اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 10, 2022
16:59 سه شنبه، 20ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135730

اصول حاکم بر سیاستگذاری فضای مجازی تدوین شد

 
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی گفت: در راستای نامه رئیس مجلس به رئیس مرکز ملی فضای مجازی، اصول حاکم بر سیاستگذاری فضای مجازی تهیه و تدوین شده است.
 
 حسین مطلبی رئیس پژوهشگاه فضای مجازی بعدازظهر امروز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اقدامات پژوهشی و مطالعاتی این پژوهشگاه در راستای طرح حمایت از کاربران فضای مجازی (صیانت) گفت: این پژوهشگاه به عنوان بازوی پژوهشی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص این طرح نظراتی پژوهشی و مشورتی را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرده است.
 
وی گفت: این پژوهشگاه خود را موظف به تأمین هدفمند نیازهای مرکز ملی فضای مجازی می‌داند و بر این اساس رویکرد مستقلی در خصوص طرح صیانت نداشته است. به همین دلیل نظر خود را به صورت مستقل ابراز نکرده است.
 
وی با اشاره به اینکه نامه‌ای که از سوی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به رئیس مرکز ملی فضای مجازی ارسال شد و در آن درخواست تدوین اصول سیاستی و حاکمه در سیاستگذاری فضای مجازی مطرح شده بود گفت: در این نامه اشاره‌ای به طرح صیانت نشده و مقرر شد تا مرکز ملی فضای مجازی سیاست‌ها و اصول حاکم بر فضای مجازی را تدوین و در اختیار مجلس قرار دهد.
 
مطلبی با بیان اینکه اگر مرکز ملی فضای مجازی از ما بخواهد در مورد طرح صیانت و سایر طرح‌ها اظهارنظر کنیم و از ما گردش کار بخواهند ما در این زمینه اظهار نظر می‌کنیم، افزود: پژوهشگاه فضای مجازی و تدوین سیاست‌ها و اصول حاکم بر فضای مجازی مطابق با درخواست مرکز ملی فضای مجازی، نقش مؤثر و فعالی داشته است.
 
وی با تاکید بر اینکه این پژوهشگاه نقش سیاسی نداشته و نگاهمان ناظر به تأیید یا رد طرح صیانت نبوده است گفت: گزارش‌های ما در خصوص اجزای مسئله و موضوعات مواجهه فعال با فناوری‌های فضای مجازی بوده است که در قالب اصول حاکم بر سیاستگذاری فضای مجازی گردآوری و تدوین شده است.
 
مطلبی تصریح کرد: در این زمینه جلسات کارشناسی برای یکسان سازی و هماهنگ سازی این سیاست‌ها برگزار شد و در نهایت مرکز ملی فضای مجازی آن را برای ارائه به مجلس شورای اسلامی آماده کرد.
 
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی گفت: اصول و سیاست‌های حاکم بر فضای مجازی ناظر بر مصوبات شورای عالی فضای مجازی تدوین شده است چرا که این مصوبات به صورت یکپارچه موجود نبود و ضمانت اجرایی مناسبی نداشت و با وجود اینکه مصوبات شورا در حکم قانون است، نظارت بر اجرای این مصوبات دچار ابهام بود که در اصول حاکم بر سیاست گذاری فضای مجازی سازوکارهایی برای رفع این خلاء ها پیشنهاد شد.
 
سند شعار سال در حوزه دانش بنیان‌های ICT تدوین می‌شود
 
مطلبی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با اشاره به تدوین ۱۹ سند سیاستی در حوزه فضای مجازی در این پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه سازوکار و مقدمات اسناد مرتبط با فضای مجازی را به درخواست مرکز ملی فضای مجازی گردآوری و تدوین می‌کند و تصویب این اسناد پس از آن در برنامه شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به برنامه‌های امسال افزود: سند عدالت دیجیتال در دست تدوین است و امیدواریم تا پایان سال نهایی شود البته تصویب آن منوط به تصمیم شورای عالی فضای مجازی است.
 
