تلفن همراه

گوشی

May 22, 2022
12:07 یکشنبه، 1ام خردادماه 1401
کد خبر: 136022

شیائومی می‌خواهد مانع استخراج فایل‌های APK در دستگاه‌های اندرویدی شود

شیائومی که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی در جهان به حساب می‌آید ظاهرا در نظر دارد امکان بیرون آوردن فایل‌های apk در دستگاه‌های اندرویدی را از بین ببرد که خوشبختانه گوگل با انجام این کار مخالف است.
طی چند سال اخیر، امکان اکسترکت کردن و اشتراک‌گذاری فایل‌های apk (که برای نصب یک برنامه استفاده می‌شوند)، یک مزیت بسیار بزرگ برای کل اکوسیستم اندروید بوده است. برای مثال تصور کنید یک آپدیت جدید برای اپلیکیشن شما منتشر شده اما اشکالات زیادی برای آن به وجود می‌آورد، در اینجا فقط کافی است وارد وب‌سایتی نظیر APKMirror یا سایت‌های مشابه شوید تا نسخه‌های قدیمی و بدون مشکل آن اپ را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. یا مثلا اگر از دیتای کافی برخوردار نیستید، می‌توانید از اطرافیان‌تان بخواهید به صورت محلی، فایل apk آپدیت را برایتان ارسال کند تا آن را نصب کنید. برخی از افراد هم از کدهای موجود در این فایل‌ها برای مطلع شدن از قابلیت‌های جدید استفاده می‌کنند.
 
اما اینطور که به نظر می‌رسد، یک سری از شرکت‌ها از این بابت ناراضی هستند. طبق گفته‌های میشل رحمان، یکی از اعضای توسعه‌دهندگان XDA، یکی از توسعه‌دهندگان شیائومی درخواستی نوشته مبنی بر اینکه امکان اکسترکت کردن فایل‌های apk از دستگاه‌های اندرویدی حذف شود. دلیل اصلی این درخواست هم این بوده که از یک سری منابع مهم و خصوصی محافظت شود. به جای آن، او پیشنهاد داد اپلیکیشن‌ها فقط از طریق فروشگاه‌های بزرگ و قابل اعتمادی چون اپ استور دانلود و نصب شوند تا اطلاعات مهمی که ممکن است درون کد آن‌ها وجود داشته باشد، لو نرود.
 
اما ضعف بزرگی در این درخواست وجود دارد؛ تصور می‌کنیم گوشی کاربران عادی، دیگر امکان اکسترکت کردن فایل apk را نداشته باشد. در این شرایط آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند از فایل‌ها اطلاعاتی را خارج سازند، به راحتی می‌توانند با نصب بیلد عیب‌زدایی اندروید، به انجام این کار بپردازند. با وجود چنین راه حلی حتی اگر امکان اکسترکت فایل‌ها هم از گوشی‌ها حذف شود، دیگر از چه چیزی قرار است محافظت شود؟
 
گوگل هم در پاسخ به این پیشنهاد، واکنش نشان داد و گفت که «اصلا یک فایل apk را مگر می‌شود خصوصی در نظر گرفت؟» سخنگوی این شرکت افزود: «فکر نمی‌کنم باید این انتظار را داشته باشیم که فایل‌های apk مخفی باقی بمانند. نمی‌دانیم اصلا چرا باید چنین چیزی بخواهیم و اگر هم تمایل به انجام این کار (حذف امکان اکسترکت فایل apk) داشته باشیم، حتی با این تغییرات هم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم».
 
به صورت کلی به نظر می‌رسد گوگل به شکلی قاطع با تصمیم شیائومی مبنی بر حذف امکان اکسترکت فایل‌های apk در محصولات اندرویدی مخالف است. تصمیم خوبی که باعث شده ماهیت متن‌باز بودن اندروید به همان خوبی که قبلا بوده باقی بماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.