رگولاتوری

May 30, 2022
17:52 دوشنبه، 9ام خردادماه 1401
کد خبر: 136234

توسعه‌دهندگان پروژه‌های متن‌باز حمایت می شوند

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری صندوق پژوهش غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال، از شرکت‌های توسعه دهنده پروژه‌های متن باز حمایت می کند.
 
به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال، قصد اجرای یک برنامه حمایتی از شرکت‌های خصوصی دارای پروژه‌های متن‌باز دارد.
 
هدف از این تصمیم، تشویق به تحقیق و توسعه مشارکتی در مقیاس جهانی، بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل ورود به بازارهای جهانی اعلام شده است.
 
عموماً پروژه‌های متن باز بین‌المللی، سطح نوآوری بالاتری داشته و عمق فناوری در آنها نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر است. لذا این فراخوان بر حمایت از شرکت‌هایی که پروژه‌های بین‌المللی داشته و یا در راستای ایجاد پروژه‌های بین‌المللی فعالیت خواهند کرد، متمرکز شده است.
 
این فراخوان شامل دو محور است:
 
۱. شرکت‌های خصوصی دارای پروژه‌های متن باز بین‌المللی فعال و مستقل.
 
۲. شرکت‌های خصوصی که در حال حاضر پروژه‌های متن باز نداشته اما قصد دارند بخش‌هایی از کد خود را متن باز کنند.
 
آن دسته از شرکت‌هایی که پروژه متن‌باز بین‌المللی فعال دارند و یا حوزه‌های فعالیت آنها قابلیت جذب مشارکت بین‌المللی دارد در اولویت قرار خواهند داشت و حمایت‌های مطرح شده از شرکت‌های خصوصی، با ارسال اطلاعات توسط متقاضیان و انجام روال ارزیابی صورت می‌پذیرد.
 
شرایط ارزیابی طرح‌های متقاضی
 
طبق اعلام ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرایط ارزیابی طرح‌های متقاضی شامل این موارد است:
 
– ایجاد و نگهداری از یک پروژه متن باز فعال در پلتفرم‌های بین‌المللی نظیر گیت‌هاب
 
– مشارکت توسعه دهنده / دهندگان خارج از تیم اصلی پروژه
 
– آخرین تغییرات حداکثر مربوط به شش ماه اخیر باشد
 
– تعداد ستاره‌های گیت‌هاب
 
– میزان رشد جامعه (اندازه جامعه، میزان مشارکت افراد در پروژه نظیر کدهای توسعه یافته و یا کامیت‌های انجام شده توسط افراد خارج از تیم، تعداد ایشوهای گزارش شده، تعداد سوالات پاسخ داده شده و…)
 
– تعداد ارجاعات، تعداد کل بازدید، تعداد بازدیدکنندگان
 
– سوابق و فعالیت‌های شرکت
 
– میزان به‌روز بودن محصول و فناوری‌های مورد استفاده در آن
 
– میزان کاربردی بودن و قابلیت استفاده مجدد محصول
 
– میزان قابلیت بین‌المللی شدن محصول و جذب مشارکت‌کننده بین‌المللی
 
– داشتن برنامه جهت توسعه و رشد محصول
 
– داشتن برنامه جهت جذب حمایت یا مشارکت بین‌المللی
 
اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانند برای اطلاعات از جزئیات بیشتر و نحوه شرکت در این فراخوان، به پایگاه aimatch.ir مراجعه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.