رگولاتوری

May 31, 2022
16:53 سه شنبه، 10ام خردادماه 1401
کد خبر: 136278

نشست هم اندیشی تخصصی چالش‌ها و راه‌کارهای تعیین تعرفه و قیمت‌گذاری پهن باند و نقش آن در توسعه شبکه ملی اطلاعات برگزار شد

مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال در راستای تشخیص موانع و راهکارهای تحقق اهداف پیش بینی شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات جلسه هم اندیشی را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ در راستای تشخیص موانع و راهکارهای تحقق اهداف پیش بینی شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال همراستا با ماموریت‌ها و رسالت‌های پژوهشی خود، جلسه هم اندیشی را در حیطه های موضوعی مختلف و مرتبط، با حضور ذینفعان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد.
در این نشست که نمایندگان اپراتورها و صاحب‌نظران و کارشناسان مرتبط حضور داشتند؛ ابتدا گزارشی درخصوص وضعیت کنونی کشور توسط مرکز مطالعات ارائه شد و در ادامه نمایندگان اپراتورها و فعالین اقتصادی حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود پرداختند.
ضرورت وجود نگاه جامع و لحاظ جمیع عوامل از جمله کیفیت، سرعت و استطاعت کاربران در کنار پیشران های اقتصادی و ساختار هزینه درآمدی کسب و کارهای این عرصه در تعرفه ها با هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات، بررسی و تحلیل نرخ دسترسی به پهن باند در کشور و مقایسه با سایر کشورها، بررسی و تحلیل سرعت و کیفیت سرویس پهن باند و مقایسه با سایر کشورها از جمله نکات مورد بررسی در این هم اندیشی بود.
همچنین تحلیل میانگین درآمدی و استطاعت کاربران در رابطه با دسترسی به پهن باند، بررسی آمارهای موجود درآمدی و میزان و نحوه سرمایه گذاری پهن باند در کشور و مقایسه با سایر کشورها، تبیین برخی چالش ها و مسائل توسعه شبکه خصوصا در بخش دسترسی ثابت از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه این نشست نمایندگان اپراتورها نیز نکاتی را مد نظر قراردادند؛ لزوم سیاستگذاری همه جانبه جهت ایجاد توازن و تعادل بین دسترسی های ثابت و سیار، تاکید بر توجه به دهک‌های آسیب‌پذیر در صورت افزایش قیمت‌ها توسط فعالین، فاصله گرفتن از انحصار و حرکت به سوی فضای رقابتی در عرصه های مختلف دسترسی اعم از ثابت و سیار و همچنین، تاکید بر لزوم نقش آفرینی بخش خصوصی در قالب هایی مثل خود تنظیمی در جهت افزایش نقش بازار و تعادل بین عرضه و تقاضا، نکاتی بود که از طرف اپراتورها در این نشست بیان شد.
گفتنی است در پایان این نشست پیشنهاداتی به عنوان راهکار از طرف افراد حاضر در این نشست از جمله سیاستگذاری درخصوص توسعه شبکه ثابت مطرح شد.
لازم به ذکر است با استقبال نمایندگان اپراتورها و اهمیت موضوع در حوزه منافع ملی و با توجه به نگاه پژوهشی پژوهشگاه مقرر شد این جلسات با هم افزایی تعاملی به منظور دستیابی به راهکار مناسب و ایجاد توانایی همگرا ادامه پیدا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.