مطلبی تصریح کرد: در همین حال تدوین سند شعار سال در حوزه دانش بنیان‌های ICT نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم آن هم تا پایان سال نهایی شود.
وی گفت: پژوهشگاه فضای مجازی در راستای اسناد مربوط به صیانت از کودکان در فضای مجازی و راهبردهای فناوری‌های نوین در حوزه فضای مجازی نیز مشارکت داشته است.
 
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی گفت: ترجمه برخی اسناد شورای عالی فضای مجازی مانند سند شبکه ملی اطلاعات به زبانهای عربی و انگلیسی از دیگر برنامه‌های در دست انجام این پژوهشگاه است.
 
وی افزود: در آینده‌ای نزدیک تدوین سند حمایت از پژوهشگاه حوزه فضای مجازی را نهایی می‌کنیم تا بتوانیم پژوهش پژوهشگرانی که در حوزه فضای مجازی فعالیت دارند را حمایت کنیم.
 
به گفته وی مقدمات این آئین نامه انجام شده و به دنبال تصویب آن توسط مرکز ملی فضای مجازی هستیم.
 
وی گفت: از دیگر ظرفیت‌های فعال شده در پژوهشگاه فضای مجازی، استفاده از ظرفیت سربازنخبگان است. در این راستا فراخوانی را اعلام کردیم که امکان جذب سربازنخبگان و پروژه‌های پژوهشی آنها را با همکاری و تفاهم با ستاد کل نیروهای مسلح در دستور کار داریم.
 
مطلبی در مورد تاییده گرنت های اساتید نیز گفت: پژوهشگاه فضای مجازی در خصوص موضوعات ناظر به مسائل کشور در حوزه فضای مجازی به اساتید دانشگاهی تاییدیه می‌دهد.
 
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی در خصوص بودجه این پژوهشگاه نیز افزود: پیشنهاد پژوهشی ما برای سال ۱۴۰۱ ناظر بر عناوین پژوهشی این پژوهشگاه مبلغ ۱۶ میلیارد تومان بوده و هنوز مشخص نیست که چه میزان از آن تخصیص می‌یابد.
 
وی با اشاره به همکاری‌های مطالعاتی و پژوهشی با مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تدوین اسناد مختلفی از جمله چشم انداز فضای مجازی کشور و برنامه هفتم توسعه در این حوزه را با این مراکز همکاری داشته ایم.
 
وی بر ادبیات سازی در حوزه حکمرانی فضای مجازی تاکید کرد و اظهار داشت: ۱۹ سند سیاستی، ۲۸ سند گزارش کارشناسی و حمایت از ۵ عنوان پایان نامه و ۱۵ تفاهم نامه علمی با مراکز پژوهشی از دستاوردهای این پژوهشگاه است. همچنین این پژوهشگاه با ۳۹ مرکز علمی پژوهشی و سیاستی در ارتباط است.
 
وی مهمترین محورهای پژوهشی را در این پژوهشگاه اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال، اخلاق فناوری و تلاش برای ایجاد رشته‌های علوم انسانی مرتبط با فضای مجازی و نیز جهت دهی به برنامه‌های پژوهشی و پایان نامه‌های مقاطع مختلف عنوان کرد.
 
به گفته مطلبی ۲۷ طرح پژوهشی و ۱۹ مقاله علمی و تألیف ۳۸ کتاب از دستاوردهای این پژوهشگاه است.
 
وی اظهار امیدواری کرد که پژوهشگاه فضای مجازی تا سال ۱۴۰۵ مرجع پژوهش‌های حوزه فضای مجازی بازوی علمی مرکز ملی فضای مجازی و حلقه واسط میان متخصصان و حاکمیت در این حوزه باشد و بتواند پیشنهادات راهبردی و کاربردی خود را در حوزه رصد و آینده پژوهی مستند فضای مجازی به مسئولان ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.