رسانه‌های اجتماعی

June 6, 2022
15:08 دوشنبه، 16ام خردادماه 1401
کد خبر: 136412

صیانت از کودکان در فضای مجازی به سبک آمریکایی و اروپایی

اخیرا دولت های مختلف از فرانسه، آمریکا و انگلیس گرفته تا چین و فیلیپین قوانینی وضع کرده اند تا نسل آینده را در برابر خطرات پنهان در فضای آنلاین مصون کنند.
در عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یکی از آسیب پذیرترین گروه‌هایی که در معرض خطرات فناوری‌های نوین قرار دارند، کودکان و نوجوانان هستند. پلتفرم‌های بزرگ فناوری در سراسر جهان این قشر را هدف تبلیغات متمرکز خود قرار داده اند، داده‌های آنها را جمع آوری می‌کنند و بدون در نظر گرفتن سلامت ذهنی حساس آنها، هرگونه محتوایی را عرضه می‌کنند. همچنین در بسیاری از موارد کودکان را به خود معتاد می‌کنند.
 
علاوه بر آن برخی پلتفرم‌های فناوری به مکانی برای سواستفاده از کودکان تبدیل شده است. آزارگران جنسی به راحتی کودکان را در این پلتفرم‌ها به دام خود گرفتار می‌کنند. در کنار این امر خطر قلدری سایبری و محتواهای خشونت آمیز و تشویق به آزار به خود و خودکشی نیز در شبکه‌های اجتماعی بسیار رواج دارد!
 
وسعت محتوای خطرناک در شبکه‌های اجتماعی چنان گسترده است که نمی‌توان در این زمینه میان پلتفرم‌های مختلف تمایز قائل شد. این درحالی است که تلاش‌های شرکت‌ها نیز برای محافظت از کودکان چندان کارآمد نبوده و به مذاق سیاستمداران خوش نیامده است.
 
در همین راستا دولت‌های مختلف سراسر جهان سعی دارند هرچه سریع‌تر نسل جوان خود را در برابر آسیب‌های موجود در فضای آنلاین محافظت کنند. آنها با قوانین مختلف این آسیب‌ها را هدف گرفته اند و سعی دارند شبکه‌های اجتماعی را نسبت به این موضوع مسئولیت پذیر کنند.
 
از سوی دیگر مسئله جمع آوری داده‌های کودکان برای ایجاد تبلیغات هدفمند نیز دردسرساز شده است. این روند هرچند بی خطر به نظر می‌رسد اما کودکان را در معرض تبلیغات متعددی قرار می‌دهد که مصرف گرایی را رواج می‌دهند. در کنار آن برخی اوقات اپ ها با فریب کودکان آنها را وادار به خرید می‌کنند و در نتیجه باری مادی برای والدین ایجاد می‌شود. علاوه بر آن احتمال فاش شدن این اطلاعات و دسترسی مجرمان و آزارگران به این داده‌ها نیز وجود دارد.
 
در این میان پلتفرم‌ها قابلیت‌های لازم برای نظارت والدین بر فعالیت‌های آنلاین کودکان شأن را فراهم نکرده اند. موضوع دیگر بحث احراز هویت سنی استفاده از پلتفرم‌ها است که در بسیاری موارد نادیده گرفته شده و پلتفرم‌ها برای جذب مخاطب و بدون در نظر گرفتن آسیب‌ها عضویت کاربران را بدون احراز شرایط سنی قبول می‌کنند.
 
اکنون و با مشاهده عواقب این خطرات به نظر می‌رسد تغییراتی در مسیر حکمرانی کودکان در فضای مجازی در شرف وقوع است و این تغییرات در سال گذشته سرعت بیشتری نیز گرفته است.
 
قانونگذاران که از بی مسئولیتی پلتفرم‌ها به تنگ آمده اند، این بار سعی دارند با وضع قوانینی سختگیرانه آنها وادار کنند وظیفه خود در قبال نسل آینده را ایفا کنند.
 
