تلفن همراه

گوشی

April 30, 2022
16:17 شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135478

ادعای پژوهشگران: امواج موبایل می‌توانند در بروز آلزایمر نقش داشته باشند

 
آلزایمر یک بیماری تقریبا ناشناخته است که هنوز درمان و دلیل دقیق و مشخصی برای بروز آن پیدا نکرده‌ایم. به همین دلیل پژوهشگران منابع مختلف را بررسی می‌کنند و حالا محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن در مطالعه‌ای جدید از تاثیر امواج گوشی‌های موبایل (EMF) در ایجاد یا بروز آن خبر داده‌اند.
 
رابطه امواج موبایل و آلزایمر
بر اساس بیانیه مطبوعاتی که در مورد این تحقیق منتشر شده، امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی تولید شده از گوشی‌های هوشمند ممکن است باعث ایجاد یا بدتر کردن فرآیند تجمع کلسیم در مغز شوند. هم اکنون اکثر دانشمندان موافق هستند که آلزایمر به دلیل تجمع کلسیم بیش از حد در مغز به وجود می‌آید.
 
علاوه بر اینکه در این تحقیقات، مشخص شده افرادی که در معرض EMF قرار دارند، بیشتر مستعد ابتلا به آلزایمر هستند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که این امواج دوره نهفتگی طبیعی 25 ساله آلزایمر را نیز کاهش می‌دهند.
 
محققان تاکنون موفق شده‌اند تا صحت این تئوری را روی مدل‌های حیوانی آزمایش کنند. هرچند این تحقیقات باید بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند، اما با توجه به گستردگی بازار گوشی‌های موبایل و دسترسی اکثر مردم به آن‌ها، پژوهش اخیر به خطر بسیار بزرگی اشاره دارد.
 
پیش از این هم محققان دیگری در سال 2008 متوجه شده بودند که 2 ساعت قرارگیری در معرض تشعشات با شدت بسیار کم، مغز موش‌های جوان را تا حد زیادی تخریب می‌کند. همچنین در طول 4 هفته، 34 درصد از سلول‌های مغز آن‌ها از بین می‌رود.
 
سپس در سال‌های 2013 و 2016، دانشمندان با بررسی پالس‌های EMF در موش‌ها، متوجه تغییرات خاص مربوط به آلزایمر در آن‌ها شدند. با این وجود، تغییرات دیده شده در هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که به شدت تحت تاثیر آلزایمر قرار می‌گیرد، بسیار کم بود.
 
طبق گزارش انجمن آلزایمر، بیش از 6.5 میلیون آمریکایی با حداقل 65 سال به آلزایمر مبتلا هستند. هفتاد و سه درصد از این تعداد 75 سال یا بیشتر دارند و تعداد مبتلایان هر سال در حال افزایش پیدا کردن است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سال 2050 تعداد افراد مبتلا به آلزایمر با حداقل 65 سال سن، ممکن است به 13 میلیون نفر برسد که تقریبا دو برابر میزان امروزی است.
 
آلزایمر تقریبا در تمام جوامع وجود دارد و نکته مهم دیگر، کشنده بودن آن است. طبق داده‌های انجمن، از هر سه سالمند، عمر یک نفر به دلیل این بیماری یا سایر بیماری‌های زوال عقل پایان می‌یابد.
 
تاکنون در گزارش‌های دیگری به تشعشات گوشی‌های موبایل اشاره شده است. اگرچه موسسه ملی سرطان هرگونه ارتباط بین آن‌ها و سرطان را بعید می‌داند، اما نشریه معتبر Healthline اعتقاد دارد که مشکلات رایجی مانند سردرد، بی‌خوابی و مواردی دیگری با آن‌ها در ارتباط هستند. همچنین پیش از این در مطلب دیگری، گوشی‌های اندرویدی که بیشترین میزان تشعشع دارند را فهرست کرده بودیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.