سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 6, 2022
18:18 دوشنبه، 16ام خردادماه 1401
کد خبر: 136425

رایج ترین مشکلات تلویزیون و نحوه برطرف کردن آنها

اگر به تازگی تلویزیون خریده‌اید یا قصد خرید یک تلویزیون را دارید، بهتر است درباره مشکلات احتمالی آن بدانید و نحوه رفع آن را یاد بگیرید تا با مواجه شدن با یک ایرادی که برطرف کردن‌اش کار سختی نیست، به وحشت نیفتید. ما در این مقاله درباره رایج ترین مشکلات تلویزیون و نحوه برطرف کردن آنها برای شما نوشته‌ایم.
این که تلویزیون‌تان چیزی که می‌خواهید را آن طور که دوست دارید نتواند به نمایش بگذارد، واقعا اعصاب خرد کن است. به دلایل متعدد ممکن است محصولی که تهیه کرده‌اید، درست کار نکند یا نتواند تصاویر را به شکلی که دوست دارید نمایش دهد. به همین دلیل ما در این مقاله برای شما رایج ترین مشکلات تلویزیون و نحوه برطرف کردن آن ها را گردآوری کرده‌ایم تا کارتان را در رفع ایرادات احتمالی راحت‌تر کنیم. هرچند مشکلات بسیار متنوع هستند و روی هر تلویزیون به شکلی متفاوتی ممکن است خود را بروز دهند، اما این مقاله تا حد زیادی به عموم کاربران کمک خواهد کرد.
 
بدون تردید خودتان می‌دانید که اولین قدم برای رفع مشکلات دستگاه‌های مختلف این است که از متصل بودن کابل‌ها اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا اتصال کابل HDMI را بررسی کنید و در صورت امکان تمامی کابل‌ها را یک بار جدا کرده و مجددا متصل کنید. اگر با این کار مشکل‌تان حل نشد، موارد زیر را مد نظر قرار دهید.
 
مشکلات معمول ورودی تلویزیون
گاهی ورودی تلویزیون دچار مشکل می‌شود و دردسرهایی را به دنبال دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
 
عدم نمایش تصاویر
اگر نمی‌توانید تصاویر را روی نمایشگر تلویزیون ببینید، احتمالا با مشکلی در ورودی و اتصالات مواجه هستید. پیشنهاد می‌کنیم اقدامات زیر را در این صورت انجام دهید:
 
برای رفع این مورد از رایج ترین مشکلات تلویزیون باید ابتدا از اتصال کابل‌ها اطمینان حاصل کنیم و مطمئن شویم که هر کدام به درگاه مناسب اتصال دارند.
کابل‌های HDMI را تعویض کنید.
در تنظیمات تلویزیون بالاترین پهنای باند را فعال کنید. تنظیمات HDMI Mode یا چیزی مشابه آن را در تلویزیون‌تان پیدا خواهید کرد. پس از پیدا کردن آن می‌توانید یکی از گزینه‌های «1.4»، «2.0» و «2.1» را انتخاب کرده یا دیگر تنظیمات که با نام Full Color در Vizio و HDMI Ultra Deep Color روی محصولات ال جی (LG) مشخص هستند را مد نظر قرار دهید. این موارد در واقع همان پهنای باند تلویزیون هستند. یک منبع مرتبط با HDMI 2.1 اگر تلویزیون‌تان روی حالت 1.4 تنظیم شده باشد، نمی‌تواند تصاویر را به شکلی مناسبی به نمایش بگذارد؛ زیرا در رزولوشن و نرخ فریم محدودیت ایجاد خواهد شد. شما همیشه باید پهنای باند لازم را فعال کنید، زیرا حتی قرار دادن تنظیمات روی مقدار بیش از حد، می‌تواند موجب به وجود آمدن ایرادات مختلف شود.
روی حالت HDR تصاویر به شکل مناسب نمایش داده نمی‌شوند | فرمت HDR مناسب پخش نمی‌شود
اگر دوست دارید محتوای تصویری HDR تماشا کنید، اما با مشکل مواجه می‌شوید یا تصاویر به شکل قابل قبول دیده نمی‌شوند، بهتر است راه حل‌های زیر را مد نظر قرار دهید:
 
ابتدا از این اطمینان حاصل کنید که منبع در حال پخش HDR است. زمانی که ابتدا محتوا را از برنامه‌های استریمینگ پخش می‌کنید، ممکن است لوگوی Dolby Vision یا HDR10 را ببینید. هرچند این موضوع درباره همه‌ی تلویزیون‌ها صدق نمی‌کند و آن‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند که چه فرمتی از HDR در حال پخش است. مثلا تلویزیون‌های سامسونگ (Samsung) این ویژگی را دارند.
بررسی کنید که آیا تلویزیون‌تان قابلیت پشتیبانی از فرمتی که می‌خواهید پخش کنید را دارد یا نه. محصولات ال جی و سونی (Sony) از HDR10+ پشتیبانی نمی‌کنند، در حالی که تلویزیون‌های سامسونگ نیز از قابلیت پشتیبانی از Dolby Vision برخوردار نیستند. اگر این قابلیت‌ها وجود ندارد، در نهایت همه چیز ختم می‌شود به پخش حالت پایه HDR10.
حالت پهنای باند کامل را فعال کنید. اگر تنظیمات دستگاه را روی پنهای باند کم قرار داده باشید (مثلا HDMI 1.4)، تلویزیون‌تان این طور برداشت می‌کند که شما احتمالا تمایلی به دیدن محتوای HDR ندارید.
نکته: وقتی محتوایی پخش می‌شود، تلویزیون‌ها معمولا باید به صورت خودکار روی حالت HDR قرار بگیرند. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ نداد، به سراغ تنظیمات مربوطه در تلویزیون رفته یا با تیم پشتیبانی محصول‌تان تماس بگیرید.
 