آنچه در زیر می‌خوانید بخشی از تلاش کشورهای مختلف جهان در یک سال اخیر در جهت تصویب قوانینی برای محافظت از کودکان در فضای آنلاین است:
 
افزایش استانداردهای ایمنی آنلاین برای کودکان در سنگاپور
 
سنگاپور درمارس ۲۰۲۲ میلادی از قوانین جدیدی برای مقابله آزار آنلاین کودکان رونمایی کرد. طبق این قوانین پلتفرم‌های آنلاین موظف هستند در صورت گزارش محتوای مخرب اقداماتی انجام دهند و سیستم‌هایی مانند فیلترهای مختلف برای محافظت از کودکان به کار گیرند.
 
«ژوزفیم تئو» وزیر ارتباطات و اطلاعات سنگاپور در مارس ۲۰۲۲ میلادی از طراحی قوانین جدید به پارلمان این کشور خبر داد که هدف آنها افزایش استانداردها برای ایمنی آنلاین و در راستای قوانینی است که اخیراً در استرالیا و انگلیس برداشته شده است.
 
به گفته او قوانین جدید سنگاپور روی ۳حوزه ایمنی کودکان، گزارش دهی کاربران و اعتبار پلتفرم تمرکز کرده است.
 
طبق این قوانین پلتفرم‌ها باید تضمین کنند سیستم‌های به کار گرفته شده برای کاهش خطرات پیش روی کودکان و افراد جوان در مقابل محتوای مخرب قدرتمند هستند. سیستم‌های مذکور باید شامل فیلترهای محتوا برای حساب‌های کاربری کودکان و روش‌هایی برای والدین باشند تا فعالیت کودکانشان در فضای آنلاین را نظارت و مدیریت کنند.
 
همچنین پلتفرم‌ها باید راه‌های ساده ای برای گزارش محتوای آزار دهنده ایجاد کنند. آنها باید نسبت به ارزیابی‌ها و انجام اقداماتی براساس گزارش‌های ارزیابی پاسخگو باشند. همچنین شرکت‌های فناوری باید درباره اقداماتی که در زمان مناسب اتخاذ شده به کاربران اطلاع رسانی کنند.
 
سنگاپور: پلتفرم‌ها باید تضمین کنند سیستم‌های به کار گرفته شده برای کاهش خطرات پیش روی کودکان و افراد جوان در مقابل محتوای مخرب قدرتمند هستند. سیستم‌های مذکور باید شامل فیلترهای محتوا برای حساب‌های کاربری کودکان و روش‌هایی برای والدین باشند تا فعالیت کودکانشان در فضای آنلاین را نظارت و مدیریت کنندطبق این دستورالعمل، پلتفرم‌ها باید به طور مرتب گزارش‌هایی درباره تأثیرگذاری اقداماتشان از جمله اطلاعاتی درباره میزان ارتباط محتوای مخرب درپلتفرم ها، گزارش‌های دریافتی از کاربران که براساس آنها اقداماتی انجام شده و سیستم فرایندهایی برای مقابله با محتوای مذکور منتشر کنند.
 
به گفته تئو در این حالت کاربران می‌توانند روش‌های به کارگرفته شده توسط پلتفرم‌ها را مقایسه و تصمیماتی متناسب درباره فعالیت یا عدم فعالیت در آنها را اتخاذ کنند.
 
اتحادیه اروپا و رؤیای اینترنت بهتر برای کودکان
 
اتحادیه اروپا نیز در این زمینه استراتژی اینترنت بهتر برای کودک را تدوین کرده است. در این استراتژی مجموعه‌ای از اقدامات پیشنهاد می‌شود که نخستین گام آن تولید محتوای آنلاین خلاقانه و آموزشی برای کودکان همچنین همرسانی تجربه‌های آنلاین مثبت برای کودکان خردسال است.
 
همچنین در این استراتژی به تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن با استفاده از کنترل‌های والدین و همچنین توجه به رتبه‌بندی سنی و طبقه بندی محتوا در زمره راهکارهای عملی سند راهبردی کمیسیون اروپا در خصوص اینترنت بهتر برای کودکان اشاره شده است.
 
