امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 30, 2022
14:21 شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135472

نمایش IP آدرس کاربران چینی برای مقابله با بدرفتاری مجازی

 
۳ شبکه اجتماعی چینی وبیو، وی چت و Douyin اعلام کرده اند برای جلوگیری از اخبار جعلی و رفتار بد آنلاین، IP آدرس کاربران را در صفحات کاربری شان و هنگامی که کامنتی منتشر می کنند، نمایش می دهند.
 
 به نقل از رویترز، در همین راستا پلتفرم ویبو که معادل چینی توئیتر به حساب می‌آید به کاربران خود اعلام کرده است موقعیتIP آنها را در صفحات کاربری شان و هنگامیکه کامنتی منتشر می‌کنند، نمایش می‌دهد. این اقدام در جهت مقابله با رفتار بد در فضای آنلاین انجام می‌شود.
 
اقدام مذکور در حساب رسمی ویبو منتشر شده و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون بار تماشا شده است. از سوی دیگر برخی کاربران معتقدند این اقدام ناشناس ماندن آنها در فضای آنلاین را کاهش می‌دهد.
 
اما عده‌ای دیگر با توجه به محتوای جعلی مربوط به کووید ۱۹ از این اقدام‌ها پشتیبانی کردند. یکی از کاربران در این باره نوشت: به خصوص در زمانی که وضعیت شیوع کووید ۱۹ هنوز جدی است، نمایش سریع IPها می‌تواند به طور موثر نمایش محتوای منزجرکننده شایعه سازان را کمتر کند.
 
ویبو که ماهانه بیش از ۵۷۰ میلیون کاربر فعال دارد، اعلام کرد آدرس‌های IP کاربران تحت تنظیمات جدیدی که از روز گذشته گذشته اجرایی شده، نمایش داده می‌شود و کاربران قادر به خاموش کردن این بخش نخواهند بود.
 
این پلتفرم برای کاربران ساکن چین، ایالت یا منطقه‌ای که از آنجا محتوا منتشر می‌کنند را نشان می‌دهد. برای کاربران خارجی ویبو، IP آدرس کشور محل سکونت شان مشخص خواهد شد.
 
در بیانیه ویبو آمده است: این تنظیمات برای کاهش رفتار بد مانند جعل هویت طرف‌های درگیر در موضوعات داغ، انتشار اطلاعات جعلی مخرب و همچنین اطمینان از صحت و شفافیت محتوای منتشر شده طراحی شده‌اند. ویبو همیشه متعهد به حفظ فضای گفتگوی سالم و منظم و حفظ حقوق و منافع کاربران برای به دست آوردن سریع اطلاعات واقعی و موثر بوده است.
 
ماه گذشته ویبو اعلام کرد در واکنش به اخبار جعلی مربوط به جنگ روسیه و اوکراین این تنظیمات را برای برخی از کاربران آزمایش می‌کند.
 
از سوی دیگر پیام رسان چینی محبوب وی چت نیز اعلام کرد همین اقدام را انجام می‌دهد و هنگامیکه کاربر از یک حساب عمومی محتوایی را پست می‌کند، مکان وی را آشکار می‌کند.
 
این پیام رسان به شرکت تنسنت تعلق دارد و به زودی آزمایش این تنظیمات را آغاز می‌کند که تنها شامل کاربران پلتفرم عمومی آن می‌شود. تنظیمات مذکور زمانی فعال می‌شود که کاربر درباره خبر، مقاله یا دیگر محتوای منتشر شده توسط حساب‌های مقامات، کامنتی ثبت می‌کنند.
 
براساس تنظیمات جدید استان یا شهر محل اقامت کاربران چینی که در حساب‌های عمومی محتوا پست می‌کنند، نمایش داده می‌شود. همچنین پست‌هایی که توسط کاربران خارج از چین در حساب‌های عمومی ارسال می‌شود، کشوری که با آدرس IP آنها مشخص شده است را نشان می‌دهد.
 
وی چت بیش از ۱.۲ میلیارد کاربر ماهانه فعال دارد و این اقدام برای مقابله با اخبار جعلی گرفته شده است.
 
از سوی دیگر Douyin( یکی از زیرمجموعه‌های بایت دنس و معادل چینی تیک تاک) در بیانیه‌ای اعلام کرد تنظیمات مشابهی برای حساب‌های کاربران اضافه کرده است.
 
هنوز دقیقاً مشخص نیست چه امری باعث شده شبکه‌های اجتماعی چنین اقدامی انجام دهند اما رگولاتورهای چینی از این پلفترم ها خواسته‌اند نظارت بر محتوای منتشر شده را بیشتر کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.