تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 2, 2022
12:08 دوشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135513

مسنجم بودن اتحادیه قدرت چانه‌زنی را افزایش می‌دهد

 
برخی کسب‌وکارهای عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر این باورند که فعالیت حقوقی اتحادیه یک نیاز جدی است و هر چقدر اتحادیه پویاتر و منسجم‌تر باشد قدرت چانه‌‌زنی صنفی و فعالیت حقوقی اتحادیه افزایش خواهد یافت.
 
به گزارش روابط عمومی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در طول فعالیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، چندین کسب‌وکار با مشکلات حقوقی مواجه شدند که اتفاقاً از طرف اتحادیه و برخی اعضا که در این حوزه توانمندی بیشتری هم داشتند این مشکلات مدیریت و در نهایت حل شد. اما این دوران نشان داد که حضور اتحادیه و آگاهی و دانش حقوقی در برابر رگولاتوری و نهادهای بالادستی به تعامل سازنده کمک قابل توجهی خواهد کرد.
 
نقش اتحادیه و دانش حقوقی در چانه‌زنی صنفی
محمد مجددی، مدیرعامل آزمایش آنلاین و از فعالان اکوسیستم سلامت، با اشاره به شکایت دانشگاه علوم پزشکی علیه آزمایش آنلاین به جرم مداخله در امور پزشکی و کمک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای حل این مشکل، گفت: ‌«بعد از حضور در دادسرا قرار جلب را دریافت کردم و در نهایت با ضمانت الفت‌نسب، آزاد شدم و روند پیگیری این موضوع از طرف اتحادیه کلید خورد.»
 
مدیرعامل آزمایش آنلاین با اشاره به نوع فعالیت کسب‌وکار خود گفت: «آزمایش آنلاین به طور مستقیم هیچ فعالیت پزشکی انجام نمی‌دهد و فعالیت آن صرفاً برقراری ارتباط بین کاربر و آزمایشگاه است. این در حالی است که نگاه سنتی بخش پزشکی بر این باور است که چنین کسب‌وکاری باید حتماً با مجوز به کار خود ادامه دهد. این در حالی است که هیچ مجوزی در این حوزه تعریف نشده است.»
 
او توضیح داد جلسات متعددی برای توضیح پیرامون این موضوع برگزار شد و در نهایت فعالیت‌های اتحادیه منجر به صدور قرار منع تعقیب شد.
 
به باور مجددی، این موضوع ناشی از تمامیت‌خواهی است که در مواجهه با بازیگران جدید برای توقف یا حذف نوآوری و رویکردهای جدید تلاش می‌کنند.
 
مدیرعامل آزمایش آنلاین با تاکید بر اینکه در این ماجرا اتحادیه بسیار کمک‌‌کننده بود، درباره اهمیت نقش اتحادیه‌ها در چنین مواردی گفت: «اتحادیه قدرت چانه‌زنی و فعالیت حقوقی دارد که هر قدر منسجم‌تر و پویاتر باشد این قدرت افزایش پیدا خواهد کرد.»
 
او همچنین معتقد است یک تیم حقوقی کارکشته باید در اتحادیه فعال باشد که جریان کسب‌وکار را با رویکرد حقوقی و قانونی نجات دهد.
 
فعالیت حقوقی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، یک نیاز جدی
بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا، با اشاره به نقش و اهمیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در حمایت از اعضای اتحادیه گفت: «حدود دو سال قبل، از آنجا که برخی نهادهای بالادستی به درستی در جریان سازوکار کسب‌وکارهای اینترنتی نبودند و شناخت کافی و درست از این حوزه نداشتند، با کسب‌وکار ما به عنوان برهم‌زننده قوانین برخورد کردند.»
 
او با بیان این مطلب که در مراحل پایانی این برخورد منجر به حکم قضایی هم شد گفت: «این مشکل در آن زمان از مسیر اتحادیه پیگیری شد. در این روند، رضا الفت‌نسب شخصاً موضوع را پیگیری کرد و این مشکل را که اتفاقاً ناشی از بی‌اطلاعی و ناآگاهی این نهاد بود مدیریت کرد.»
 