علاوه بر آن کمیسیون اتحادیه اروپا در می ۲۰۲۲ میلادی لایحه‌ای را برای جلوگیری و مبارزه با سواستفاده جنسی از کودکان در فضای آنلاین ارائه کرد. این درحالی است که در ۲۰۲۱ میلادی ۸۵ میلیون عکس و ویدئو مربوط به آزار جنسی کودکان گزارش شد.
 
قوانین پیشنهادی تهیه کنندگان سرویس‌ها را ملزم به ردیابی، گزارش دهی و حذف محتوای آزار جنسی کودکان در وب سایت‌هایشان می‌کند. آنها باید ریسک سواستفاده از سرویس‌هایشان را کاهش دهند و اقداماتی متناسب با ریسک و تقویت ایمنی انجام دهند.
 
از سوی دیگر یک مرکز مستقل اتحادیه اروپا برای سواستفاده جنسی از کودکان به عنوان یک مرجع کارشناسی عمل می‌کند تا سرویس‌هایی در این زمینه را تسهیل و اطلاعاتی معتبر درباره محتوای شناسایی شده، دریافت و تحلیل گزارش‌ها از تهیه کنندگان برای شناسایی گزارش‌های اشتباه و جلوگیری از ارسال آنها به نیروهای مجری قانون، ارجاع سریع گزارش‌های مرتبط به نیروهای مجری قانون و پشتیبانی برای قربانیان را فراهم کند.
 
نجات کودکان و جلوگیری از آزار بیشتر
 
قانون جدید به نجات کودکان و جلوگیری از آزار بیشتر، جلوگیری از ظهور مجدد محتوای آزار جنسی در فضای آنلاین و پیگیری قضائی متخلفان کمک می‌کند. براساس این قانون شرکت‌هایی که دستور ردیابی گزارشی را دریافت می‌کنند فقط می‌توانند برای این منظور از نشانگرهای تأیید شده آزار جنسی کودکان استفاده کنند که توسط مرکز گفته شده در اتحادیه اروپا فراهم می‌شود. فناوری‌های ردیابی تخلف باید فقط برای هدف ردیابی آزار جنسی کودکان استفاده شود. تهیه کنندگان فناوری‌ها باید آنها را با توجه و ضعیت صنعت و کمترین میزان نقض حریم خصوصی استفاده کنند و میزان گزارش‌های اشتباه را به حداقل برسانند.
 
براساس این قانون شرکت‌هایی که دستور ردیابی گزارشی را دریافت می‌کنند فقط می‌توانند برای این منظور از نشانگرهای تأیید شده آزار جنسی کودکان استفاده کنند که توسط مرکز گفته شده در اتحادیه اروپا فراهم می‌شود. در مرحله بعد پارلمان و هیأت اتحادیه اروپا باید درباره این قانون پیشنهادی توافق کنند. قانون جدید پس از اجرا جایگزین مقررات موقت خواهد شد.
 
ممنوعیت جمع آوری اطلاعات کودکان در فرانسه
 
فرانسه نیز یکی دیگر از کشورهایی است که محافظت از کودکان در فضای آنلاین را در دستور کار خود دارد. در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی فرانسه اعلام کرد به زودی تولید کنندگان موبایل و رایانه مانند اپل و غیره را وادار می‌کند گزینه‌ای برای محدود کردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند.
 
صیانت از کودکان در فضای مجازی به سبک آمریکایی و اروپایی
 
این قانون در اوایل نوامبر ۲۰۲۱ میلادی توسط اعضای پارلمان این کشور ارائه شد و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از آن استقبال کرد. او در توئیتی در این باره نوشت: ما در مقابله با خطرات فناوری قانون را تغییر می‌دهیم تا قابلیت‌های کنترل والدین به طور پیش فرض بر موبایل، رایانه و تبلت‌های مورد استفاده کودکان نصب شود.
 
در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی نمایندگان پارلمان فرانسه نیز قانون را تأیید کردند. پس از آن و پس از تکمیل فرایند در کمیته ملی و سنای فرانسه ماکرون این قانون را در ۲ مارس ۲۰۲۲ میلادی امضا و اجرایی کرد.
 
همچنین این قانون به طور کاملاً واضح استفاده و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر سن قانونی را برای مقاصد تجاری مانند بازاریابی مستقیم ممنوع می‌کند.
 