مشکلات رایج تلویزیون در استفاده از PC یا حین تجربه بازی‌های ویدیویی
در ادامه به مشکلاتی اشاره می‌کنیم که حین اتصال تلویزیون به کامپیوتر یا در زمان تجربه بازی‌های ویدیویی ممکن است با آن‌ها مواجه شوید.
 
لگ زدن بازی‌ها
اگر سیستم گیمینگ‌تان را به تلویزیون متصل کرده‌اید و در حال تجربه بازی‌های ویدیویی، با لگ زدن تصویر مواجه شوید، احتمالا بسیار ناراحت خواهید. این مورد نیز یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون است که در ادامه به راه حل‌های آن اشاره می‌کنیم:
 
تلویزیون‌ها فقط زمانی که در Game Mode هستند، لگ ورودی کم را مجاز می‌کنند. خارج از حالت مخصوص بازی لگ ورودی بالاتر است. البته اکثر افراد تفاوت آن‌ها را به این سادگی‌ها تشخیص نمی‌دهند. اما در Game Mode این موضوع تفاوت ایجاد می‌کند و مخصوص در آثار ریکشن محور می‌تواند تاثیر مثبتی بگذارد. پس از این که تلویزیون‌تان روی یکی از حالت‌های Game Picture Mode یا Game Mode قرار داشته باشد، اطمینان حاصل کنید. تنظیمات خاص این بخش با توجه به برند دستگاه‌تان متفاوت خواهد بود. برای مثال محصولات Hisense، ال جی و سونی Game Picture Mode دارند، اما دیگر برندها نظیر TCL دارای Game Mode هستند.
تلویزیون را یک بار خاموش کرده و مجددا روشن کنید. حتی در حالت مخصوص بازی نیز ممکن است با باگ‌هایی مواجه شوید. در نتیجه این احتمال وجود دارد که تلویزیون روی Game Mode قرار نگیرد. برای مثال Sony X800H مشکلی در این خصوص دارد؛ وقتی تلویزیون را روشن می‌کنید و آن از قبل روی Game Mode قرار داشته باشد، کاربر با لگ زیادی رو به رو می‌شود. برای رفع این مشکل با ابتدا از Game Mode خارج شده و مجددا تلویزیون را به این حالت برگردانید.
 
 
عدم کار کرد حالت Auto Low Latency
اگر دیدید که حالت Auto Low Latency برای‌تان کاری انجام نمی‌دهد، از توصیه‌های زیر استفاده کنید:
 
بررسی کنید که آیا دستگاه‌تان اصلا قابلیت پشتیبانی از این حالت را دارد یا نه. کنسول ایکس باکس سری ایکس از قابلیت Auto Low Latency Mode (که با نام ALLM نیز مشخص می‌شود) بهره‌مند است. این ویژگی به تلویزیون اجازه می‌دهد که وقتی از یک دستگاه سازگار بازی ویدیویی به اجرا درمی‌آید به Game Mode تغییر حالت دهد تا مخاطب لگ ورودی کمی را تجربه کند. اما اول باید از پشتیبانی تلویزیون‌تان از این حالت اطمینان حاصل کنید. اگر چنین قابلیتی وجود ندارد، کاری از دست شما برنخواهد آمد. تلویزیون‌های سونی قابلیت پشتیبانی از ALLM را ندارند، اما اگر پلی استیشن 5 را به آن‌ها متصل کنید، می‌توانند کنسول را شناسایی کنند؛ در نتیجه وقتی Auto Picture Mode فعال باشد می‌توانند به صورت خودکار به Game Mode تغییر حالت دهند.
تنظیمات Game Mode را فعال کنید.
از فعال بودن آن روی کنسول نیز اطمینان حاصل کنید.
اگر ALLM کار نمی‌کند، می‌توانید به راحتی در زمان بازی کردن تنظیمات را روی Game Mode بگذارید.
 
پشتیبانی از نرخ به روز رسانی متغیر کار نمی‌کند
اگر با مشکل عدم پشتیبانی از نرخ به روز رسانی متغیر که یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون است مواجه شده‌اید، ادامه مطلب را از دست ندهید:
 
در این حالت نیز باید همان شرایط تنظیمات ALLM را در نظر بگیرید. بررسی کنید که آیا تلویزیون و کنسول هر دو از یک فرمت VRR پشتیبانی می‌کنند یا نه. ایکس باکس سری ایکس از FreeSync و HDMI Forum VRR پشتیبانی می‌کند، بنابراین G-SYNC با آن کار نمی‌کند.
همه تنظیمات Game Mode یا VRR را فعال کنید. گاهی اوقات صرفا فعال کردن Game Mode به تنهایی می‌تواند موجب فعال شدن VRR شود.
بررسی کنید که آیا آن با کنسول یا رایانه شخصی شما فعال است یا خیر.
در صورتی که هنوز مشکل داشتید، با پشتیبانی تماس بگیرید.
 