سهرابی ادامه داد: «روند کاری اتحادیه، توجه و رسیدگی به این موضوع احساس خوبی برای یک کسب‌وکار ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی اگر اتحادیه مشکل پیش‌آمده را از منظر حقوقی و قانونی پیگیری نکرده بود، به طور قطع مدیریت آن به صورت فردی خیلی ساده نبود.»
 
مدیرعامل جاجیگا با تاکید بر اینکه در این روند اهمیت دادن به جریان حقوقی و قانونی از سوی اتحادیه بسیار مهم و قابل توجه است گفت: «وجود و حضور اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به عنوان یک نهاد قانونی و البته قانون‌مدار، پشت سر کسب‌وکارهایی که در عمل بین ادارات مختلف سرگردان شده بودند، بسیار راهگشا بود.»
 
به گفته او، پیش از آغاز به کار اتحادیه، کسب‌وکارها در ادارات دولتی که اتفاقاً هیچ شناختی هم از کسب‌وکارهای مجازی نداشتند، سرگردان بودند.
 
سهرابی همچنین تاکید کرد که اتحادیه به کسب‌وکارهای آنلاین ماهیت حقوقی داد و گفت: «در این روند باید اعضایی را انتخاب کرد که امکان فعالیت در بخش‌های مختلف مخصوصاً بخش حقوقی و تعامل با رگولاتوری را داشته باشند.»
 
اهمیت و نقش اتحادیه منسجم
سام مُدُن‌پور، مدیرعامل ایسام، با تاکید بر اینکه اتحادیه در دوران فعالیت نسبتاً کوتاه خود در مقایسه با اتحادیه‌های سنتی صنفی در ایران عملکرد مقبولی داشته است گفت: «اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این مدت، نهایت تلاش خود را در ساماندهی کسب‌وکارهای آنلاین و رفع تعارضات و اختلافات و میان اعضا و استفاده‌کنندگان و مشتریان کرده است.»
 
مُدُن‌پور با اشاره به اینکه این اتحادیه در اشکال مختلف از جمله کمیسیون‌ها در راستای رفع اختلاف حرکت کرده گفت: «هر قدر اتحادیه‌ای قدرتمند‌تر باشد حقوق مشتریان و قانون‌گرایی پلتفرم‌های آنلاین بیشتر خواهد شد.»
 
به گفته او، امروزه اغلب مشکلات از عدم عضویت برخی پلتفرم‌ها در اتحادیه ناشی می‌شود و در نتیجه خارج بودن از نظارت صنفی لازم است.
 
مدن‌پور در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «البته این نکته مهم همواره قابل توجه است که اگرچه استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌ها ماهیتی متفاوت با کسب‌وکارهای آفلاین به لحاظ شکلی دارند، اما قوانین اقتصادی و تجاری حا‌کم بر آنها همان قوانین فضای کسب‌وکار آفلاین است که لازم است در چارچوب متحدی مانند اتحادیه مطالبات خود را با حاکمیت و نهادهای دولتی در میان بگذارند.»
 
او همچنین با اشاره به اینکه یک اتحادیه صنفی قدرتمند می‌تواند در صورت لزوم به عنوان یک مطالبه‌گر در تصویب قوانین لازم برای بستر کسب‌وکار آنلاین نقش مهمی ایفاد کند گفت: «همکاری نهادهای نظارتی، پلیس فتا و قوه قضائیه نیز در همین چارچوب باید سامان گیرد.»
 
به باور مدیرعامل ایسام، مساله کلاهبرداری‌های اینترنتی، قاچاق و غیره اگر با مشارکت بیشتر اتحادیه پیگیری می‌شد، با توجه به توان تکنیکی اعضا در مواجهه با مشکلات ملی این‌چنینی،  امکان موفقیت بیشتری وجود داشت. همچنین رعایت حقوق مصرف‌کننده نیز تنها در گرو یک اتحادیه منسجم و قوی با بازوهای موثر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.