این ممنوعیت تا زمانی که فرد به سن قانونی برسد پابرجا می‌ماند. قانون مذکور بخشی از تلاش فرانسه برای محافظت از کودکان در مقابل محتوای نامناسب آنلاین است. طبق این قانون تولید کنندگان و بقیه دست اندرکاران بازار از جمله واردکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان کالاهای دست دوم وظیفه دارند تضمین کنند دستگاه‌ها قبل از عرضه در بازار مجهز به سیستم کنترل والدین است.
 
فیلیپین و برخورد با مجرمان خارج از محدوده قضائی این کشور
 
پنلی در مجلس فیلیپین اصلاحیه‌ای برای یک قانون تأیید کرد که هدف آن حفاظت از کودکان در فضای آنلاین است.
 
در این لایحه آزارهای آنلاین احتمالی برای کودکان ازجمله سواستفاده جنسی و محتوای آزاردهنده، قلدری سایبری، تعقیب سایبری، قاچاق کودکان، جعل هویت آنلاین، آماده سازی کودکان در فضای آنلاین برای آزارهای جنسی(online grooming) و محتوای افراطی را در برگرفته است.
 
طبق لایحه سواستفاده جنسی از کودکان در فضای آنلاین، مجرمانی که خارج از محدوده قضائی فیلیپین جرم مرتکب می‌شوند باید به این کشور تحویل داده شوند.
 
توصیه‌های دولتی هند برای مقابله با اعتیاد آنلاین کودکان
 
در این میان شیوع همه گیری کرونا هند را مجبور کرد اقداماتی برای حفاظت از کودکان در فضای آنلاین به کار بگیرد. پاندمی کووید ۱۹ سبب شد دانش آموزان بیش از پیش به فناوری اینترنت وابسته شوند. از سویی آنها از اینترنت برای حضور در کلاس‌های درس استفاده می‌کردند و از سوی دیگر به بازی‌های رایانه‌ای معتاد می‌شدند.
 
در همین دولت هند دستورالعملی برای معلمان و والدین در خصوص ایمنی بازی‌های آنلاین صادر کرده است. طبق این دستورالعمل خرید در اپ های بازی بدون تاییدیه والدین مجاز نیست و باید از روش‌های پرداخت با رمز یکبار مصرف(OTP )استفاده شود. به این ترتیب باید از ثبت کارت‌های نقدی و اعتباری برای عضویت در اپلیکیشن‌ها اجتناب شود و محدودیتی برای مقدار هر تراکنش وضع شود.
 
براساس دستورالعمل مذکور دولت هند اعلام کرده والدین و کودکان مراقب رفتارهای خصوصی عجیبی باشند که با فعالیت‌های آنلاین کودکان مرتبط است یا درباره افزایش مدت زمانی که در فضای آنلاین به خصوص شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، دقت کنند. علاوه بر آن هنگامیکه کودک مشغول بازی آنلاین است در صورت وقوع رویدادی عجیب، باید اسکرین شات گرفته و مورد مذکور گزارش شود.
 
والدین و معلمان باید کودک را تشویق کنند حریم خصوصی خود را در فضای آنلاین محافظت کنند و برای این منظور از آنها بخواهند از آواتارهایی استفاده کنند که هویت واقعی شأن را افشا نمی‌کند.
 
علاوه بر آن باید از نرم افزارهای آنتی ویروس و ضد جاسوسی استفاده کرد.
 
قابلیت‌هایی برای کنترل والدین در دستگاه یا مرورگر یا اپ تعیین شود تا میزان دسترسی به محتوا و خرید در بازی محدود شود.
 
هوشیاری در صورتیکه فردی بخواهد محاوره‌ای نامناسب با کودک ایجاد کند یا از او جزئیاتی از اطلاعات خصوصی بپرسد.
 