Chroma 4:4:4 به خوبی نمایش داده نمی‌شود
عدم نمایش مناسب Chroma 4:4:4 ممکن است یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون در نظر گرفته شود. اما راه حل آن چیست؟
 
ابتدا بررسی کنید که آیا تلویزیون از Chroma 4:4:4 پشتیبانی می‌کند یا نه. این یک نوع سیگنال است که وقتی از آن به عنوان مانیتور پی سی استفاده می‌کنید، وضوح نوشته‌ها را بالا می‌برد. گاهی اوقات تلویزیون‌ها نمی‌توانند Chroma 4:4:4 را به خوبی نمایش دهند.
تلویزیون‌تان را روی PC Mode قرار دهید. اغلب اوقات این روش بهترین راهکار برای نمایش Chroma 4:4:4 است. تلویزیون‌های Roku وقتی به پی سی متصل شوند، به صورت خودکار دستگاه را روی PC Mode قرار می‌دهند. در اکثر تلویزیون‌ها شما باید لیبل ورودی را به ورودی‌ای که از آن برای اتصال کامپیوتر استفاده کرده‌اید تغییر دهید تا PC Mode فعال شود.
وارد Game Mode شوید. گاهی اوقات Game Mode همان تاثیر PC Mode را دارد و به لطف آن می‌توانید از Chroma 4:4:4 و لگ ورودی کم بهره‌مند شوید.
در پی سی‌تان نرخ فریم یا رزولوشن را کم کنید. Chroma 4:4:4 به پهنای باند زیادی نیاز دارد، در نتیجه کم کردن رزولوشن یا نرخ فریم می‌تواند برای‌تان مفید واقع شود.
 
تنظیمات نمایشگر
می‌توان گفت که رایج ترین مشکلات تلویزیون عموما به تنظیمات نمایشگر مربوط می‌شوند و افراد بیشتر چنین مشکلاتی را گزارش می‌دهند. برای رفع این مشکلات در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
 
صفحه نمایش بیش از حد تاریک است
گاهی برخی از کاربران با مشکل تیرگی صفحه نمایش رو به رو می‌شوند. برای برطرف کردن آن پیشنهاد می‌کنیم که راهکارهای زیر را مد نظر قرار دهید:
 
از قسمت تنظیمات، Backlight را افزایش دهید (در تلویزیون‌های سونی و سامسونگ باید به سراغ افزایش Brightness بروید). البته باید بدانید که برخی از تلویزیون‌ها هر دوی تنظیمات Brightness و Backlight را دارند. تنظیمات Backlight اجازه افزایش شدت نور پس‌زمینه را می‌دهد؛ اما Brightness (که در برخی از برندها با نام Black Level شناخته می‌شود) به تنظیمات پردازش تصاویر مربوط می‌شود و توصیه ما این است که آن را تغییر ندهید.
نکته: تلویزیون‌های پایین‌رده معمولا به روشنی مدل‌های پرچم‌دار نیستند. بنابراین اگر در اتاقی حضور دارید که پر نور است و صفحه نمایش را به سختی می‌توانید ببینید، این معمولا بدان معناست که نمایشگر به اندازه کافی پر نور نیست که بتوانید با تابش نور محیط مقابله کند.
 
رنگ‌ها به خوبی نمایش داده نمی‌شوند
اگر رنگ‌ها برای‌تان به شکلی مناسب نمایش داده نمی‌شوند، شما با یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون رو به رو شده‌اید. برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم اقدامات زیر را انجام دهید:
 
از قسمت تنظیمات، Backlight را افزایش دهید (در تلویزیون‌های سونی و سامسونگ باید به سراغ افزایش Brightness بروید).
Color Temperature را به سطح سردتر تغییر دهید. رنگ‌های سردتر ته‌مایه مایل به آبی دارند و موجب می‌شوند بهتر به نمایش درآیند.
تنظیمات Color را افزایش دهید. این امر معمولا موجب غلیظ‌تر شدن رنگ‌ها می‌شود. پس در حالی که این اقدام موجب کاهش دقت در ارائه رنگ‌های دقیق می‌شود، اما می‌تواند در ارائه واضح‌تر آن‌ها مفید واقع شود.
از حالت Dynamic یا Vivid در بین Picture Modeها استفاده کنید. این حالت‌ها از ترکیب رنگ‌های قوی‌تر و سردتر برای ارائه رنگ‌های زنده‌تر استفاده می‌کنند.
 
پرش تصویر
قطعا همه شما درباره پرش تصویر شنیده‌اید. این مورد نیز از جمله رایج ترین مشکلات تلویزیون به شمار می‌رود که برخی از کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حال چطور باید این ایراد را برطرف کنیم؟
 
Motion Interpolation را غیر فعال کنید. Motion Interpolation ویژگی‌ای است که به شما اجازه می‌دهد نرخ فریم محتوا را افزایش دهید تا با نرخ به روز رسانی تلویزیون برابر شود. با این حال اگر این اقدام موثر واقع نشود، می‌تواند موجب کاهش بیشتر نرخ فریم شده و تصاویر را بی‌کیفیت کند.
از یک منبع پخش متفاوت استفاده کنید. برای مثال پیشنهاد می‌کنیم برنامه استریمینگ تغییر داده یا DVD خود را عوض کنید. در واقع اغلب اوقات مشکل اصلی منبع پخش است.
 
