لبه تکنولوژی

May 29, 2022
20:34 یکشنبه، 8ام خردادماه 1401
کد خبر: 136178

حسگر جدید گازهای سمی با کارآیی ۹ برابر نسبت به سایر حسگرها

پژوهشگران روسیه و بلاروس، نوعی ماده حسگر گاز ابداع کرده‌اند که در تشخیص گازهای سمی، تا ۹ برابر موثرتر از سایر حسگرهای موجود عمل می‌کند.
62276976.jpg
به گزارش نانومگزین، گروهی از پژوهشگران روسیه و بلاروس، یک ماده جدید حسگر گاز مبتنی بر اکسید تنگستن ابداع کرده‌اند که حساسیت بالایی را نسبت به مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن و استون نشان می‌دهد. توانایی حس کردن گاز در این ماده جدید، ۹ برابر بیشتر از حسگرهای موجود بود.
 
کنترل کیفیت هوای داخل ساختمان و شناسایی گازهای سمی و ترکیبات آلی فرار برای بهبود زندگی و شرایط کاری، مهم به شمار می‌رود و در انواع کاربردهای صنعتی، کشاورزی و محیطی مورد نیاز است. این امر مستلزم توسعه مواد حسگر گاز ویژه‌ای است که واکنش حسی بالایی به انواع گازها با ماهیت‌های شیمیایی مختلف داشته باشند.
 
دانشمندان "دانشگاه ملی علم و صنعت میسیس"(NUST MISIS) روسیه، "دانشگاه دولتی بلاروس"‌(BSU) و "آکادمی ملی علوم بلاروس"(NASB)، یک ماده نانوکامپوزیت جدید را تولید کرده‌اند که حساسیت بالایی را نسبت به انواع متفاوت گازهای سمی در تراکم گوناگون نشان می‌دهد. این ماده از نانوپودر اکسید تنگستن به دست آمد که گرافین و نانوکامپوزیت مس نیز به عنوان اصلاح‌کننده به آن اضافه شده بودند.
 
اکسید تنگستن از طریق روش "سل-ژل"(sol–gel) به دست آمد که با عنوان روش "رسوب‌دهی محلول شیمیایی" نیز شناخته می‌شود. سپس، نانوپودر مس و گرافین به ژل پیش‌ساز اضافه شدند تا یک ساختار در تعامل داشته باشند.
 
"دیمیتری موسکوسکیچ"(Dmitry Moskovskih)، رئیس مرکز پژوهش نانومواد در دانشگاه ملی علم و صنعت میسیس گفت: ویژگی‌های این ماده حسگر گاز، با استفاده از مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن و استون آزمایش شد. آزمایش‌ها نشان داد که ارائه یک درصد از اصلاح‌کننده، افزایش ۹ برابری حساسیت ماده نسبت به دی‌اکسید کربن و افزایش ۶ برابری حساسیت آن به استون را به همراه دارد. بیشترین واکنش نسبت به استون در نمونه‌های با دو درصد اصلاح‌کننده به ‌دست آمد.
 
به گفته پژوهشگران، نانوکامپوزیت‌های به‌دست‌آمده به دلیل سادگی روش تولید پیشنهادی، پتانسیل زیادی برای کاربرد عملی در حسگرهای گازی بسیار حساس تجاری دارند.
 
این پژوهش، در مجله "Nano-Structures & Nano-Objects" به چاپ رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.