پست

May 31, 2022
11:29 سه شنبه، 10ام خردادماه 1401
کد خبر: 136256

ادامه اعتراض‌ها به افزایش تعرفه‌های پستی/ لوازم بسته‌بندی هم گران شد

اعتراض‌ها به افزایش تعرفه‌های پستی ادامه دارد و یکی از گلایه‌ها این است که تعرفه‌هایی که اعمال شده با آنچه که به عنوان سقف تعرفه‌های جدید اطلاع‌رسانی شده تفاوت دارد.
 
اعتراض‌ها به افزایش تعرفه‌های پستی ادامه دارد کاربران فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه، خواستار رسیدگی مسوولان به موضوع افزایش تعرفه های پستی شده اند.
 
طی یک هفته گذشته، تعداد مشارکت کنندگان در این کمپین از 4 هزار و 400 امضا فراتر رفته است و همچنان افراد دیگری با این کمپین هم نظر می شوند.
 
یکی از گلایه های جدید این است که تعرفه هایی که در عمل اعمال شده با آنچه که به عنوان تعرفه های جدید اعلام شده تفاوت دارند.
 
*چقدر افزایش تعرفه مجاز است؟
آن طور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، افزایش تعرفه خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی برای مردم عادی ۲۰ درصد، برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها ۵۰ درصد و افزایش تعرفه خدمات غیر پایه پستی از جمله پست ویژه و پیشتاز، مطابق حداکثر سقف تورم یعنی حدود ۴۰ درصد است.
 
*افزایش بیش از 100 درصد بوده است
باوجود اعلام سقف مجاز افزایش تعرفه، گلایه مردم درباره افزایش خارج از چارچوب قانونی تعرفه های پستی ادامه دارد.
 
در این باره برای بررسی نمونه های از مرسوله های پست شده با قیمت جدید و تفاوت قیمت جدید و قدیم به سراغ فروشندگان آنلاین رفته ایم.
 
محسنی که یک تولیدی چوب دارد و محصولات چوبی آشپزخانه می فروشد، گفت: قبل از افزایش تعرفه یک قندان 50 گرمی را با قیمت 13 هزار تومان پست می کردم که پس از افزایش تعرفه همان قندان را با قیمت 28 هزار و 400 تومان ارسال کردم. یعنی قیمت بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: همچنین اخیرا یک سینی 700 گرمی را با قیمت جدید 28 هزار و 400 تومان ارسال کردم، در حالی که پیش از افزایش تعرفه همین سینی را با قیمت 21 هزار تومان می فرستادم.
 
او می پرسید: حداقل شرکت پست اعلام کند که تعرفه ها دقیقا بر اساس چه معیاری تغییر کرده است؟ چرا دو کالا با وزن مختلف دارای قیمت ارسال یکسان شده اند؟
 
کاربر دیگری می گوید: پیش از افزایش قیمت ها بسته‌ ای را با ۱۲ هزار تومان قیمت ارسال می‌ کردم که پس از افزایش قیمت همان بسته را با ۲۲ هزار تومان قیمت ارسال کردم.
 
*از هفته پیش یک سفارش هم نداشتیم
محمد امین که یک تولیدی لباس خانگی دارد درباره تاثیر تصمیم جدید پست، می گوید: در فروشگاه باسلام و سایت اینترنتی کارگاه و دیجی کالا فروش داریم.
 
وی گفت: از هفته پیش که تعرفه ها افزایش یافته است حتی یک ثبت سفارش در باسلام و سایت کارگاه که با پست کار می کنیم نداشته ایم اما در دیجیکالا که سرویس پستی خود را دارد سفارش داشته ایم.
 
او می گوید: قبلا بخشی از هزینه ارسال پست را خودمان می پرداختیم تا هزینه پست به چشم مشتری زیاد نیاید اما اکنون که هزینه پست زیاد شده وقتی بخشی از هزینه پست را بدهیم باز هم هزینه پست محسوس است.
 
*افزایش تعرفه های پستی، قیمت دیگر لوازم جانبی پست را هم زیاد کرد
خانم آتشکار دیگر تولیدکننده و صاحب کسب و کار اینترنتی به دیگر جوانب افزایش تعرفه های پستی، اشاره می کند.
 
او می گوید:‌ جالب است که از هفته پیش که تعرفه های پستی افزایش یافته است قیمت لوازم جانبی بسته بندی و پست هم افزایش یافته است.
 
وی توضیح داد: این هفته که برای خرید ابزار بسته بندی از جمله پلاستیک حباب دار، کارتن و چسب رفته بودیم قیمت هر یک از این اجناس از 10 تا 15 درصد افزایش یافته بود.
 
آتشکار می گوید:‌ وقتی پست یکباره قیمت ها را تا این حد افزایش می دهد باقی فعالان این صنعت هم راه را برای افزایش قیمت باز دیده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.