ناپدید شدن توپ در حین تماشای برنامه ورزشی| حرکت سریع اشیاء یا افراد| حرکت کردن عجیب
اگر در حین دیدن مسابقات هاکی ناگهان حس می‌کنید که توپ (Puck) ناپدید می‌شود یا در صورت دیدن حرکت تند اشیاء و اشخاص در صحنه، باید به موارد زیر توجه کنید:
 
Motion Interpolation را غیر فعال کنید. یکی دیگر از مشکلاتی که با فعال بودن Motion Interpolation به وجود می‌آید، گم شدن اشیاء کوچک در تصویر است. همچنین گاهی در این حالت حرکت سریع اشیاء یا افراد را خواهید دید.
 
زرد یا آبی بودن اشیاء سفید رنگ یا ابرها
اگر در تصاویر ی که مشاهده می‌کنید رنگ اشیاء سفید و ابرها را زرد یا آبی می‌بینید، با یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون مواجه شده‌اید. برای رفع آن راهکار زیر را مد نظر قرار دهید:
 
بالانس رنگ سفید و فضای رنگ (Color Space) را به حالت پیش‌فرض بازگردانید. این احتمال وجود دارد که شما به صورت ناخواسته تنظیمات را تغییر داده باشید و در نتیجه آن حالا با این مشکل رو به رو شده‌اید.
تون رنگی را تغییر دهید. در این بخش ما باید هر یک از آن‌ها را به اندازه دلخواه تنظیم کنید. رنگ سفید خالص برای یک فرد ممکن است برای فرد دیگر یکسان نباشد. در نتیجه این تنظیمات باید با توجه به ترجیحات شخصی انجام شود.
 
رنگ‌ها درست به نظر نمی‌رسند | رنگ پوست به نظر درست نیست
اگر در حین تماشای یک فیلم حس می‌کنید که رنگ‌ها درست نیستند و رنگ پوست کاراکترها مشکل دارد، باید اقدامات زیر را انجام دهید:
 
بالانس رنگ سفید و فضای رنگ را به حالت پیش‌فرض بازگردانید. اگر نحوه کالیبره کردن تلویزیون را بلد باشید، باید بتوانید بهترین نتیجه ممکن را برای خودتان به ارمغان آورید.
از تون رنگی و دما رنگ متفاوت استفاده کرده و آن‌ها را به میزان دلخواه تنظیم کنید.
از حالت‌های تصویر متفاوت استفاده کنید. بار دیگر باید ذکر کنیم که تنظیم این موارد به ترجیحات شخصی شما بستگی دارند.
 
رنگ سیاه، خاکستری دیده می‌شود
 اگر رنگ سیاه به چشم‌تان خاکستری آمد، یعنی یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون را مشاهده کرده‌اید. اگر می‌خواهید این ایراد را رفع کنید در ادامه با ما همراه باشید:
 
تنظیمات Brightness را به حالت پیش‌فرض برگردانید (این کار را برای تلویزیون‌های سونی باید برای تنظیمات Black level انجام دهید).
از این اطمینان حاصل کنید که تنظیمات RGB در تلویزیون و منبع تطابق داشته باشند.
Local Dimming را فعال کنید. برای اکثر تلویزیون‌ها قرار دادن آن روی حالت High بیشترین تاثیرگذاری را خواهد داشت، اما همیشه نباید چنین کاری را انجام داد.
نکته: اگر تلویزیونی با پنل IPS LED دارید، رنگ مشکی همیشه برای‌تان به صورت خاکستری به نمایش در خواهد آمد. مخصوصا اگر در یک اتاق تاریک باشید، این موضوع بیشتر به چشم‌تان خواهد آمد.
 
نکته: تمامی تلویزیون‌های LED نسبت به محصولات OLED یا پلاسما رنگ مشکی روشن‌تری دارند.
 
وجود نقاط روشن روی صفحه تاریک
اگر وقتی صفحه تلویزیون‌تان تاریک است نقاط سیاهی را روی آن دیدید، باید به سراغ راه حل زیر بروید:
 
ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک پارچه نرم مالش دهید. به یاد داشته باشید که تلویزیون‌ها ابزاری بسیار ظریف هستند؛ در نتیجه اگر به خودتان مطمئن نیستید، بهتر است اصلا این کار را انجام ندهید.
نکته: این مورد یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون است و اگر نتوانستید آن را رفع کنید، بهتر است به سراغ فروشنده رفته و آن را بازگردانید.
 
وجود هاله نور اطراف اشیاء روشن در صحنه‌ای تاریک
اگر در یک صحنه تاریک شیء روشنی وجود داشت که اطراف آن را هاله‌ای غیر عادی گرفته بود، شما به یک ایراد در دستگاه‌تان مواجه شده‌اید. برای برطرف کردن این مشکل به سراغ ادامه مطلب بروید:
 
تنظیمات Local Dimming را مطابق نظرتان تغییر دهید. اغلب اوقات اگر تنظیمات Local Dimming در تلویزیون بد باشد، موجب می‌شود که اشیاء درخشان در صحنه تیره با یک هاله نور در اطراف‌شان دیده شوند. پایین آوردن میزان Local Dimming یا غیر فعال کردن آن می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد.
نکته: یکنواختی مشکی یا Black Uniformity در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است. شما نمی‌توانید مشکلات مربوط به یکنواختی را رفع کنید. می‌توان گفت که مشکلات وجود هاله نور اطراف اشیاء روشن در صحنه تاریک فقط برای تلویزیون‌های LED به وجود می‌آید، زیرا محصولات OLED یکنواختی مشکی کاملی دارند.
 
