تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

May 1, 2022
16:35 یکشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135503

کمیسیون برنامه و بودجه با محدودیت دولت در تامین برق ماینرها مخالفت کرد

 
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه موضوع تامین برق برای استخراج رمزارز شفاف نشده از پیشنهاد حذف ماده 16 از لایحه توسعه و مانع زدایی از طرف این کمیسیون به معنی حذف ممانعت از فعالیت ماینرها خبر داد.
 
محمدرضا میرتاج الدینی، با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون پیشنهاد حذف ماده ۱۶ از لایحه توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور را به صحن علنی مجلس ارائه خواهند کرد، گفت: «بنا بر این ماده دولت باید تامین برق برای فعالیت‌های استخراج رمزارز را به پس از تصویب قانون رمزارزها موکول می‌کرد.
 
ماده‌ای قانونی برای کنترل توسعه
 
میرتاجدینی به لایحه توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور اشاره کرد و گفت: «لایحه توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور نیز برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون فرعی ارسال شده بود که تعدادی از مواد آن با حضور معاون وزیر صمت بررسی شد.»
 
به گفته او در این نشست به طور ویژه بر روی ماده ۱۶ مربوط به وظیفه دولت برای تامین برق استخراج رمزارزها توجه شد.
 
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه مصرف برق برای ماینرها به طور کامل شفاف نشده بود، گفت: «به موجب این ماده تا زمانی که قانون رمزارزها تصویب نشده است، دولت باید از اختصاص برق به فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها ممانعت کند.»
 
 او با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون با این ماده مخالفت کردند زیرا پیش از این برای بسیاری تعهد ایجاد شده است و نیروگاه برقی احداث کرده‌اند، گفت: «بنابراین اعلام شد که پیشنهاد حذف این ماده در صحن علنی مطرح شود.»
 
اجازه فعالیت در زیرساخت‌های انرژی را ندادند
عباس آشتیانی، عضو انجمن زنجیره بلوک و رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سال گذشته در مصاحبه‌ای که با دیجیاتو داشت، گفت: «فعالین حوزه ماینینگ بارها و بارها در سال‌های گذشته اعلام آمادگی کردند که حاضر هستند در زیرساخت‌های تولید انرژی کشور مشارکت داشته باشند ولی متاسفانه وزارت نیرو با بهانه‌های مختلف جلوی این موضوع را گرفته است.»
 
او در بخشی از این مصاحبه گفت: «صنعت استخراجی که می‌توانست یک نعمت برای جاهایی که ظرفیت محبوس انرژی برق دارد باشد، با یکدندگی و لجبازی جلویش را گرفتند. آنها حتی اجازه احداث نیروگاه به فعالین و یا استفاده از ظرفیت‌های خالی و خاموش بلااستفاده کشور با کمک انگیزه ماینینگ را ندادند.»
 
توقف یا پایان توقف
حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین کشورمان در خرداد ماه سال 1400 طی جلسه هیئت دولت با اشاره به ماجرای قطعی برق در کشور دستور داد تا فعالیت تمامی مراکز استخراج رمزارز اعم از قانونی و غیرقانونی تا پایان شهریورماه همان سال متوقف شود.
 
هرچند شهریور ماه همان سال سخنگوی صنعت برق اعلام کرد استخراج کنندگان مجاز رمزارز که به دستور رییس‌جمهوری وقت فعالیت خود را به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی متوقف کرده بودند، از ابتدای مهرماه می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.
 
این دستور که قرار بود تا پایان شهریور ادامه پیدا کند اما همچنان ادامه دارد و فعالیت ماینرها البته به شکل قانونی همچنان ممنوع است. با وجود تلاش مجلس باید دید آیا این روند بالاخره متوقف خواهد شد یا با آغاز فصل گرما بار دیگر با ادامه توقف مواجه خواهیم شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.