پست

May 30, 2022
12:01 دوشنبه، 9ام خردادماه 1401
کد خبر: 136211

نحوه شکایت از دریافت هزینه‌ اضافی خدمات پستی

با توجه به الزام شرکت ملی پست به افزایش حداکثر ۵۰ درصدی تعرفه‌های پستی، درصورت مواجهه با هزینه‌های متعارف، افراد می‌توانند شکایت خود را اعلام و نسبت به دریافت مبلغ مازاد، اقدام کنند.
 
در حالی که در روزهای گذشته، اعلام شد تعرفه‌های پستی از ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت، برخی از مشتریان از افزایش‌های نامتعارفی تا ۸۰ و ۱۰۰ درصد در حوزه خدمات پستی خبر دادند. اما عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با تکذیب افزایش دو و سه برابری تعرفه‌های پستی، افزایش تعرفه‌های پستی را در خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها و در خدمات غیرپایه، ویژه و پیشتاز نیز ۴۰ درصد، اعلام کرد و دریافت هر مبلغ اضافه‌تر را تخلف دانست.
 
زارع‌پور، همچنین شرکت پست را موظف کرد به دلیل زمان‌گیر بودن فرآیندهای اداری ثبت شکایات، سامانه‌ جداگانه‌ای برای رسیدگی به شکایات پستی و بازگرداندن هزینه‌های اضافی که از کاربران دریافت شده راه‌اندازی کنند. اگرچه این سامانه هنوز از سوی شرکت پست اعلام نشده، اما کاربران همچنین می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و بخش شکایات، اقدام به شکایت نسبت به خدمات کنند.
62277653.jpg
سامانه ۱۹۵، یکی از قدیمی‌ترین سامانه‌هایی است که با هدف آگاهی از نظرات، شکایات و درخواست‌های مردم درباره کیفیت خدمات دریافتی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شــامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان ‌راه‌اندازی شده‌است. این سامانه به کاربرانی که بابت شکایت خود از خدمات دریافتی از اپراتورهای مخابراتی یا پستی، پاسخ مناسبی دریافت نکرده باشند، کمک می‌کند تا شکایت خود را در مرجع بالاتری نیز ثبت و پیگیری کنند.
62277658.jpg
برای این کار، به بخش ثبت شکایت مراجعه کرده با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی خود و همچنین انتخاب مکان جغرافیایی مورد نظر، به بخش زیر هدایت می‌شوید و می‌توانید خدمات پستی را انتخاب کنید.
tdhtjh.PNG
پس از انتخاب خدمات پستی، در بخش سرویس، می‌توانید سرویس‌های خارجی یا داخلی پست را انتخاب کرده و با انتخاب شرکت ملی پست به‌عنوان اپراتور مورد نظر و ذکر موضوع شکایت و نوشتن بارکد محصولات خود، به اعلام نظر درباره دریافت هزینه‌های مازاد اقدام کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.