تلویزیون بیشترین رزولوشن ممکن را نشان نمی‌دهد
اگر تلویزیون شما قادر به نمایش حداکثر رزولوشن ممکن نیست، بدان معنا است که شما با یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون رو به رو هستید. برای حل این ایراد مطابق گفته‌ی زیر عمل کنید:
 
معمولا این مشکل به دلیل تنظیمات نامناسب مربوط به منبع پخش محتوا رخ می‌دهد. در نتیجه ابتدا باید به سراغ بررسی تنظیمات منبع بروید. اگر در حال تماشای محتوایی مثل ویدیوهای یوتیوب هستید، به سادگی می‌توانید چک کنید که آن ویدیو با چه رزولوشنی در حال پخش است.
 
قسمت‌های تاریک به صورت پیکسلی دیده می‌شوند
اگر قسمت‌های تیره را در تلویزیون‌تان به صورت پیکسلی مشاهده می‌کنید، باید راهکارهای زیر را مد نظر قرار دهید:
 
تنظیمات حذف نویز را فعال کنید. معمولا این اقدام منجر به این می‌شود که جزئیات بهتر نماید داده شوند و مشکلی که با آن رو به رو هستید از بین برود.
اگر به یک پلتفرم استریمینگ متصل هستید، بهتر است از اینترنت بهتری استفاده کرده و کیفیت ویدیوی پخش شده را بالا ببرید.
اگر هیچ یک از این موارد در رفع مشکل چاره‌گشا نبود، باید با آن کنار بیایید. به یاد داشته باشید که این یکی از معمول‌ترین مشکلات مربوط به محتوای تصویری با کیفیت پایین است.
 
وجود دانه‌های ریز روی تصاویر
گاهی اوقات مخاطب ممکن است روی تصاویر دانه‌های ریزی را ببیند. برای اطلاع از نحوه رفع این مشکل ادامه مطلب را از دست ندهید:
 
برای هر محتوایی به جز فیلم‌ها باید تنظیمات حذف نویز را فعال کنید. این امر به راحتی می‌تواند مشکلی که با آن مواجه شده‌اید را رفع کند.
اگر به یک پلتفرم استریمینگ متصل هستید، بهتر است از اینترنت بهتری استفاده کرده و کیفیت ویدیوی پخش شده را بالا ببرید.
تنظیمات فضای رنگ و بالانس رنگ سفید را به حالت پیش‌فرض بازگردانید
از ورودی یا کابل HDMI متفاوتی استفاده کنید
 
تصویر خارج از فوکوس به نظر می‌رسد
یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون چیزی نیست جز به نظر رسیدن تصاویر به شکلی که حس می‌کنید از حالت فوکوس خارج شده‌اند. اما حال چگونه باید این ایراد را برطرف کرد؟
 
Motion Interpolation را غیر فعال کنید.
Sharpness را افزایش دهید (البته باید بدانید که این امر موجب می‌شود که دقت تصاویر کاهش پیدا کند).
تنظیمات نسبت تصویر را تغییر دهید. مثلا اگر تصویری بیش از حد کشیده شده باشد، خوب به نظر نمی‌رسد و بهتر است آن را در حالت استاندارد قرار دهید. هرچند این اقدام موجب می‌شود که یک نوار مشکی در اطراف تصاویر قرار بگیرند. مثال بارز این وضعیت را می‌توانید در ویدیوهایی با نسبت تصویر ۴:۳ ببینید.
نکته: محتوای تصویری که کیفیت پایینی دارد نیز به چنین صورتی نمایش داده می‌شود، بنابراین پیش از هر کاری بهتر است ابتدا کیفیت ویدیو را بالا ببرید.
 
مشکل صفحه نمایش پس از کالیبره کردن تلویزیون
در صورتی که تلویزیون‌تان را کالیبره کرده‌اید و حالا تصویر با مشکل مواجه شده باید به طریق زیر عمل کنید:
 
تنظیمات فضای رنگ و بالانس رنگ سفید را به حالت پیش‌فرض بازگردانید
یک کابل HDMI جدید را امتحان کنید
یک Picture Mode متفاوت را تست کنید
با تیم پشتیبانی محصول تماس بگیرید
 
ماندن پیکسل‌ها روی صفحه
اگر دیدید در حین دیدن ویدیوها پیکسل‌ها روی صفحه ثابت می‌مانند و تجربه‌تان را از دیدن محتوا خراب می‌کنند باید بدانید که با یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون رو به رو هستید. پس برای حل این ایراد راهکار زیر را مورد توجه قرار دهید:
 
رفع این مشکل ساده نیست. اما برای این کار باید تلویزیون را به پی سی متصل کرده و از ابزار JScreenFix استفاده کنید.
سعی کنید یک فشار ملایم روی بخش مربوطه وارد کنید. سپس یک بار دستگاه را خاموش و روشن کنید تا ببینید مشکل رفع شده یا نه.
 
ماندن موقت تصاویر
در این حالت وقتی در تلویزیون‌تان ودیوهایی با کنتراست بالا نمایش داده شوند، گاهی تصاویر به صورت موقت در نمایشگر باقی می‌مانند. این مشکل قابل رفع نیست و دستگاه به دستگاه متفاوت است.
 
