تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 9, 2022
16:33 دوشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135695

پلتفرم حلال‌فاند تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است

 
پلتفرم تامین مالی جمعی حلال‌فاند یکی از ۱۲ پلتفرم قانونی فعال در کشور است که به گفته مدیرعامل این مجموعه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و هیچ پروژه ناموفقی از خود به جا نگذاشته است.
 
پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در کشور طی چهار سال اخیر با هدف توسعه کسب‌وکارها از یک طرف و ارائه سود کم‌ریسک و مطمئن به مردم از سوی دیگر زیر نظر فرابورس آغاز به کار کردند.
 
همزمان با رشد ماهانه نرخ تورم و کاهش قدرت افراد برای به سرانجام رساندن ایده‌ها و توسعه کسب‌وکارشان، پلتفرم‌هایی برای ایجاد تأمین مالی جمعی در کشور ایجاد شد تا کسب‌وکارها را برای رسیدن به اهداف‌شان یاری و البته مردم را در سود فعالیت‌های اقتصادی در جریان سهیم کند. سکوهای تأمین مالی جمعی علاوه بر اینکه مسیر پیشرفت کسب‌وکارها را تسریع می‌کنند، می‌توانند محلی کم‌ریسک و سودده برای سرمایه‌گذاری هم باشند.
 
 
سمت راست: رضائیان مدیرعامل حلال‌فاند
سمت چپ: مشاور حقوقی حلال‌فاند
محمدحسین رضائیان، مدیرعامل حلال‌فاند در نشست خبری این شرکت عنوان کرد: در کشور ما حجم نقدینگی بالاست اما کسب‌وکارها برای راه‌اندازی معطل نقدینگی هستند، ما در این میان متوجه حلقه مفقوده‌ای شدیم و با نگاهی به آمارها دریافتیم که رتبه ایران در تامین مالی کسب‌و کارها ۱۸۵ و بسیار پایین است.
 
او ادامه داد: در این راستا در سال ۹۵ هسته کوچکی تشکیل دادیم و فعالیت خود را از سال ۹۶ در زمینه تامین مالی جمعی آغاز کردیم و نهایتا در سال ۹۷ شرکت «حساب یاری امین ملل» را تاسیس کردیم. با توجه به اینکه در آن زمان رگولاتوری برای این موضوع وجود نداشت بدون مجوز فعالیتمان را آغاز کردیم و هم‌زمان در فرابورس هم تلاش برای رگولاتوری این بخش آغاز شد مجوز گرفتیم.
 
رضائیان گفت: در زمینه تامین مالی جمعی در کشور تاکنون بیش از ۴۰۰ پروژه را بررسی کردیم و از این تعداد در بیش از ۳۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری کرده و آنها را به اتمام رساندیم. ۳هزار و ۵۰۰ مورد سرمایه‌گذاری با مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان انجام شده و تا سال ۱۴۰۳ این رقم را به سالانه بیش از هزار میلیارد تومان خواهیم رساند.
 
او با اشاره به اینکه ۱۱ شرکت دیگر در این حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: سهم ما در جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها ۵۹درصد بود و تمام ۱۱ شرکت دیگر ۴۱ درصد پروژه‌های این حوزه را تامین مالی کردند.
 
‏مدیر عامل حلال‌فاند معتقد است مردم ایران با توجه به اتفاقات ناگواری که در حوزه سرمایه‌گذاری افتاده به این موضوع بدبین هستند و باید علاوه بر جذب اعتماد و سرمایه‌گذاری حس خوبی برای آنها به وجود آورد.
 
او گفت: حلال‌فاند فقط از پروژه‌های تولیدی و صادراتی حمایت می‌کند، چون هدف ما این است که علاوه بر سود بدون ریسک به مردم حس خوب منتقل کنیم و در همین راستا در پروژه‌های واسطه‌گرایانه سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم.
 
او افزود: مشکلی برای تامین مالی ‏تا سقف ۱۰میلیارد تومان را نداریم و سرعت تامین سرمایه نیز بالاست، در صورت ارائه ضمانت پرداخت توسط شرکت‌های متقاضی تامین مالی نهایتا سه روزه انجام می‌شود.
 
