بازی

فناوری اطلاعات

May 28, 2022
17:04 شنبه، 7ام خردادماه 1401
کد خبر: 136129

سونی از سال 2025 عرضه بازی‌های جدید برای پلی‌استیشن 4 را متوقف می‌کند

بیش از یکسال و نیم است که کنسول پلی استیشن 5 در بازار به فروش می‌رسد و با استقبال بالایی هم از سوی کاربران مواجه شده است. با این وجود، سونی همچنان به پشتیبانی از نسل قبلی این کنسول یعنی پلی استیشن 4 ادامه می‌دهد، با این حال ظاهرا کاربران این کنسول نباید منتظر عرضه بازی جدیدی از سال 2025 باشند.
سونی اخیرا جلسه‌ای با سرمایه‌‌گذاران برگزار کرده که در آن تمرکز روی مقایسه رشد کنسول‌های PS4 و PS5 بوده. در بخشی از این جلسه، سونی پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلفش در سال‌های 2019، 2022 و 2025 را با یکدیگر مقایسه کرده است.
 
عدم انتشار بازی جدید برای پلی استیشن 4 از 2025
طبق اطلاعات سونی، در سال 2019 تا 90 درصد بازی‌های منتشر شده برای پلی استیشن 4 بودند و دنیای PC سهم 10 درصدی داشته است. در سال 2022 سهم PS4 و PS5 به 35 درصد رسیده، اما در سال 2025، دیگر خبری از PS4 نیست. در حقیقت 50 درصد بازی‌ها به پلی استیشن 5 اختصاص پیدا می‌کنند و نیمی از آن‌ها برای PC و موبایل منتشر می‌شوند.
 
پیام روشن این است که سونی دیگر از سال مالی 2025 برنامه‌ای برای انتشار بازی‌های جدید برای PS4 ندارد. البته از آنجایی که خبری از برنامه‌های ژاپنی‌ها در سال 2024 نداریم، این احتمال هم وجود دارد که زودتر از 2025 چنین اتفاقی رخ دهد. با این حال با توجه به اینکه ظاهرا سونی سال‌های مهم را به نمایش گذاشته، احتمالا تا اواخر 2024 برای PS4 بازی جدید منتشر خواهد شد.
اگرچه سهم پلی استیشن برای بازی‌های سونی کاهش می‌یابد، اما این موضوع به معنای کم شدن سرمایه‌گذاری‌های ژاپنی‌ها در دنیای بازی‌سازی نیست. در حقیقت سونی می‌خواهد میزان سرمایه‌گذاری در استودیوهای پلی استیشن را بطور چشمگیری افزایش دهد.
 
در نهایت پایان پشتیبانی سونی از PS4 غیرقابل اجتناب است و هر زمانی که نسل جدیدی از محصولی روانه بازار می‌شود، کاربران باید منتظر چنین اتفاقی برای نسل قبلی‌اش باشند. بنابراین گیمرها باید در یکی دو سال آینده به فکر جایگزینی PS4 با PS5 باشند، البته احتمالا سال آینده میلادی PS5 Pro از راه می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.