سوختگی دائمی
متاسفانه هیچ راهی برای رفع مشکل سوختگی دائمی وجود ندارد. جالب است بدانید که این مورد از رایج ترین مشکلات تلویزیون فقط دامن‌گیر محصولات OLED می‌شود. اگر یک تصویر به صورت ثابت چندین ساعت روی صفحه باقی بماند، این مشکل به وجود می‌آید.
 
تلویزیون LED فقط صفحه سیاه، سبز و آبی را نمایش می‌دهد
یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون های LED، مواجه شدن آن‌ها با ایرادی است که موجب می‌شود نمایشگر تنها به رنگ سیاه، سبز یا آبی دربیاید. این مشکل معمولا به عدم توانایی دستگاه در دریافت سیگنال‌های مربوطه نسبت داده می‌شود. برای رفع این مشکل به موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
 
مطمئن شوید که تلویزیون‌تان به منبع مناسبی متصل شده است.
اگر به منبع مناسب متصل هستید، شاید بهتر باشد درست بودن اتصالات را چک کنید. ممکن است به دلیل اتصال نامناسب کابل‌ها چنین مشکلی به وجود آمده باشد.
اگر پخش زنده تلویزیونی را تماشا می‌کنید، احتمال دارد منبع اصلی یا ماهواره دچار مشکل شده باشند. بهتر است با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و مشکل را با آن‌ها مطرح کنید.
همچنین تغییر جهت و مکان آنتن دستگاه نیز می‌تواند در رفع این ایراد نقش داشته باشد.
 
مشکلات صدای تلویزیون
یکی دیگر از مشکلات احتمالی کاربران به صدا مربوط می‌شود که این ایرادات بسیار اعصاب خرد کن هستند. اما شما می‌توانید از راهکارهای زیر برای خلاص شدن از این مشکلات استفاده کنید.
 
تلویزیون صدا را پخش نمی‌کند
حالا که به رایج ترین مشکلات تلویزیون در بحث تصاویر و صفحه نمایش پرداختیم، بد نیست به سراغ مشکلات صوتی که ممکن است برای کاربران به وجود بیاید بپردازیم. اگر تلویزیون‌تان نمی‌توانست صدا را پخش کند، اقدامات زیر را انجام دهید:
 
مطمئن شوید که کابل HDMI و کابل‌های مربوط به صدا به درستی به تلویزیون و هدفون یا دستگاه دیگر متصل شده باشند.
از این اطمینان حاصل کنید که تلویزیون روی خروجی صدا مربوط به دستگاه منبع تنظیم شده باشد (از طریق تنظیمات صدا برای این کار اقدام کنید).
مطمئن شوید دستگاه منبع صدای مناسبی را تولید می‌کند (PCM، DTS و Dolby Digital جزو موارد مناسب محسوب می‌شوند).
یک کابل صدای دیگر را امتحان کنید.
بررسی کنید که آیا سایر دستگاه‌ها می‌توانند صدای منبع مورد نظرتان را پخش کنند یا نه.
اگر منبع صدا روی سایر دستگاه‌ها نیز کار نکرد، باید با پشتیبانی آن تماس بگیرید.
اگر منبع صدا روی سایر دستگاه‌ها کار می‌کرد، با تیم پشتیبانی تلویزیون تماس بگیرید.
نکته: شما باید بررسی کنید که آیا تلویزیون‌تان قابلیت پشتیبانی از فرمت صدایی که می‌خواهید پخش کنید را دارد یا خیر. برخی از تلویزیون‌های ال جی قابلیت پخش صداهایی با فرمت DTS را ندارند؛ بنابراین نباید انتظار پخش این صداها را روی تلویزیونی از این برند داشته باشید.
 
صدا با تاخیر پخش می‌شود
یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی که کاربران با آن مواجه می‌شوند، وجود تاخیر در صدا یا ناهماهنگ بودن صدا و حرکات لب است. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را مد نظر قرار دهید:
 
وقتی از اسپیکرهای خارجی استفاده می‌کنید، سعی کنید ببینید که آیا قابلیت Lip Sync یا Audio Delay در دستگاه مورد نظر وجود دارد یا نه.
اگر از اسپیکرهای تلویزیون استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا قابلیت Lip Sync یا Audio Delay در تنظیمات وجود دارد یا خیر.
از طریق منوی تنظیمات، ورودی را روی PC Mode تنظیم کنید.
با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.
نکته: اگر از بلندگوهای بلوتوثی یا هدفون‌های بی‌سیم استفاده می‌کنید، احتمالا به دلیل مشکلات اتصال دستگاه‌ها از طریق بلوتوث با تاخیر صدا رو به رو خواهید شد.
 
شنیدن صدای ویدیو با اکو (Echo)
گاهی اوقات زمانی که از یک اسپیکر خارجی استفاده می‌کنید، ممکن است با مشکل شنیدن اکو در صداها رو به رو شوید:
 
این مورد یک مشکل نرم افزاری نیست و به سخت افزار مربوط می‌شود. وقتی هم‌زمان اسپیکر خارجی و تلویزیون در حال کار باشند، این مشکل به وجود می‌آید و در واقع مخاطب صدا را به صورت اکو دار می‌شوند.
در این شرایط باید اسپیکرهای تلویزیون‌تان را غیر فعال کنید و فقط صدا را از طریق اسپیکرهای خارجی گوش دهید.
برای این کار باید به سراغ تنظیمات صدا رفته و خروجی را روی اسپیکرهای خارجی تنظیم کنید.
 
