May 3, 2022
13:00 سه شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135538

بیش از یک میلیارد حمله به دستگاه‌های اینترنت اشیا

تحقیقات نشان می‌دهد که دستگاه‌های مرتبط با اینترنت اشیا (IoT) بسیار آسیب‌پذیر هستند، به نحوی که در سال ۲۰۲۱ یک میلیارد دستگاه الکترونیکی هوشمند مورد حمله‌ی هکرها قرار گرفته است.
 
به گزارش ایسنا، با توجه رشد باورنکردنی دستگاه‌های هوشمند در طی چند سال گذشته، شاهد ایجاد و گسترش اینترنت اشیا مانند دوربین‌های امنیتی، پلتفرم‌های بازی، تلویزیون‌ها، لوازم خانگی و موارد دیگر در پیرامون خود هستیم. طبق گزارش جدید شبکه SAM Seamless، این دستگاه‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک طعمه مناسب برای حمله هکرها به  افراد و مشاغل هستند. طبق گزارش این شرکت، بیش از یک میلیارد حمله سایبری در سال ۲۰۲۱ رخ داده است که بیش از ۹۰۰ میلیون مورد از این حملات مربوط به اینترنت اشیا بوده است.
 
۵۰ درصد از این حملات را  شبکه‌های خانگی و کسب و کارهای تجاری خرد در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده اند، از جمله این حملات می توان به حملات DDoS، brute force، فیشینگ و حملات مبتنی بر سیاست DPI اشاره نمود،  در قسمتی از این گزارش آمده است که روترها ۴۶ درصد از کل حملات را تشکیل می دهند. سایر دستگاه‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند شامل تقویت‌کننده‌های وای‌فای و روترهای شبکه‌ی مش (۱۷ درصد)، نقاط دسترسی اینترنت (۱۷ درصد)، دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل‌شده شبکه (پنج درصد)، VoIP (چهار درصد)، دوربین‌های متصل به اینترنت (سه درصد) و دستگاه‌های خانگی هوشمند (سه درصد) بودند.
 
حجم زیاد حملات مبتنی بر اینترنت اشیا را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن کمبود امنیت عمومی در اکوسیستم اینترنت اشیا است، به ویژه برای مصرف‌کنندگان یا کسب و کارهای کوچک که ممکن است از درباره امنیت و اهمیت آن اطلاعات کافی نداشته باشند. علاوه بر این، تنوع زیادی در سیستم عامل‌های اینترنت اشیا وجود دارد، که امکان به‌روزرسانی‌های امنیتی و آپدیت آن را مشکل می‌کند.
 
انواع بات‌نت‌ها مانند Mirai و Mozi از سال ۲۰۱۶ به‌طور معمول دستگاه‌های IoT و روترهای خانگی را هدف قرار می‌دهد و در سال ۲۰۲۱ نیز، بات‌نت‌های Mirai و Mozi همچنان قابلیت‌های جدید قابل توجهی را به جهت جستجوی دستگاه‌های ضعیف و آسیب‌پذیر اضافه می‌کنند و دامنه حملات خود را برای هدف قرار دادن دستگاه‌های دیگر گسترش می‌دهند. این گزارش بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۱۳۲ میلیون دستگاه فعال اینترنت اشیا و ۷۳۰ هزار شبکه امن که توسط شرکت SAM Seamless مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند تهیه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.