اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

May 17, 2022
14:46 سه شنبه، 27ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135920

وزیر ارتباطات: برای توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری منتظر هیچ‌کس نمی‌مانیم

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما برای اجرای توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری با تجهیزات آمده‌ایم. این پروژه مردم است و منتظر کسی نمی‌مانیم.

f6d419a5-8b12-40ca-8ea5-0ab01263a429.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور در مراسم روز جهانی ارتباطات افزود: در وزارت ارتباطات هیچ تعهدی نداریم که یک سوم درآمد اپراتورهای تلفن همراه که قرار است صرف توسعه این شبکه شود، صرفا به اپراتورهای تلفن همراه برای توسعه فیبر بدهیم بلکه هر کسی بتوند این کار را انجام دهد، ما استقبال می‌کنیم.

او اظهار داشت: بزرگراه‌های جدید فیبر نوری شدند و دولتمردان باید سیاست‌ها را از حمایت فیزیکی به جایی که مردم زندگی می کنند، ببرند و زیرساخت توسعه در همه بخش‌های کشور، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

زارع‌پور افزود: باید از فناوری برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم و حکمرانی مبتنی بر داده را در کشور راه‌اندازی کنیم و تصمیم‌گیری براساس پایش داده به جای حدس و گمان باشد.

او گفت: در جلسه شب گذشته دولت درمورد کالابرگ الکتروینک، سوال اول این بود که چند درصد مردم به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند که برخلاف میانگین جهانی که ۶۰ درصد مردم دسترسی دارند، در ایران بیش از ۸۶ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و اجرای هر پایه فناوری در کشور به واسطه این زیرساخت در کشور بیش از گذشته اجرایی شده است.

وزیر ارتباطات افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند و دولت برای اولین بار به یک جمع کوچکی اختیارات خود را تفویض کرده تا آثار آن در اقتصاد متبلور شود. محور اصلی برنامه کاری امسال ما شبکه ملی اطلاعات است که شبکه‌ای مستقل، پرسرعت و امن در کشور است و خدمات امن و با کیفیت روی آن ارایه می‌شود.

زارع‌پور خاطر نشان کرد: با تمهید دولت برای اولین بار در تاریخ ارتباطات کشور، یک سوم درآمد دولت از اپراتورهای موبایل صرف توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر خواهد شد و سه درصد حق السهم خود از ارتباطات ثابت را به FCPها بخشید تا موانع سر راه برداشته شود و فرایند توسعه دسترسی به فیبرنوری تسهیل شود.

او گفت:‌ پنجره خدمات واحد دولت هوشمند تبدیل به قانون شده و باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و همه دستگاه‌ها تا شهریور ماه باید پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند.

زارع‌پور افزود: تا دی ماه پنجره واحد خدمات ملی را راه‌اندازی خواهیم کرد و امروز پنجره ملی خدمات دولت از امروز به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و کاربران با یکبار ورود،‌ احراز هویت می‌شوند و می‌توانند به تمامی انواع خدمات دستگاه‌های دولتی روی پنجره واحد دسترسی داشته باشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.