تلفن همراه

گوشی

May 22, 2022
14:36 یکشنبه، 1ام خردادماه 1401
کد خبر: 136029

چرا قیمت گوشی‌های شیائومی در حال افزایش است؟

شیائومی به تازگی درآمد سه ماه نخست امسال خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد قیمت متوسط گوشی‌های شرکت حدودا ۱۴٪ افزایش پیدا کرده است. حال پرسشی که به وجود می‌آید این است که چرا شرکتی که همیشه در زمینه‌ی قیمت‌گذاری، محبوب کاربران بوده، ناگهان روشی مشابه شرکت‌های بزرگ را در پیش گرفته است؟
 
شیائومی یکی از معدود شرکت‌هایی است که محصولات خود را با قیمتی بسیار عالی راهی بازار می‌کند. البته خود شرکت این روزها خیلی هم از سیاست گذشته‌ی خود پیروی نمی‌کند اما سه شرکت زیرمجموعه‌ی آن یعنی بلک شارک، ردمی و پوکو، همیشه محصولات خود را در مقایسه با رقبا با قیمتی عالی راهی بازار می‌کنند. پیش‌تر در مطلبی به بررسی ارزان بودن محصولات شیائومی پرداختیم، ولی حالا قصد داریم دقیقا عکس این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چرا گوشی‌های شیائومی دارند گران می‌شوند.
 
طبق گزارشات منتشر شده، میزان رشد قیمت متوسط گوشی‌های شرکت چینی ۱۴٪ بوده است. وان ژیانگ، مدیرعامل شیائومی، در کنفرانسی در رابطه با این موضوع، ضمن اعلام این خبر که گوشی‌های میان‌رده و بالارده‌ی خوبی در راه هستند گفت که شرکت می‌خواهد از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای در آن‌ها استفاده کند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات شرکت هم همین باشد.
 
ژیانگ همچنین گفت که فروش گوشی‌های اقتصادی شیائومی بسیار عالی است. در نتیجه قیمت متوسط مدل‌های جهانی تغییر چشمگیری در مقایسه با قبل نداشته اما بیشتر شده است. اگر گوشی‌های اقتصادی را از این موضوع سوا کنیم، می‌بینیم که قیمت متوسط گوشی‌های دیگر شیائومی در بازار چین به شدت در حال افزایش است و این افزایش قیمت قطعا به بازار جهانی هم راه پیدا خواهد کرد.
 
ژانگ خاطرنشان کرد چون فناوری‌های پیشرفته‌ای در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند، باید سخت‌افزارهای قدرتمندتری را نیز به آن‌ها اضافه کند. در نتیجه قیمت متوسط گوشی‌ها افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی ساده‌تر، چون شیائومی در گوشی‌های بالارده‌ی خود از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد و کاربران هم اگر قابلیت‌های خوب را می‌خواهند، باید بهای آن را هم بپردازند. می‌دانستیم یک روزی بالاخره شاهد افزایش قیمت گوشی‌های شیائومی خواهیم بود اما نمی‌دانستیم این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد. در صنعتی مثل این، نمی‌توان سیاست سود کمتر = فروش بیشتر = درآمد برابر را در پیش گرفت. آن هم در شرایطی که کاربران حاضر هستند برای برخی از گوشی‌ها که برتری چشمگیری ندارند، بیش از ۱۰۰۰ دلار هزینه کنند.
 
در سه ماه نخست امسال، درآمدی کلی شرکت چینی، ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ حدودا ۴٫۶٪ پایین‌تر از بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته. سود خالص شرکت هم چیزی حدود ۴۳۵ میلیون دلار بوده که به شکل قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته افت داشته است (۵۲٫۹٪). در بخش گوشی‌های هوشمند هم درآمد شرکت از فروش ۳۸٫۵ میلیون گوشی در سراسر جهان و ۴ میلیون گوشی بالارده در کشور چین با قیمت متوسط ۴۵۰ دلار یا بیشتر، ۶٫۸ میلیارد دلار بوده است.
 
شیائومی اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد
چند روز قبل، مؤسسه‌ی تحقیقاتی و آماری Counterpoint Research گزارش جالبی را منتشر کرد مبنی بر اینکه کاربران شرکت چینی در سه ماه نخست امسال، از مرز ۵۰۰ میلیون گذشتند. در مقایسه با سایر شرکت‌ها، عملکرد شرکت چینی در جلب رضایت مشتریان واقعاً عالی بوده است؛ خصوصا در بازار کشور هندوستان که یک بازار در حال توسعه و بسیار استراتژیک برای شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. البته شیائومی اخیرا جایگاه خود را در این بازار به سامسونگ واگذار کرده است.
 
هرچه تعداد کاربران شیائومی بیشتر شود، شرکت می‌تواند محصولات بیشتری هم تولید کند و اکوسیستم مخصوص به خود را داشته باشد. برای مثال اکنون فعالیت شیائومی در بسیاری از زمینه‌ها نظیر گجت‌های پوشیدنی، تبلت، لپ‌تاپ و… محدود است در حالی که رقبا بی‌وقفه در حال گسترش فعالیت خود هستند. البته نگاهی به پیشرفت تدریجی این شرکت هم ثابت می‌کند شیائومی واقعاً صبور بوده و در نتیجه با همین روند، موفقیت خود را گسترش خواهد داد. اگر به خاطر داشته باشید، ده سال قبل یا کسی شیائومی را نمی‌شناخت، یا از آن به عنوان تولیدکننده‌ی گوشی‌های ارزان یاد می‌شد، اما اکنون راجع به شرکتی صحبت می‌کنیم که ظاهرا کلید موفقیت را یافته و در چهار بازار بزرگ دنیا، در بین ۵ شرکت برتر قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.