آنچه در بالا گفته شد نکاتی مهم درباره توصیه‌های دولت هند است. واضح است که بازی‌های آنلاین یکی از بخش‌های مهم بازی‌های رایانه‌ای هستند و هنوز هم ریسک امنیتی بالایی نه تنها برای کودکان بلکه برای والدین نیز دارند. در ۲۰۲۱ میلادی موارد زیادی از رخدادهای ناخوشایند مربوط به بازی‌های آنلاین از جمله قصد خودکشی و سواستفاده از کودکان برای به کارگیری آنها در کارتل‌های مواد مخدر رصد شد.
 
کسب رضایت والدین استرالیایی برای پلتفرمها اجباری شد
 
در این میان استرالیا یکی دیگر از کشورهای پیشرو در زمینه وضع قوانینی جهت محافظت از کودکان در فضای آنلاین است. در این کشور پیش نویس قانونی ارائه شده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. در این پیش نویس جریمه ای تا ۱۰ میلیون دلار استرالیایی (۷.۵ میلیون دلار) برای پلتفرم‌های اینترنتی خاطی در نظر گرفته شده است.
 
طبق لایحه «حریم خصوصی آنلاین» ( Online Privacy Bill)شبکه‌های اجتماعی که طیف مختلفی از برنامه‌ها از ردیت گرفته تا اپ های موبایل را در بر می‌گیرند، موظف هستند گام‌های متناسب برای تعیین سن کاربران و اولویت دادن منافع کودکان هنگام جمع آوری اطلاعات انجام دهند.
 
به این ترتیب استرالیا نیز به جمع کشورهایی می‌پیوندد که مشغول کنترل سنی شبکه‌های اجتماعی هستند و تلاش دارند قدرت شرکت‌های فناوری بزرگ را کنترل کنند.
 
۱۵ استاندارد انگلیس برای محافظت از کودکان
 
درسال گذشته میلادی انگلیس قانونی شامل ۱۵ استاندارد را اجرا کرد که هدف آن حفظ حریم خصوصی برای کودکان در فضای آنلاین است.
 
به بیان دقیق‌تر مجموعه‌ای از قوانین درباره شیوه کنترل اطلاعات کودکان در سرویس‌های آنلاین در انگلیس اجرا شد.
 
قانون «طرح سن مناسب» (The Age Appropriate Design) در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان بخشی از قانون حفاظت از اطلاعات (نسخه انگلیس از مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا) نوشته شده بود. طبق این قانون وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید منافع کاربران کودک را در نظر بگیرند یا با جریمه ای معادل ۴ درصد از درآمد جهانی خود روبرو خواهند شد.
 
پلتفرم‌ها مجبور هستند کل سرویس‌های خود را منطبق با قانون جدید ارائه کنند یا کاربران زیر سن قانونی را شناسایی و در خصوص آنها با دقت و احتیاط عمل کنند.
 
به طور کلی در قانون «طرح سن مناسب» ۱۵ استاندارد تعیین شده که شرکت‌ها باید در سرویس‌های مورد استفاده کودکان اجرا کنند. به این ترتیب حفاظت از اطلاعات کاربران زیر سن قانونی به یک اولویت از مرحله طراحی سرویس تبدیل می‌شود.استانداردهای مذکور شامل اپ های مختلف، اسباب بازی‌هایی که با شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین مرتبط می‌شود و حتی وب سایت‌های آموزشی و سرویس‌های پخش محتوا را در بر می‌گیرد.
 
طبق قانون مذکور ردیابی مکانی، پروفایل بندی، استفاده از تکنیک‌هایی که کاربران را تشویق می‌کند اطلاعات خصوصی را در اختیار سرویس‌ها قرار دهند، از جمله مواردی هستند که باید محدود یا مسدود شوند.
 
البته دفتر کمیسیونر اطلاعات انگلیس هشدار داد در صورت رصد هرگونه نشت اطلاعاتی که خطری برای کودکان به حساب بیاید، اقدامات سختگیرانه‌ای انجام خواهد شد.
 
براساس این قانون شرکت‌ها یک سال (تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی) فرصت داشتند تا اقدامات لازم را برای اطاعت از این قانون اجرا کنند. البته برخی پلتفرم‌ها تغییراتی نیز در این زمینه انجام داده‌اند.
 
