینتل بود.
 
اینتل پیش‌بینی می‌کند در فصل دوم سال مالی ۲۰۲۲ به درآمد ۱۸ میلیارد دلاری و سود ۷۰ سنتی به ازای هر سهم دست پیدا کند. تحلیلگران مستقل پیش‌بینی کرده بودند درآمد و سود هر سهم اینتل در فصل دوم به‌ترتیب ۱۸٫۳۸ میلیارد دلار و ۸۳ سنت باشد.
 
اینتل انتظار دارد در سال مالی جاری به سود ۳٫۶۰ دلار به ازای هر سهم برسد و درآمد ۷۶ میلیارد دلاری کسب کند. تحلیلگران معتقدند سود هر سهم اینتل در سال مالی ۲۰۲۲ به ۳٫۵۰ سنت و درآمد کلی شرکت ۷۵٫۷۸ میلیارد دلار خواهد بود.
 
کمبود تراشه در بازار در فصل دوم سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت، اما احتمالاً در نیمه‌ی دوم امسال وضعیت بهتر خواهد شد. قرنطینه‌های اخیر در چین به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث نگرانی شرکت‌ها شده است و احتمالاً تورم ابعاد بازار کامپیوترهای شخصی را در سال جاری کاهش می‌دهد.
 
پت گلسینگر می‌گوید اینتل قصد دارد پردازنده‌های کلاس سرور سری Sapphire Rapids را «به‌شکل معناداری پرسرعت‌تر» از پردازنده‌های Ice Lake بسازد که در سال ۲۰۱۹ عرضه شده بودند. گلسینگر می‌گوید شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی دیتاسنتر چشم‌به‌راه این پردازنده‌های جدید هستند.
 
ارزش سهام اینتل از آغاز سال ۲۰۲۱ با افت تقریباً ۹ درصدی مواجه شده، بااین‌حال در همین بازه‌ی زمانی شاهد افت ۱۰ درصدی ارزش شاخص S&P 500 بوده‌ایم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.