اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 22, 2022
11:54 یکشنبه، 1ام خردادماه 1401
کد خبر: 136017

۸ فناوری برای رونق در حوزه اینترنت اشیا توسعه می یابد

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد ۸ فناوری برای رونق اینترنت اشیا به کمک شرکتهای دانش بنیان و خلاق توسعه می یابد.
4058408.jpg
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دنیا از ۸ فناوری به عنوان دستیاران جدی توسعه اینترنت اشیا یاد می کنند. «هوش مصنوعی»، «رباتیک»، «واقعیت مجازی و افزوده»، «بلاکچین»، «اپلیکیشن موبایل و نرم‌فزار»، «یادگیری ماشینی»، «کلان داده‌ها» و «رایانش ابری»؛ ۸ فناوری کمکی برای فعالان در عرصه اینترنت اشیا انتخاب شده اند. این فناوری ها نقشی موثر در توسعه بازار جهانی این صنعت کاربردی ایفا می کنند.
 
نظریه اینترنت اشیا نخستین بار در سال ۱۹۹۹ مطرح شد؛ اما توسعه آن در چند سال اخیر بی سابقه شده است و کسب و کارها به استفاده وسیع از این فناوری روی آورده اند. این فناوری که به نوعی اتصال دهنده دستگاه‌های مختلف به یکدیگر و با انسان است، این قابلیت را برای کاربران ایجاد کرده که از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی؛ دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی خود را کنترل و مدیریت کنند.
 
این فناوری بر تجمیع اطلاعات و استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف متمرکز است که می تواند زنجیره ارزش‌مندی از امکانات و اتصالات را در اختیار کاربران قرار دهد. بازار بزرگ اینترنت اشیا را متعلق به کشورهای توسعه یافته آسیایی، اقیانوسیه، آمریکا و اروپا می دانند و آمارها نشان می دهد که هر روز بر تعداد کسب و کارها و دستگاه های متصل شده به اینترنت اشیا افزوده می شود.
 
این عرصه فناورانه می تواند به «استفاده از فناوری و خلق روش های نوآوارنه برای رصد تجهیزات و وضعیت های مختلف با کمک سنسورها و جمع آوری داده ها به منظور بهبود فرآیندهای تصمیم گیری»، «استفاده از ابزارهای پوشیدنی و کمک ابزارها برای تسهیل شرایط زندگی برای انسان»، «توسعه رباتیک با کاربردهای مختلف به منظور انجام فرآیندها و کارهای مختلف و خودکارسازی آنها با هدف بهینه سازی فعالیت ها» و «ایجاد بسترهایی برای توسعه اینترنت اشیا و افزایش امنیت آن» کمک کند.
 
اما در ایران با وجود استقبال فناوران از این حوزه هنوز به مرحله قابل قبولی در توسعه این حوزه نرسیده‌ایم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق، شرایط برای ورود شرکت های جدید به این حوزه، رفع موانع موجود بر سر راه فعالیت کسب و کارهای این عرصه و افزایش تولید محصولات و ارائه خدمات در زمینه اینترنت اشیا را فراهم کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.