سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 6, 2022
10:28 دوشنبه، 16ام خردادماه 1401
کد خبر: 136396

آمریکا با عبور از ژاپن مجدداً برترین کشور دنیا در زمینه ساخت ابرکامپیوتر لقب گرفت

ابرکامپیوتر آمریکایی Frontier که اولین سیستم اگزامقیاس شناخته‌شده در دنیا به‌حساب می‌آید با عبور از Fugaku رسماً پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر دنیا لقب می‌گیرد.
براساس گزارش انگجت، ایالات متحده‌ی آمریکا از نگاه مؤسسه‌ی TOP500 مجدداً در رتبه‌ی نخست برترین کشورهای دنیا از لحاظ قدرت ابررایانشی قرار گرفته است. ابرکامپیوتر Frontier متعلق‌ به آزمایشگاه ملی اوک‌ریج در ایالت تنسی آمریکا که از پردازنده‌های سری AMD EPYC استفاده می‌کند امسال توانسته رتبه‌ی نخست را از ابرکامپیوتر ژاپنی Fugaku (مبتنی‌بر معماری ARM A64X) بگیرد.
 
Frontier درحال‌حاضر مراحل آزمایشی را در آزمایشگاه ملی اوک‌ریج می‌گذارند و در نهایت توسط نیروی هوایی ایالات متحده و وزارت انرژی این کشور استفاده خواهد شد.
 
ابرکامپیوتر Frontier که مبتنی‌بر پلتفرم Cray EX شرکت HPE است، توانسته با اختلافی زیاد از Fugaku پیشی بگیرد و رتبه‌ی نخست قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا را از آنِ خود کند. Frontier که توانسته در بنچمارک Linmark به قدرت ۱٫۱ اگزافلاپس دست پیدا کند اولین سیستم حقیقی اگزامقیاس در دنیا محسوب می‌شود.
 
Fugaku در همین بنچمارک به قدرت ۴۴۲ پتافلاپس دست پیدا کرده است. این قدرت پردازشی به حدی بود که باعث شد Fugaku در دو سال اخیر رتبه‌ی اول را دراختیار بگیرد.
 
Frontier کم‌مصرف‌ترین ابرکامپیوتر دنیا نیز محسوب می‌شود. این ابرکامپیوتر که به ازای هر وات ۵۲٫۲۳ گیگافلاپس قدرت دارد در فهرست Green500 از سیستم MN-3 ژاپن عبور کرده و در رتبه‌ی نخست جای گرفته است. مدیر آزمایشگاه ملی اوک‌ریج می‌گوید این حقیقت که پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر دنیا کم‌مصرف‌ترین سیستم نیز به‌حساب می‌آید اتفاقی شگفت‌انگیز است.
 
دیگر دستگاه‌های معروف حاضر در فهرست ۱۰ ابرکامپیوتر برتر دنیا شامل EuroHPC فنلاند (برپایه‌ی پلتفرم HPE Cray EX و با قدرت ۱۵۱٫۹ پتافلاپس)، Summit متعلق‌ به شرکت IBM (با قدرت ۱۴۸٫۸ پتافلاپس) و Sierra متعلق‌ به آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (با قدرت ۹۴٫۶ پتافلاپس) می‌شود. ابرکامپیوتر Summit مجهز به پردازنده‌ی مرکزی ۲۲ هسته‌ای Power و پردازنده‌ی گرافیکی Tesla V100 انویدیا است. Sierra نسخه‌ی ضعیف‌تر Summit محسوب می‌شود.
 
چین دو ابرکامپیوتر Sunway TaihuLight و Tianhe-2A را در فهرست ۱۰تای برتر دارد. شایعه‌ها می‌گویند چین هم‌اکنون مجهز به دو ابرکامپیوتر اگزامقیاس است اما جزئیاتی از آن‌ها منتشر نمی‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.