لبه تکنولوژی

June 6, 2022
17:58 دوشنبه، 16ام خردادماه 1401
کد خبر: 136420

ربات‌هایی که درد را می‌فهمند و حرکت بازیکنان فوتبال را پیش‌بینی می‌کنند

پژوهشگران سعی دارند با کمک هوش مصنوعی، توانایی‌هایی مانند حس کردن درد و پیش‌بینی حرکت بازیکنان فوتبال را برای ربات‌ها فراهم کنند.
به گزارش تک کرانچ، پژوهش‌های انجام‌ شده در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی که اکنون یک فناوری کلیدی در هر صنعت و شرکتی به شمار می‌روند، بسیار حجیم‌تر از آن هستند که کسی بتواند همه آنها را بخواند. هدف از این گزارش، جمع‌آوری برخی از مرتبط‌ترین اکتشافات و جدیدترین مقالات در مورد هوش مصنوعی است اما تنها به آن محدود نمی‌شود و هدف توضیح دادن اهمیت آنها است.
 
یکی از خبرهای مهم این هفته، ابداع پوست مصنوعی بود. گروهی از مهندسان "دانشگاه گلاسگو"(University of Glasgow)، از ابداع نوعی پوست مصنوعی خبر دادند که می‌تواند درد شبیه‌سازی‌شده را تجربه کند و نسبت به آن واکنش نشان دهد.
 
پوست مصنوعی دانشگاه گلاسگو، نوع جدیدی از سیستم پردازش مبتنی بر ترانزیستورهای سیناپسی را در بر دارد که برای تقلید از مسیرهای عصبی مغز طراحی شده‌اند. این ترانزیستورها از نانوسیم‌های اکسید روی تشکیل شده‌اند که بر سطح یک پلاستیک انعطاف‌پذیر چاپ شده‌اند. آنها به یک حسگر پوستی متصل شده‌اند که تغییرات رخ داده در مقاومت الکتریکی را ثبت می‌کند.
 
اگرچه آزمایش پوست مصنوعی پیشتر انجام شده بود اما پژوهشگران ادعا می‌کنند که طراحی آنها متفاوت است زیرا از یک مدار تعبیه‌شده در سیستم به عنوان یک سیناپس مصنوعی استفاده می‌کند که افزایش ولتاژ ورودی را در پی دارد. این امر، پردازش را تسریع کرد و به پژوهشگران امکان داد تا با تعیین آستانه‌ای از ولتاژ ورودی که فرکانس آن بر اساس سطح فشار اعمال‌شده به پوست متفاوت است، به پوست بیاموزد که چگونه به درد شبیه‌سازی‌شده واکنش نشان دهد.
 
پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که بتوان از پوست مصنوعی در حوزه رباتیک استفاده کرد. به‌عنوان مثال، پوست مصنوعی می‌تواند از تماس بازوی رباتیک با دمای بسیار بالا جلوگیری کند.
 
شرکت "دیپ مایند"(DeepMind) که در حوزه رباتیک فعال است، از ابداع یک مدل هوش مصنوعی به نام "گراف ایمپوتر"(Graph Imputer) خبر داده است که می‌تواند با استفاده از دوربین، مسیر حرکت بازیکنان فوتبال را پیش‌بینی کند. جالب‌تر این که این سیستم می‌تواند فراتر از دید دوربین در مورد بازیکنان پیش‌بینی کند و موقعیت بیشتر بازیکنان و نه همه آنها را در زمین با دقت نسبتا بالایی ردیابی کند.
 
گراف ایمپوتر، کامل نیست اما پژوهشگران دیپ مایند می‌گویند که می‌توان از آن برای برنامه‌هایی مانند مدلسازی کنترل زمین یا پیش‌بینی احتمال اینکه بازیکن می‌تواند توپ را کنترل کند، استفاده کرد. فراتر از فوتبال و سایر تجزیه و تحلیل‌های ورزشی، دیپ مایند انتظار دارد که روش‌های ورای گراف ایمپوتر در حوزه‌هایی مانند مدل‌سازی عابر پیاده در جاده‌ها و مدل‌سازی جمعیت در استادیوم‌ها نیز قابل اجرا باشد.
 
"دانشگاه چینهوا"(Tsinghua University) با مشارکت "آکادمی هوش مصنوعی پکن"(BAAI)، یک مدل بلندپروازانه‌تر به نام "کاگ ویدئو"(CogVideo) ابداع کرده است که می‌تواند کلیپ‌های ویدئویی را از متن تولید کند. به عنوان مثال، عبارت‌های "مردی در حال اسکی کردن" یا "شیری در حال نوشیدن آب" را به صورت ویدئو ارائه دهد. این کلیپ‌ها مملو از مصنوعات و سایر موارد عجیب بصری هستند اما با توجه به اینکه صحنه‌هایی کاملا تخیلی را در بر دارند، نقد کردن سریع آنها بسیار دشوار است.
 
یادگیری ماشینی اغلب در کشف دارو استفاده می‌شود؛ حوزه‌ای که یک تنوع تقریبا نامتناهی از مولکول‌ها باید در آن مرتب و شناسایی شوند تا اثرات بالقوه مفیدی را ارائه دهند اما حجم داده‌ها و نتایج مثبت کاذب آنقدر زیاد و بررسی سرنخ‌ها آنقدر پرهزینه و زمان‌بر است که حتی دقت ۹۹ درصد نیز به اندازه کافی خوب نیست. این مورد به ویژه در مورد داده‌های مولکولی بدون برچسب، در مقایسه با مولکول‌هایی که طی سال‌ها به صورت دستی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بسیار قابل توجه است.
 
پژوهشگران "دانشگاه کارنگی ملون"(CMU) سعی دارند مدلی را برای دسته‌بندی میلیاردها مولکول نامشخص و درک آنها بدون هیچ گونه اطلاعات اضافی ابداع کنند. آنها این کار را با ایجاد تغییرات جزئی در ساختار مولکول مجازی انجام می‌دهند؛ مانند پنهان کردن یک اتم یا حذف یک پیوند و مشاهده چگونگی تغییر مولکول به دست آمده. این کار به آنها امکان می‌دهد تا ویژگی‌های ذاتی را در مورد چگونگی شکل‌گیری و رفتار چنین مولکول‌هایی بیاموزند. همچنین این ویژگی، عملکرد بهتر مدل را نسبت به سایر مدل‌های هوش مصنوعی برای شناسایی مواد شیمیایی سمی در پایگاه داده آزمایشی به همراه دارد.
 
امضای مولکولی نیز در تشخیص بیماری، نکته‌ای کلیدی است. دو بیمار ممکن است علائم مشابهی داشته باشند اما تجزیه و تحلیل دقیق نتایج آزمایشگاهی آنها نشان بدهد که بیماری‌های بسیار متفاوتی دارند. این یک روش استاندارد پزشکی است اما از آنجا که داده‌های آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های متعددی جمع می‌شوند، ردیابی همه همبستگی‌ها دشوار خواهد بود. "دانشگاه فنی مونیخ"(TU Munich) در حال کار کردن روی نوعی متاالگوریتم بالینی است که چندین منبع داده از جمله الگوریتم‌های دیگر را برای تمایز قائل شدن بین برخی بیماری‌های کبدی با نشانه‌های مشابه یکپارچه‌سازی می‌کند. اگرچه چنین مدل‌هایی جایگزین پزشکان نمی‌شوند اما می‌توانند به بررسی داده‌های زیادی بپردازند که متخصصان ممکن است زمان یا تخصص کافی را برای تفسیر آن نداشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.