تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 11, 2022
11:40 چهارشنبه، 21ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135746

سازمان فناوری اطلاعات لایحه بیگ‌دیتا را تهیه می‌کند

 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد این سازمان با کمک معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حال تهیه لایحه‌ای به منظور مشخص کردن نحوه استفاده از داده‌های بزرگ (Big Data) جمع‌آوری‌شده در پلتفرم‌های خدماتی است.
 
به گزارش پیوست، برنامه تهران ۲۰ امشب (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) با حضور محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و محمود کریمی مدیرعامل شرکت سکوی خلق آینده با عنوان «تاثیر توسعه زیرساخت‌های فاوا بر آینده صنعت» برگزار شد. در این برنامه خوانساری با اشاره به تلاش سازمان فناوری اطلاعات برای ایجاد و گسترش زیرساخت‌های لازم به منظور تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، از نبود قوانین و مقررات به‌روز در این عرصه سخن گفت.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات
 
خوانساری با اشاره غیرمستقیم به طرح صیانت، عنوان کرد از نظر مجموعه وزارت ارتباطات، بهترین راه برای قانون‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، تهیه لایحه از سوی دولت است. او ادامه داد: مثلاً مشخص نیست وقتی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بزرگ می‌شوند، چطور باید از داده‌هایی که از مردم جمع‌‌آوری کرده‌اند استفاده کنند و در این زمینه با کمک معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حال تهیه لایحه‌ای هستیم.
 
او همچنین درباره حمایت‌هایی که از شرکت‌های نوپا می‌شوند به اختصاص محلی برای استقرار آنها و در اختیار قرار دادن کد پستی و کد مالیاتی و کد بیمه و… اشاره کرد.
 
به گفته خوانساری، هم‌اکنون ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که ۱۵۰۰ شرکت به صورت مستقیم در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و ۱۲۰۰ شرکت دیگر نیز در حوزه‌هایی مانند الکترونیک، سخت‌افزار و مخابرات فعال هستند که سازمان فناوری اطلاعات به منظور حمایت از این شرکت‌ها برای رشد، اقدامات مختلفی انجام می‌دهد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این برنامه اعلام کرد کشور نیازمند اپراتورهای خدماتی همانند اپراتورهای ارتباطاتی است و وزارت ارتباطات در تلاش است در سال جاری چنین اپراتورهایی را ایجاد کند.
 
خوانساری با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص راه‌اندازی درگاه واحد خدمات دولتی و تکلیف وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی این درگاه اعلام کرد سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی این امر درگاه مربوطه را به گونه‌ای ایجاد کند که خدمات دولتی هم در اختیار مردم قرار گیرند و هم بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از داده‌های دولتی استفاده کنند.
 
در این برنامه محمود کریمی، مدیرعامل شرکت سکوی خلق آینده، به عنوان نماینده بخش خصوصی حضور داشت که با انتقاد از مطرح شدن طرح‌هایی مانند صیانت در مجلس گفت: ظاهراً بازدارندگی جذاب‌تر از پیش‌برندگی است و این همه وقت و انرژی‌ای را که برای تصویب چنین طرح‌هایی مصرف می‌شود می‌توان برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

محمود کریمی، مدیرعامل شرکت سکوی خلق آینده
 
کریمی با اشاره به علاقه مردم به استفاده از فناوری‌های روز گفت، در این عرصه قانون نتوانسته است با سرعت به‌روز شود و مسئولان نیز نه تنها همراهی نکرده‌اند، بلکه در مواردی در مقابل روند فناوری ایستاده‌اند. به اعتقاد او، لزوم اخذ انواع و اقسام مجوزها برای راه‌اندازی کسب‌وکارها و پس از آن محدودیت‌های موجود، نمونه این ایستادن در برابر فناوری است.
 
کریمی همچنین از وجود نگاه امنیتی در زمینه اینترنت و فناوری انتقاد و تاکید کرد توان بخش خصوصی و جوانان کشور بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون دیده می‌شود و اگر راه برای حضور آنها باز شود، حتی در زمینه‌هایی که نگرانی امنیتی وجود دارد نیز می‌توانند راه‌کارهای به‌روز و درستی ارائه کنند.
 
کریمی در بخش دیگری از سخنان خود مقاومت دستگاه‌های مختلف برای تبادل اطلاعات میان یکدیگر و دادن آنها به بخش خصوصی که در سال‌های گذشته وجود داشته و همچنان ادامه دارد را ناشی از نوع نگاه این نهادها دانست و عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم در آینده‌ای نه‌چندان دور و با همه‌گیری اینترنت اشیا همه وسایل و دستگاه‌ها باید در زمانی بسیار کوتاه با یکدیگر اطلاعات را مبادله کنند و چنین کاری با نگاه موجود در دستگاه‌های حاکمیتی شدنی نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.