سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 1, 2022
15:10 چهارشنبه، 11ام خردادماه 1401
کد خبر: 136298

هر آنچه از سیستم‌عامل macOS 13 اپل می‌دانیم

کنفرانس WWDC 2022 فقط ۵ روز دیگر (۱۶ خرداد) کار خود را آغاز می‌کند. هر ساله اپل در این کنفرانس نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های خود را معرفی می‌کند. در این مطلب با توجه به شایعات منتشر شده در مورد macOS 13، قصد داریم به ویژگی‌های فاش شده از این سیستم‌عامل بپردازیم.
 
نام macOS 13
2.jpg
اپل سال‌هاست برای نسخه‌های macOS به غیر از عدد از یک نام هم استفاده می‌کند. با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد macOS 13 از نام Mammoth (ماموت) بهره می‌برد. در هر صورت فقط ۵ روز دیگر از نام نهایی این سیستم‌عامل خبردار خواهیم شد.
 
سازگاری با مدل‌های مختلف مک
اپل حدود دو سال قبل اولین چیپست اختصاصی کامپیوترهای مک را معرفی کرد و در حال حاضر تقریبا تمام این کامپیوترها از چیپست ساخت این شرکت بهره می‌برند. به همین خاطر نسخه‌های جدید macOS می‌توانند از حداکثر توان این چیپست‌ها بهره ببرند. با این حال، اپل تا حداقل چند سال دیگر باید نسخه‌های جدید macOS را برای سیستم‌های مبتنی بر تراشه‌های اینتل ارائه کند. بنابراین به احتمال زیاد وضعیت پشتیبانی macOS 13 مانند نسل قبلی خواهد بود و در نتیجه ممکن است این کامپیوترها بتوانند از این نسخه‌ی جدید بهره‌مند شوند:
 
آی‌مک: مدل‌های اواخر ۲۰۱۵ و جدیدتر
آی‌مک پرو: مدل‌های ۲۰۱۷ و جدیدتر
مک‌بوک ایر: مدل‌های اوایل ۲۰۱۵ و جدیدتر
مک‌بوک پرو: مدل‌های اوایل ۲۰۱۵ و جدیدتر
مک پرو: مدل‌های اواخر ۲۰۱۳ و جدیدتر
مک مینی: مدل‌های اواخر ۲۰۱۴ و جدیدتر
مک‌بوک: مدل‌های اوایل ۲۰۱۶ و جدیدتر
گفتنی است چندین ویژگی موجود در macOS 12 صرفا برای سیستم‌های مبتنی بر چیپست‌های اختصاصی ارائه شده و ممکن است همین روند برای macOS 13 تکرار شود.
 
ویژگی‌های جدید
چند روز قبل خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بخش تنظیمات macOS 13 با تغییرات زیادی روبرو شده است و به نظر می‌رسد این بخش هماهنگی بیشتری با قسمت تنظیمات iOS پیدا می‌کند. همچنین گفته می‌شود کاربران با نسخه‌ی بازطراحی شده‌ی برخی برنامه‌های پیشفرض روبرو خواهند شد.
 
روی هم رفته با توجه به اینکه گزارش‌های زیادی در مورد ویژگی‌های جدید macOS 13 منتشر نشده، به نظر می‌رسد اپل تمرکز خود به بهبود‌ قابلیت‌های مربوط به چیپست اختصاصی معطوف کرده تا افراد با تجربه کاربری بهتری روبرو شوند.
 
دیگر ویژگی‌های احتمالی
سال گذشته macOS 12 برخی ویژگی‌های جدید ارائه شده برای iOS 15 و iPadOS 15 را دریافت کرد. به همین خاطر احتمالا امسال هم این رویه تکرار می‌شود. اما برخلاف چند سال اخیر که قبل از کنفرانس WWDC اطلاعات زیادی در مورد iOS منتشر می‌شد، امسال اپل در زمینه‌ی مخفی نگه داشتن ویژگی‌های جدید iOS تا حد زیادی موفق بوده است.
 
از بین ویژگی‌هایی که از iOS 16 فاش شده می‌توانیم به نوع جدیدی از تصاویر پس زمینه برای لاک اسکرین اشاره کنیم که مانند ویجت‌ها می‌توانند اطلاعات مختلفی را ارائه دهند. همچنین به نظر می‌رسد اپلیکیشن Messages با دریافت قابلیت‌های جدید شباهت بیشتری به شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کند. بنابراین ممکن است اپلیکیشن Messages موجود در macOS از قابلیت‌های جدید بهره‌مند شود و از سوی دیگر شاید ویجت‌ها هم امکانات بیشتری را دریافت کنند.
 
تاریخ انتشار
همانطور که گفتیم، اپل در کنفرانس WWDC از جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل‌های خود معرفی می‌کند و اولین نسخه‌ی مختص توسعه‌دهندگان کمی بعد منتشر می‌شود. در رابطه با انتشار نسخه‌ی نهایی هم احتمالا در ماه سپتامبر با iOS 16، iPadOS 16 و WatchOS 9 روبرو خواهیم شد و در ماه اکتبر هم به احتمال زیاد سیستم‌عامل macOS 13 به دست تمام کاربران می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.