تخصیص بودجه به محافظت آنلاین کودکان در آمریکا
 
در این میان آمریکا نیز در کنار اروپا و آسیا سعی دارد از کودکان محافظت کند. پس از افشاگری فرانسیس هوگن کارمند سابق فیس بوک و اسناد داخلی اینستاگرام که نشان می‌داد این پلتفرم برای سلامت ذهنی نوجوانان خطرناک است، گزارش‌های مختلفی بررسی شد و حتی آدام موسری مدیر اینستاگرام برای شهادت به کنگره احضار شد.
 
پس از این جنجال‌ها لایحه ایمنی آنلاین کودکان توسط دوسناتور آمریکایی از احزاب دموکرات و جمهوریخواه ارائه شد. طی این لایحه پلتفرم‌های آنلاین موظف می‌شوند به والدین برای کنترل بهتر فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان کمک کنند.
 
طبق آن پلتفرم‌های آنلاین ملزم هستند از ترویج رفتارهای مخرب از جمله خودکشی، آسیب به خود، اختلالات غذا خوردن و قلدری اجتناب کنند. همچنین ابزارهایی در اختیار والدین کودکان زیر ۱۶ سال قرار می‌گیرد تا از آنها محافظت شود از جمله توانایی اصلاح الگوریتم‌های توصیه محتوا، ممنوع کردن نوع خاصی از محتوا، جلوگیری از دسترسی طرف‌های ثالث به داده‌های افراد زیر سن قانونی و محدود کردن مدت زمانی که کودکان صرف فضای مجازی می‌کنند.
 
در کنار این موارد لایحه مذکور پلتفرم‌های اینترنتی را ملزم می‌کند گزارش‌های سالانه درباره ریسک‌های احتمالی برای افراد زیر سن قانونی منتشر کنند.
 
دستورات بایدن برای تدوین قوانین سختگیرانه تر علیه پلتفرمها
 
البته این لایحه علاوه بر شرکت‌های فناوری بزرگ شامل هر سرویس آنلاینی می‌شود که کاربران کمتر از ۱۶ سال از آن استفاده می‌کنند. بازی‌های ویدئویی و سرویس‌های پخش محتوا نمونه‌هایی از چنین سرویس‌هایی هستند.
 
فشار بر شرکت‌های فناوری ممکن است بیشتر شود زیرا قانونگذاران و همچنین دولت‌های خارجی هر روز محدودیت‌های بیشتری پیشنهاد می‌کنند.
 
از سوی دیگر جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی سالانه وضعیت کشور خود از کنگره خواست با وضع قوانینی جدید ایمنی کودکان در شبکه‌های ا جتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام را ارتقا دهند.
 
جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی سالانه وضعیت کشور خود از کنگره خواست با وضع قوانینی جدید ایمنی کودکان را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام ارتقا دهنداین نخستین باری بود که بایدن خواستار وضع چنین قوانینی شده و کاخ سفید تصمیم دارد درخواست‌هایی برای تأمین بودجه مطالعه و ارتقای ایمنی کودکان در فضای آنلاین اختصاص دهد.
 
بایدن به طور خاص از کنگره خواست قوانین حریم خصوصی سختگیرانه‌تری در خصوص کودکان در شبکه‌های اجتماعی وضع و تبلیغات هدفمند برای آنها را منع کند و از سوی دیگر به شبکه‌های اجتماعی فشار بیاورد تا محصولات شأن را از پایه با توجه به ایمنی کودکان توسعه دهند.
 
درحقیقت کاخ سفید قبل از سخنرانی بایدن گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت آمریکا الگوریتم‌های شبکه اجتماعی را هدف گرفته که به طور تبعیض آمیز کودکان و به خصوص اقلیت‌ها را هدف می‌گیرد.
 
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در بودجه ۲۰۲۳ میلادی خواستار تخصیص ۵ میلیون دلار برای تحقیق درباره آسیب شبکه‌های اجتماعی به سلامت ذهنی کاربران و همچنین اقداماتی شده که دولت برای مقابله با این آسیب‌ها می‌تواند انجام دهد.
 
علاوه برآن وزارت بهداشت و خدمات انسانی یک مرکز ملی تعالی در رسانه‌های اجتماعی و بیماری‌های روانی در سال آینده راه اندازی می‌کند.
 
