سخت‌افزار

May 24, 2022
18:28 سه شنبه، 3ام خردادماه 1401
کد خبر: 136089

انویدیا سیستم‌های دیتاسنتر مبتنی‌بر Grace را نیمه اول ۲۰۲۳ عرضه می‌کند

انویدیا در کنفرانس مطبوعاتی خود در رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۲ اعلام کرد سیستم‌های دیتاسنتر مجهز به پردازنده‌های سری Grace در نیمه‌ی اول سال آینده از راه می‌رسند.
انویدیا همان‌طور که پیش‌تر وعده داده بود، صبح امروز به‌وقت تهران کنفرانس مطبوعاتی خود را در همایش کامپیوتکس ۲۰۲۲ برگزار کرد. انویدیا در مراسم امروز مباحث مختلفی را پوشش داد، از دیتاسنتر تا گیمینگ. در ابتدای مراسم ویدیوی کوتاهی درباره‌ی رشد کسب‌و‌کار انویدیا به نمایش درآمد و سپس تیم سبز به پردازنده‌های مرکزی اختصاصی خود اشاره کرد.
 
انویدیا سال گذشته اعلام کرد با بهره‌گیری از معماری آرم پردازنده‌ی مرکزی اختصاصی برای دیتاسنتر تولید می‌کند. انویدیا می‌گوید سیستم‌های جدیدش قرار است در کنار سیستم‌های فعلی کلاس سرور عرضه شوند. این یعنی تیم سبز فعلا قصد دارد به پشتیبانی از پردازنده‌های x86 اینتل و AMD در دیتاسنتر ادامه دهد.
ابرتراشه‌ی Grace اولین تراشه‌ی آرم انویدیا است که صرفاً از واحد CPU استفاده می‌کند و شامل دو تراشه روی یک مادربرد است. دیگر ابرتراشه‌ی انویدیا که با نام Grace Hopper CPU Superchip شناخته می‌شود شامل یک واحد گرافیکی Hopper و یک واحد CPU گریس است. این پردازنده‌های مبتنی‌بر Neoverse از مجموعه دستورالعمل Arm v9 پشتیبانی می‌کنند.
 
انویدیا می‌گوید Grace CPU Superchip قرار است به هنگام عرضه در اوایل ۲۰۲۳ سریع‌ترین پردازنده‌ی دنیا باشد. این پردازنده برای مصارف مختلفی نظیر رایانش ابرمقیاس، تجزیه‌و‌تحلیل داده و… دردسترس قرار می‌گیرد. شرکت‌های متعددی مثل ایسوس، گیگابایت، فاکسکان و Supermicro سیستم‌های متعددی را برپایه‌ی پردازنده‌های جدید انویدیا طراحی کرده‌اند.
 
براساس اعلام انویدیا پردازنده‌های مرکزی سری گریس (Nvidia Grace) در سال آینده‌ی میلادی به دست مشتریان دیتاسنتر می‌رسند.
انویدیا در کنفرانس جدید خود باری دیگر تأکید کرد که قصد دارد NVLink را به تمامی تراشه‌هایش وارد کند. انویدیا در سال‌های اخیر تعداد زیادی سیستم مرجع تولید کرده و اکنون قصد دارد نسل جدید سیستم‌های مرجع را برپایه‌ی Grace تولید کند.
 
انویدیا به‌طور مشخص‌تر از تولید طراحی مرجع جدید CGX و OVX و GFX با استفاده از Grace و Grace Hopper خبر داد. سیستم CGX انویدیا که برای پردازش گرافیکی ابری و گیمینگ کاربرد دارد از پردازنده‌ی مرکزی Grace Superchip و تراشه‌ی گرافیکی A16 استفاده می‌کند. سیستم‌های OVX برای پردازش‌های آمنی‌ورس کاربرد دارند و همچون CGX با دو پردازنده‌ی مرکزی Grace ساخته می‌شوند.
انویدیا می‌گوید سیستم‌های HGX Grace و HGX Grace Hopper به‌طور ویژه‌ برای شاسی OEM 2U تولید شده‌اند و در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسند. انویدیا در مراسم اخیر خود جزئیاتی درباره‌ی واحد پردازش عصبی Bluefield-3 نیز اعلام کرد. انویدیا به‌طور ویژه روی Bluefield و DPUها حساب باز کرده است چون اعتقاد دارد این سیستم‌ها به بخشی اساسی از دیتاسنتر تبدیل می‌شوند. Bluefield تراشه‌های پرتعدادی دارد و از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا بهره می‌برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.