اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 5, 2022
15:46 یکشنبه، 15ام خردادماه 1401
کد خبر: 136385

سرعت اینترنت استارلینک در آمریکا تقریبا نصف شده است

در حالی که اسپیس ایکس در حال افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین است و همچنین کشورهای تحت پوشش خود را افزایش می‌دهد، ظاهرا سرعت این سرویس در حال کاهش است چرا که طبق جدیدترین اطلاعات، سرعت استارلینک در ایالات متحده نسبت به سال گذشته میلادی کاهش چشمگیری داشته است.
vjknmkvjhl.PNG
طبق اطلاعاتی که از سوی وب‌سایت Starlinkstatus منتشر شده، تعداد کشورهایی که به استارلینک دسترسی دارند، افزایش پیدا کرده. این وب‌سایت داده‌های جمع‌آوری شده از کاربران در فصل اول 2022 را به نمایش می‌گذارد که شامل اطلاعات در ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای جهان می‌شود. همچنین شامل نمایش سرعت دانلود، آپلود و پینگ در این وب‌سایت هستیم.
 
کاهش سرعت استارلینک در آمریکا
در حالت کلی starlinkstatus از اطلاعات 74 ایستگاه استفاده می‌کند که به صدها هزار کاربر سرویس می‌دهند. طبق جدیدترین اطلاعات این وب‌سایت، میانگین سرعت دانلود کاربران در ایالات متحده برابر 75 مگابیت بر ثانیه است و سرعت آپلود آن‌ها هم به نزدیکی 10 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. همچنین با پینگ یا میزان تاخیر 56 میلی‌ثانیه هم روبه‌رو هستیم.
STARLINK-SPEED-TEST-JUNE-2022-1480x861-1-1024x596.jpg
تمام این سرعت‌ها نسبت به داده‌های سال گذشته میلادی پایین‌تر است. برای مثال سال گذشته میلادی سرعت دانلود برابر 141 مگابیت بر ثانیه بود و همچنین سرعت آپلود به 20 مگابیت بر ثانیه می‌رسید. همچنین مدت زمان تاخیر هم 51 میلی‌ثانیه بود.
 
در حالی که میانگین مدت زمان تاخیر افزایش پیدا کرده، اما حداکثر میزان آن کاهش یافته. در حالی که در سال گذشته میلادی این عدد برابر 985 میلی‌ثانیه بود، در فصل اول 2022 به 567 میلی‌ثانیه کاهش یافته که بهبود 41 درصدی را نشان می‌دهد.
STARLINK-SPEED-TEST-JUNE-2022-1-1480x792-1-1024x548.jpg
بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که میانگین سرعت تنها در ایالات متحده کاهش نیافته و این کاهش سرعت مربوط به کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان هم می‌شود. طبق آماری که ماه ژوئیه 2021 منتشر شده بود، میانگین سرعت دانلود و آپلود در اتحادیه اروپا به ترتیب برابر 176 و 34 مگابیت بر ثانیه بود، اما حالا این سرعت‌ها به 147 و 16 مگابیت بر ثانیه کاهش پیدا کرده‌اند.
 
در سایر کشورهای جهان هم در ژوئیه 2021 با سرعت دانلود 157 مگابیت بر ثانیه روبه‌رو بودیم اما حالا به نزدیکی 115 مگابیت بر ثانیه رسیده است. سرعت آپلود هم از 27 مگابیت بر ثانیه به 12 مگابیت بر ثانیه کاهش یافته. البته با وجود این کاهش سرعت‌ها، حداکثر و حداقل میزان تاخیر بهبود یافته است.
 
با توجه به اینکه تعداد کاربران استارلینک در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته، ظاهرا این کاهش سرعت طبیعی به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود با افزایش تعداد ماهواره‌ها نه تنها شاهد افت سرعت نباشیم، بلکه سرعت این سرویس اسپیس ایکس افزایش هم پیدا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.