تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

May 29, 2022
21:30 یکشنبه، 8ام خردادماه 1401
کد خبر: 136186

مچ‌بند در برابر ساعت هوشمند؛ تفاوت در چیست؟

در زمینه‌ی گجت‌های پوشیدنی، باید از بین دو دسته‌ی مچ‌بند هوشمند و ساعت هوشمند دست به انتخاب بزنید. این دو نوع گجت‌ها شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند ولی از طرف دیگر نمی‌توانیم تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها را هم کتمان کنیم. اما در نهایت سوال اصلی این است که کدام‌یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است؟
از جهات مختلف، انتخاب یک گجت برای مچ دست سخت‌تر از انتخاب یک گوشی هوشمند است. در این زمینه طیف وسیعی از گزینه‌ها وجود دارد و در زمینه‌ی ویژگی‌ها هم شاهد تفاوت‌های بسیار زیادی هستیم. در این مطلب قصد داریم شما را برای انتخاب مچ‌بند یا ساعت هوشمند موردنظرتان کمک کنیم. اگر این موضوع برای شما اهمیت زیادی دارد، در ادامه همراه ما باشید.
 
مچ‌بند هوشمند چیست؟
اول از همه به مچ‌بند هوشمند می‌پردازیم. با توجه به اینکه این گجت‌ها در کل ساده‌تر از ساعت‌های هوشمند هستند، قدمت بیشتری نسبت به ساعت‌های هوشمند دارند. همین سادگی مهم‌ترین ویژگی آن‌ها نسبت به ساعت‌های هوشمند است. از مچ‌بند‌های هوشمند به عنوان ردیاب تناسب اندام هم یاد می‌شود. به همین خاطر مهم‌ترین وظیفه‌ی آن‌ها بررسی وضعیت سلامتی و تندرستی کاربران است. در نتیجه مواردی مانند ردیابی گام‌های طی شده تا اندازه‌گیری‌های پیشرفته برای قلب و اکسیژن خون هم زیرمجموعه‌ی همین بخش قرار می‌گیرند.
 
با این حال طبیعتا تمام مچ‌بندهای هوشمند یکسان نیستند. به عنوان مثال گجتی مانند  Fitbit Inspire 2 میتوانند کارهای ساده‌ای را در راستای ردیابی تندرستی انجام دهد و ۱۰۰ دلار قیمت دارد. اما اگر ۳۰ دلار بیشتر بپردازید، می‌توانید گجتی مانند Fitbit Charge 5 را خریداری کنید که از ویژگی‌هایی مانند GPS، بررسی اکسیژن خون، نمایشگر رنگی و دیگر قابلیت‌های مهم بهره می‌برد.
 
روی هم رفته اگرچه بین مچ‌بند‌های هوشمند ممکن است تفاوت زیادی وجود داشته باشد، اما در نهایت هدف نهایی تمام آن‌ها بررسی وضعیت سلامتی و تندرستی کاربران در شرایط و موقعیت‌های مختلف است.
 
ساعت هوشمند چیست؟
همانطور که گفتیم، ساعت‌های هوشمند شباهت‌های زیادی با مچ‌بند‌های هوشمند دارند. بسیاری از ساعت‌های هوشمند-مانند اپل واچ-در زمینه‌ی تندرستی و سلامتی از امکانات متعدد و مفیدی بهره می‌برند. تقریبا هر ساعت هوشمند یک مچ‌بند هوشمند هم هست اما هر مچ‌بندی لزوما یک ساعت هوشمند محسوب نمی‌شود.
 
به عبارت دیگر، ساعت‌های هوشمند از امکانات بسیار بیشتر بهره می‌برند. به عنوان مثال می‌توانیم به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های مختلف، نمایشگرهای بزرگ‌تر و بهتر و دیگر موارد این‌چنینی اشاره کنیم. البته بدون شک برخی از مچ‌بند‌های هوشمند هم از بسیاری از امکانات ساعت‌های هوشمند بهره می‌برند، اما مچ‌بندی که تمام این موارد را داشته باشد عملا یک ساعت هوشمند به حساب می‌آید.
 
با وجود اینکه ساعت‌های هوشمند می‌توانند کارهای متنوعی را انجام دهند، اما معمولا بسیاری از آن‌ها به اندازه‌ی مچ‌بند‌ها تمرکز کمتری بر قابلیت‌های مربوط به تندرستی و سلامتی دارند. روی هم رفته ساعت هوشمند را به عنوان نسخه‌ی کوچک شده‌ی گوشی خود در دست بگیرید. این دستگاهی است که برای انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و لزوما قرار نیست بر روی یک کار خاص متمرکز شود.
 
کدام را باید بخرید؟
حالا سوال مهم این است که کدام گجت برای شما مناسب‌تر است؟ البته چنین تصمیمی تا حد زیادی به نیازها و انتظارات شما بستگی دارد. از سوی دیگر بدون شک قیمت این گجت‌ها هم نقش مهمی در انتخاب ایفا می‌کند.
 
چرا باید مچ‌بند هوشمند بخرید
همانطور که گفتیم، مچ‌بند هوشمند تجربه‌ی کاربری متمرکزتری را ارائه می‌دهد. به همین خاطر اگر صرفا به دنبال قابلیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی هستید، احتمالا یک مچ‌بند بهتر می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. با توجه به اینکه مچ‌بندها به طور مشخص برای ارائه‌ی قابلیت‌های مربوط به تندرستی طراحی و ساخته شده‌اند، سازندگان هم این مشخصه‌ها را در اولویت ساخت قرار داده‌اند. همچنین معمولا در این حوزه‌ها نسبت به بسیاری از ساعت‌های هوشمند دقت بهتری را ارائه می‌دهند.
 
همین رویکرد متمرکز منجر به پایین آمدن قیمت این گجت‌ها شده است. در این زمینه چندین شرکت مانند شیائومی و آنر شهرت زیادی دارند. خوشبختانه برای مچ‌بند‌های هوشمند تنوع بسیار زیادی وجود دارد و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید از بین بهترین گزینه‌های موجود در بازار دست به انتخاب بزنید.
 
چرا باید ساعت هوشمند بخرید
برای افرادی که به چیزی بیش از قابلیت‌های مربوط به ردیابی تناسب اندام علاقه دارند، ساعت‌های هوشمند انتخاب خوبی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال شاید می‌خواهید در زمینه‌ی نوتفیکیشن‌های دریافتی به گزینه‌های بیشتری دسترسی داشته باشید و شاید هم به دنبال بهره‌گیری از سیم‌کارت و اپلیکیشن‌های مختلف هستید.
 
گفتنی است این روزها بسیاری از ساعت‌های هوشمند در زمینه‌ی تندرستی و سلامتی هم امکانات بسیار جذابی را ارائه می‌کنند. در حال حاضر اپل واچ پرفروش‌ترین ساعت هوشمند جهان محسوب می‌شود و بخشی از جذابیت این ساعت به همین پشتیبانی از امکانات گسترده در زمینه‌ی تندرستی برمی‌گردد.
 
البته این ساعت‌ها-به‌خصوص مدل‌هایی که حرف زیادی برای گفتن دارند-قیمت پایینی ندارند. به عنوان مثال برای خرید اپل واچ باید بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار بپردازید و ساعت‌های سری گلکسی واچ سامسونگ هم در همین محدوده‌ی قیمتی قرار دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.