سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 7, 2022
16:21 شنبه، 17ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135620

توسعه تراشه‌ای برای تشخیص بیماری در خانه با امکان اتصال بی‌سیم به موبایل

 
محققان دانشگاه مینه‌سوتا تراشه میکروفلوئیدیک جدیدی برای تشخیص بیماری‌ توسعه داده‌اند که در آن از حداقل تعداد قطعات استفاده شده و می‌تواند با کمک گوشی هوشمند به صورت بی‌سیم کار کند. دانشمندان امیدوارند که با این نوآوری، امکان انجام سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر تشخیص‌های پزشکی در خانه را فراهم کنند.
 
دانشمندان با استفاده از تکنیک منحصر‌به‌فرد خود، الکترودهای کوچکی را بسیار نزدیک به یکدیگر روی یک تراشه 2 سانتی‌متری قرار دادند که میدان‌های الکتریکی بسیار قدرتمندی ایجاد می‌کنند. با این وجود، قطرات و سایر مواد روی تراشه جابجا می‌شوند و سپس راهی برای شناسایی مولکول‌های درون آن ایجاد می‌شود.
 
 
امکان فعالسازی تراشه تشخیص بیماری‌ با موبایل
با توجه به اینکه الکترودها بسیار نزدیک به هم و در فاصله تنها 10 نانومتری قرار گرفته‌اند، میدان الکتریکی تشکیل شده آن‌ها بسیار قوی است و نکته قابل توجه اینکه تراشه برای عملکرد خود به کمتر از یک ولت برق نیاز دارد. همین امر باعث شده تا محققان برای اولین بار موفق شوند تا برای فعالسازی چنین تراشه‌هایی، به صورت بی‌سیم از موبایل کمک بگیرند.
 
یکی از چالش‌های مهم دانشمندان برای توسعه تراشه‌های تشخیص بیماری‌ که می‌توانند برای مثال گونه‌های مختلف ویروس کرونا را شناسایی کنند، نیاز آن‌ها به قطعات متحرک زیاد است. حالا تیم تحقیقاتی دانشگاه مینه‌سوتا ادعا دارند که تراشه جدید آن‌ها بدون نیاز به تمام آن اجزا توسعه داده شده است.
 
محققان هم اکنون برای بهره‌برداری تجاری از فناوری خود در تلاش هستند.
 
«کریستوفر ارتسگارد»، محقق اصلی پژوهش می‌گوید: «در طول همه‌گیری کرونا، فکر می‌کنم همه به اهمیت تشخیص در خانه پی برده‌اند. هم اکنون فناوری‌هایی در دسترس هستند، اما ما به تکنیک‌های سریع‌تر و حساس‌تری نیاز داریم. با مقیاس‌پذیری و تولید با چگالی بالا، می‌توانیم این فناوری‌های پیچیده را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه کنیم.»
 
دانشمندان در حال حاضر برخی دستگاه‌‌های قابل حمل تشخیص بیماری مانند آزمایش‌های سریع آنتی‌ژن ویروس کرونا را توسعه داده‌اند.
 
دانشمندان با میکروفلوئیدیک می‌توانند مایعات را در مقیاس بسیار کوچکی بررسی و مهندسی کنند. یکی از محبوب‌ترین کاربردهای این زمینه، توسعه فناوری «آزمایشگاه روی تراشه» (Lab-on-a-chip) یا توانایی ایجاد دستگاه‌هایی است که می‌توانند بیماری‌ها را از نمونه‌های بیولوژیکی بسیار کوچک مانند خون تشخیص دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.