برنامه‌ها و وای فای تلویزیون 
برنامه‌ها و اینترنت و شبکه‌ی وای فای نیز در مشکلات معمول تلویزیون‌ها بی‌تاثیر نیستند. پس برای بررسی آن‌ها ادامه این مطلب را مطالعه کنید.
 
عدم توانایی پخش ویدیوهای 4K روی تلویزیونی که از این کیفیت پشتیبانی می‌کند
اگر تلویزیونی خریده‌اید که قابلیت پشتیبانی از کیفیت 4K را دارد، اما نمی‌توانید در آن فیلم‌های 4K را ببینید، باید روش‌های زیر را به کار ببرید:
 
از این اطمینان حاصل کنید که سرویسی که از آن می‌خواهید ویدیو را پخش کنید، اجازه دسترسی به کیفیت 4K را می‌دهد یا نه. برخی از پلتفرم‌ها مثل یوتیوب به کاربران اجازه تنظیم دلخواه کیفیت را می‌دهند؛ در این نوع سایت‌ها باید حتما از قرار داشتن کیفیت روی حالت 4K مطمئن شوید.
مطمئن شوید که اتصال اینترنت یا شبکه وای فای‌تان پهنای باند کافی داشته باشد (معمولا سرعت مورد نیاز برای پخش ویدیوهای 4K به صورت آنلاین حدودا بالای 25 مگابیت بر ثانیه است). اگر سرعت اینترنت‌تان کند باشد، مدتی طول می‌کشد که ویدیو به شکل مناسبی برای‌تان پخش شود.
با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.
 
ویدیو در مرورگر تلویزیون پخش نمی‌شود
یکی از رایج ترین مشکلات تلویزیون، عدم قابلیت پخش ویدیو در مرورگر آن است. در واقع باید بدانید که راه حل مستقیمی برای رفع مشکل عدم پخش ویدوی‌های Flash در مرورگر تلویزیون‌ها وجود ندارد. تنها راه دور زدنی که می‌توانیم پیشنهاد دهیم، این است که تلویزیون را به پی سی وصل کرده و از آن طریق برای تماشای ویدیوها در مرورگر اقدام کنید.
 
عدم امکان اتصال تلویزیون به وای فای
در صورتی که تلویزیون‌تان را نمی‌توانید به وای فای وصل کنید، باید به سراغ راه کارهای زیر بروید:
 
یک بار تلویزیون و روترتان را خاموش و سپس روشن کنید. سپس مجددا اقدام به اتصال به وای فای کنید.
از طریق Ethernet تلویزیون را به روتر وصل کرده و سپس اقدام به نصب به روز رسانی‌ها کنید. پس از این کار مجددا برای اتصال به وای فای تلاش کنید.
با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.
 
عدم توانایی در پیدا کردن یا دانلود یک برنامه
در واقع برای این مشکل هیچ راه حل مشخصی وجود ندارد. هیچ کاربری نمی‌تواند برنامه‌هایی را روی تلویزیون نصب کند که روی فروشگاه آن پیدا نمی‌شود.
 
 
کابل، ماهواره و OTA
اگر با کابل، ماهواره یا OTA به مشکل برخورده‌اید، راه حل‌های زیر به شما در رفع ایرادات مختلف کمک می‌کنند.
 
عدم توانایی در پیدا کردن یا تغییر کانال‌ها
با پیدا کردن یا تغییر کانال در تلویزیون‌تان مشکل دارید؟ در این صورت باید راه حل‌های زیر را به کار ببرید:
 
وارد بخش مربوط به برنامه‌ها شوید و اجازه دهید که تلویزیون کانال‌های مختلف را شناسایی کند. حال دوباره بررسی کنید که آیا کانال مورد نظرتان پیدا شده است یا خیر.
اگر از یک دستگاه OTA استفاده می‌کنید، سعی کنید موقعیت آنتن را تغییر دهید تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.
 
کانال‌های تلویزیون به شکل مناسب به نظر نمی‌رسند
در صورت مواجه شدن به این مورد از رایج ترین مشکلات تلویزیون باید اقدامات زیر را مد نظر قرار دهید:
 
مطمئن شوید که دستگاه منبع از خروجی بالای 720p پشتیبانی می‌کند.
قابلیت حذف نویزها را فعال کنید، اما باید به داشته باشید که این اقدام موجب می‌شود که برخی از جزئیات تصویر از بین بروند.
کمی Sharpness را افزایش دهید. این اقدام نیز موجب کم شدن دقت تلویزیون در ارائه جزئیات تصویر می‌شود.
نکته: اگر کانال‌های تلویزیون کمی تار و مبهم به نظر می‌رسند خیلی عجیب نیست، زیرا معمولا محتوای آن‌ها کیفیت تصویری بالایی ندارد.
 
ریموت و برق تلویزیون
ریموت نیز گاهی به مشکل می‌خورد و موجب دردسرهای مختلفی می‌شود. اگر با چنین مشکلی رو به رو هستید، اقدامات زیر را مد نظر قرار دهید.
 