پس از آن نیز ایالت کالیفرنیا آمریکا قانونی پیشنهاد کرد که طبق آن به زودی شبکه‌های اجتماعی را وادار می‌کند مسئولیت آسیب به کودکانی را که به محصولات آنها معتاد شده اند، بپذیرند.
 
همچنین این لایحه به والدین اجازه می‌دهد از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تیک تاک شکایت کنند. آنها می‌توانند تا سقف ۲۵ هزار دلار به ازای هر مورد تخلف درخواست غرامت کنند.
 
در لایحه مذکور که به مجلس ایالتی ارائه شده در تعریف «اعتیاد» آمده کودکان زیر ۱۸ سال به طور فیزیکی، ذهنی، احساسی، از لحاظ رشد یا مادی آسیب می‌بینند و با وجود آنکه آنها خواهان توقف یا کاهش مدت زمان استفاده از شبکه اجتماعی هستند، قادر به انجام این کار نیستند زیرا گرفتار شبکه اجتماعی شده اند.
 
تلاش چین برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به اینترنت
 
چین از ۲۰۲۱ میلادی اقداماتی سختگیرانه علیه شرکت‌های فناوری بزرگ را آغاز کرد و در همین راستا سیلی از قوانین مختلف در این زمینه ارائه شد. اداره فضای سایبری چین(CAC) پیش نویس قوانینی برای شرکت‌های حوزه پخش محتوا ارائه کرده تا با ایجاد قابلیتی جدید از اعتیاد افراد زیر سن قانونی به بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت جلوگیری کنند.
 
طبق پیش نویس قوانین مذکور، شرکت‌های فعال در حوزه‌های قمار آنلاین، پخش زنده محتوا، تولید محتوای صوتی و ویدئویی در چین باید یک قابلیت «حالت جوان» برای حفاظت از افراد زیر سن قانونی در پلتفرم شأن ایجاد کنند.
 
طبق پیش نویس قوانین چین، شرکت‌های فعال در حوزه‌های قمار آنلاین، پخش زنده محتوا، تولید محتوای صوتی و ویدئویی در چین باید یک قابلیت «حالت جوان» برای حفاظت از افراد زیر سن قانونی در پلتفرم شأن ایجاد کنند
 
به گفته این سازمان پلتفرم‌های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. همچنین شرکت‌های مذکور باید مدت زمانی که این گروه روزانه در پلتفرم شأن وقت می‌گذرانند را محدود کنند.
 
مقامات چین مدت‌ها است که درباره اعتیاد به بازی‌های آنلاین و اینترنت میان نوجوانان و جوانان نگران هستند.
 
سال گذشته میلادی چین قوانین جدیدی برای محدود کردن وقت گذرانی افراد زیر ۱۸ سال در بازی‌های ویدئویی وضع کرد و مدت زمان مجاز برای این گروه سنی را به ۳ ساعت در هفته کاهش داد.
 
ایران در آغاز راه صیانت آنلاین از کودکان
 
ایران نیز در سال گذشته قانونی برای محافظت از کودکان در فضای آنلاین ارائه کرد. این قانون که سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نام گرفته در خردادماه ۱۴۰۰ در راستای تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و با هدف ساماندهی فضای مجازی کودک و ایجاد یک زیست بوم محافظت شده، به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.
 
در این سند سیاست‌های کلان و اقدامات کلان و تقسیم کار ملی دیده شده است تا هدف «فراهم‌سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی- ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن» محقق شود.
 
همانطور که گفته شد در عصر غیرقابل پیش بینی اینترنت، علاوه بر مزایا، خطرات زیادی در کمین کودکان است. هرچند تلاش کشورها برای محافظت از کودکان آغاز شده و در آینده نیز تقویت می‌شود. اما به طور حتم بدون نظارت مستمر بر شرکت‌ها و همچنین پافشاری و پیگیری برای اجرای قوانین، نسل آینده با غول هراس انگیزی روبرو خواهد شد که سلامت جانی و روانی اش را به خطر می‌اندازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.