بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

گوشی

May 22, 2022
11:07 یکشنبه، 1ام خردادماه 1401
کد خبر: 136013

اپل با ایران خداحافظی می کند

از اوایل سال جاری شنیده‎هایی پیرامون برنامه مجلس برای ممانعت از واردات گوشی آیفون و به اصطلاح ضربه زدن به اپل و آمریکا با این طرح شنیده می‎شد. در حالی که اولین تحرکات اجرایی در این زمینه از هفته گذشته شروع شده، شنیده‌ها خبر از این دارند که سامانه جامع تجارت گوشی‌‎های آیفون را در ردیف گروه کالایی 27 (کالاهای ممنوعه) قرار داده است.
2022-spring-iphone13-pro-max-colors.png
اگرچه تصور می‌شود که با توجه به گران بودن قیمت گوشی‌‎های آیفون نسبت به متوسط درآمد جامعه و علاقه کاربران در کشور، با محصولاتی خاص روبرو هستیم، اما آمارهای منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نشان می‎دهد که گوشی‌‎های تولید شده توسط شرکت اپل، جایگاه سوم را در میان محبوب‌ترین گوشی‎های هوشمند کشور را دارند.
 
همانطور که عنوان شد از فروردین ماه امسال بحث‌هایی پیرامون مخالفت مجلس با واردات گوشی‌های با برند آیفون مطرح شده است. در ادامه روز اول اردیبهشت ماه، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در مصاحبه‌‎ای اعلام کرد که مجلس از وزارت صمت و اقتصاد قول گرفته تا نیمسال اول 1401 جلوی واردات گوشی آیفون گرفته شود.
 
علت این تصمیم از سوی مجلس  اجرای سختگیرانه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی و لوکس به کشور اعلام شده است. در بخش دیگری از نظرات مطرح شده پیرامون این موضوع، هدف از ارائه این طرح را جلوگیری از خروج ارز از کشور و به اصطلاح «ضربه زدن به شرکت آمریکایی اپل با ممنوعیت واردات این برند» اعلام شد.
 
البته با توجه به حجم واردات گوشی آیفون به ایران در مقایسه با فروش جهانی این محصول، می‌توان گفت که نسبت سهم مصرف آیفون در ایران به کل فروش جهانی نزدیک به 0.43 درصد است. با توجه به این آمار بعید به نظر می‌رسد ممانعت از فروش آیفون در ایران نوعی ضربه زدن به این شرکت باشد.
 
به هر حال از روز 26 اردیبهشت ماه واردکنندگان گوشی هوشمند به کشور خبر از توقف ثبت سفارش گوشی آیفون برای واردات در سامانه جامع تجارت دادند. در آن زمان پیامی که در سامانه به واردکننده نشان داده می‌شد به نوعی مبهم بوده ولی پیامی که از بامداد امروز روی سامانه آمده به نظر می‌تواند پایانی بر واردات گوشی آیفون به کشور از امروز، اول خرداد ماه 1401 باشد.
 
در پیام جدید، سامانه جامع تجارت به درخواست واردات گوشی‌‎های آیفون پیام زیر را نشان می‌‎دهد: با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند Apple در گروه کالایی 27 امکان ثبت‌سفارش آن وجود ندارد.
dxfhbcgj.PNG
باید به این نکته اشاره کنیم که گروه کالایی 27 در آیین‌نامه اجرایی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مربوط به کالاهای ممنوع‌الورود است که شرایط خاصی برای واردات آنها در نظر گرفته شده که مسلماً به آسانی واردات گوشی‎های هوشمند در ردیف کالای فعلی نخواهد بود.
 
پیش از این مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران شروط اصلی انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اشاره شده در گروه ۲۷ را منوط به احراز شرایط: ۱- بررسی و تأیید اصالت بارنامه و قبض انبار مربوطه؛ و ۲- مطابقت با مفاد یکی از بندهای مرتبط با مادۀ ۱۱ آیین نامۀ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ۳- تأیید منشأ ارز مربوطه توسط بانک مرکزی دانست و از صاحبان کالا خواست در این خصوص از مراجعه یا مکاتبه با گمرک ایران خودداری و درصورت حائز شرایط بودن کالاهای موجود در گمرکات با هر سه شرط اعلامی (دارا بودن هر سه شرط بصورت توأمان الزامی است)، جهت انجام تشریفات گمرکی کالاهای اشاره شده به گمرکات اجرایی مربوطه مراجعه نمایند.
 
البته بحث ثبت سفارش خود داستان دیگری است که نشان می‌دهد رویه واردات این کالا با چالش‌های بسیار بزرگی روبرو شده و به احتمال فراوان هر واردکننده‌ گوشی هوشمند دیگری توانایی واردات این کالا از روش‌های فعلی را نخواهد داشت.
 
تا به این لحظه هیچ کدام از نهادهای دولتی و مجلس نسبت به خبر فوق واکنش نشان نداده‌اند. ما با بررسی موضوع، اخبار متعاقب را به اطلاع شما خواهیم رساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.