تلویزیون خود به خود خاموش می‌شود
در صورتی که تلویزیون‌تان بدون هیچ دلیلی، خود به خود خاموش می‌شود باید به سراغ راه حلی برای این مشکل بروید. ما در ادامه اقداماتی را پیشنهاد داده‌ایم که می‌توانند برای شما مفید واقع شوند:
 
CEC را غیر فعال کنید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد چند دستگاه را با یک ریموت کنترل کنید. در نتیجه‌ی این امر ممکن است به صورت ناخواسته تلویزیون‌تان خاموش شود.
شاید دکمه خاموش کردن ریموت گیر کرده باشد. اگر محکم آن را فشار داده باشید، این اتفاق رخ می‌دهد. پس سعی کنید از عدم مشکل این دکمه اطمینان حاصل کنید.
باتری ریموت را خارج کنید تا ببینید آیا ریموت در خاموش شدن تلویزیون نقش دارد یا نه.
دستگاهی که موجب این امر می‌شود را ریست (Reset) کرده یا به طور کلی آن را عوض کنید.
تلویزیون را به تنظیمات کارخانه بازگردانید و سپس مجددا بررسی کنید که آیا مشکل هنوز پا بر جا است یا خیر.
با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.
 
ریموت درست کار نمی‌کند
حال که توانستیم رایج ترین مشکلات تلویزیون را مورد بحث قرار دهید، بد نیست به سراغ ایرادات احتمالی که ممکن است برای ریموت رخ بدهند، برویم:
 
ریموت را به همه جهات و به سمت هر گوشه از تلویزیون بگیرید تا ببینید در چه حالتی بهتر کار می‌کند.
اشیاء مختلف را از جلوی تلویزیون بردارید (کینکت، بلندگو و … را از جلوی تلویزیون قرار ندهید). بخشی که ریموت با آن ارتباط برقرار می‌کند، معمولا در قسمت مرکزی و پایین تلویزیون قرار دارد. در نتیجه باید ریموت را به آن سمت بگیرید.
باکس ماهواره یا کابل‌ها را از تلویزیون دور کنید تا اختلالی به وجود نیاید.
اگر امکان‌اش وجود دارد، مجددا تلویزیون را با ریموت جفت کنید.
باتری ریموت را عوض کنید.
با تیم پشتیانی تماس بگیرید.
 
تلویزیون روشن نمی‌شود
ابتدا بررسی کنید که اتصال کابل‌ها به درستی برقرار است یا نه. سپس ریموت را چک کنید و از سالم بودن باتری‌های آن مطمئن شوید. در صورتی که نتوانستید این مشکل را حل کنید، باید با تیم پشتیبانی تماس گرفته و آن را برای تعمیر به پیش یک متخصص ببرید.
 
نحوه تعمیر کردن صفحه شکسته تلویزیون (یا دیگر آسیب‌های مشابه)
یک تلویزیون با نمایشگر شکسته (یا دیگر آسیب‌های فیزیکی) باید توسط یک متخصص تعمیر شود. درست مانند تلویزیون‌های قدیمی CRT، دستگاه‌های صفحه تخت مدرن نیز جوری طراحی نشده‌اند که یک کاربر عادی بتواند آن‌ها را تعمیر کند.
 
یک نمایشگر شکسته معمولا خرج زیادی روی دست‌تان خواهد گذاشت؛ مخصوصا اگر گارانتی نداشته باشد. در واقع صفحه نمایش گران‌ترین بخش یک تلویزیون مدرن به حساب می‌آید.
 
این بود رایج ترین مشکلات تلویزیون و نحوه برطرف کردن آن ها. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره این مشکلات چیست؟ شما با چه مشکلاتی در استفاده از تلویزیون‌تان مواجه شده‌اید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.
 
سوالات متداول
چگونه مشکل تلویزیونی که صدا دارد اما تصویر آن پخش نمی‌شود را حل کنیم؟
 
اگر نمایشگر تلویزیون‌تان سیاه است، اما صدا را از آن می‌شنوید، این احتمال وجود دارد که مشکل به دلیل آسیب برد منبع تغذیه به وجود آمده باشد. تلویزیون‌تان را به یک منبع برق جایگزین متصل کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل می‌شود یا نه. حتی در این حالت احتمال آسیب نور پس‌زمینه یا پنل نمایشگر را نیز نباید از یاد ببرید. همچنین باید از اتصال صحیح کابل‌ها اطمینان حاصل کنید و از عدم قرار داشتن تلویزیون روی تیمر خواب مطمئن شوید.
 
چگونه مشکل عدم پخش صدا توسط تلویزیون را رفع کنیم؟
 
مطمئن شوید که کابل HDMI و کابل‌های مربوط به صدا به درستی به تلویزیون و هدفون یا دستگاه دیگر متصل شده باشند. از این اطمینان حاصل کنید که تلویزیون روی خروجی صدا مربوط به دستگاه منبع تنظیم شده باشد (از طریق تنظیمات صدا برای این کار اقدام کنید).
 
چگونه مشکل با تاخیر پخش شدن صدا را برطرف کنیم؟
 
وقتی از اسپیکرهای خارجی استفاده می‌کنید، سعی کنید ببینید که آیا قابلیت Lip Sync یا Audio Delay در دستگاه مورد نظر وجود دارد یا نه. اگر از اسپیکرهای تلویزیون استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا قابلیت Lip Sync یا Audio Delay در تنظیمات وجود دارد یا خیر. از طریق منوی تنظیمات، ورودی را روی PC Mode تنظیم کنید. در نهایت با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.