رضائیان گفت: تا پیش از اینکه شرکت‌های تامین سرمایه جمعی به وجود بیایند تنها راه سود امن برای مردم بانک‌ها، صندوق‌های با سود ثابت‌، اورق قرضه و مواردی از این دست بود. تلاش ما ایجاد یک فضای عادلانه نرخی بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر بود و برای مثال اگر نظام بانکی ۱۵ درصد سود می‌داد ما این رقم را به ۲۵ درصد رساندیم. در این راه حتی یک پروژه نبود که مردم طی زمان معینی به اصل پول و سود خود دست پیدا نکنند و در این پنج سال حتی یک نارضایتی هم نداشتیم.
 
او در ادامه به لزوم گسترش فعالیت پلتفرم‌های تامین مالی جمعی اشاره کرد و گفت: باید صدها پلتفرم در این زمینه داشته باشیم و از ۲۰۰ میلیارد تومان به چندین هزار میلیارد تومان جذب سرمایه برسیم، چرا که ظرفیت لازم در این حوزه وجود دارد.
 
مدیر عامل حلال‌فاند در بخشی از سخنان خود به داستان شکل‌گیری حلال‌فاند به عنوان اولین پلتفرم تامین مالی جمعی کشور اشاره کرد و گفت: ما جمعی در مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری بودیم که وظیفه ما سیاست‌پژوهی برای حل مسائل اقتصادی بود. سیاست‌های کلان و پروژه‌های بزرگ اقتصادی را بررسی می‌کردیم و نسخه‌های اقتصادی برای مسئولان و تصمیم‌گیران تولید می‌کردیم.
 
او ادامه داد: بعد از هشت سال به این نتیجه رسیدیم که برخی از مشکلات کشور جز با اصلاح ساختار حل نمی‌شود و ساختار کشور هم مقاومت زیادی در برابر تغییر داشت که از جمله این نهادها نظام بانکی کشور بود. بیش از ۴۰ سال است که از اسلامی کردن نظام بانکی حرف هست اما به دلایل مختلف موجه یا غیرموجه اصلاحی صورت نمی‌گیرد.
 
رضائیان گفت: در فضایی که با وزرا و معاونان و نمایندگان مجلس اشتراک نظر و بحث می‌کردیم برای اجرای طرح‌ها با مقاومت های مختلف مواجه می‌شدیم و به این نتیجه رسیدیم که نظام‌ و ساختارها به خصوص در حوزه مالی مقاومتو حشتناکی برای تغییر و اصلاح دارند.
 
او افزود: به این نتیجه رسیدیم که نظام اقتصادی با جایگزین‌هایی باید به سمت اصلاح حرکت کند. مثلا اگر سال‌هاست در مورد خلق پول، نرخ های بالا‌ فضای غیرشفاف و … در حوزه بانکی و لزوم تغییر آن صحبت می‌کنیم، می‌توان بانک را با برخی از ابزارها جایگزین کرد و در این فضا آغاز به کار کردیم و حلال فاند به وجود آمد
 
هدف نهایی، رسیدن به عدد قابل توجه در حجم تامین مالی خرد کشور است
در ادامه این نشست شریعتی، مشاور مالی شرکت حلال فاند نیز گفت: از جمله برنامه‌های ما در آینده تمرکز بر جذب سرمایه‌گذار باکیفیت و پروژه‌هایی با ریسک پایین یا ریسک حداقلی است و با توجه به نتیجه‌بخش بودن استراتژی موجود آن را ادامه می‌دهیم.
 
او گفت: نرخ سود ما رقابتی است و برنامه کلان ما در افق کوتاه‌مدت این است تا به رقیبی جدی برای سایر پلتفرم‌هایی که بدون ریسک سود می‌دهند تبدیل شویم و هدف نهایی ما نیز رسیدن به عدد قابل توجه در حجم تامین مالی خرد در کشور است.
 
شریعتی همچنین از شرایط ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های حقوقی بزرگ خبر داد و گفت: این شرکت‌ها می‌توانند تا صددرصد پروژه را تامین مالی کنند لذا ما آمادگی همکاری استراتژیک با در نظر گرفتن شرایط ویژه برای این شرکت‌ها را داریم.
 
او گفت: علاوه بر این به منظور تمرکززدایی از پایتخت آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در سایر استان ها و اعطای نمایندگی یا همکاری استراتژیک با سایر استان‌ها را نیز داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.