فناوری اطلاعات

June 8, 2022
9:18 چهارشنبه، 18ام خردادماه 1401
کد خبر: 136480

دستاوردهای ایران در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲

سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور حضور در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲ ژنو، دستاوردهای متعددی را برای کشورمان به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه داشت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (۲۰۲۲ WSIS)، با شعار «فناوری اطلاعات برای رفاه، شمولیت و تاب‌آوری»، از ۹ خرداد به صورت حضوری در ژنو آغاز به کارکرد و تا ۱۳ خرداد ادامه پیدا کرد.  دکتر زارع پور  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به عنوان نماینده کشورمان حضور یافت. این اجلاس با هدف ساماندهی دسترسی همگانی به شبکه‌های اطلاعاتی و ایجاد قوانین پایه‌ برای یکپارچه‌سازی اهداف جامعه اطلاعاتی و تکمیل پروتکل‌های بین‌المللی برگزار شد گردید.
وزیر ارتباطات کشورمان در این سفر ضمن سخنرانی در پنل عالی و حضور در میزگرد وزرا با هالین ژائو، دبیر کل ITU، در ادامه با وزرا و معاونین وزیر کشورهای ژاپن، لیتوانی، هند، قزاقستان، بنگلادش، رومانی و نیجریه نیز دیدار و گفتگو کرد.
 
حمایت ژاپن از نامزدی ایران در شورای ITU
دکتر زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نخستین روز حضور در ژنو با یوجی ساساکی معاون وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن دیدار و طی آن درباره نامزدی ژاپن برای عضویت در شورای ITU با دکتر زارع پور بحث و تبادل نظر نمود. وزیر ارتباطات در این دیدار به سوابق همکاری های دو کشور در حوزه ICT اشاره و خواستار افزایش همکاری ها به خصوص در زمینه انتقال دانش و فناوری و برگزاری کارگاه های مشترک شد. وی همچنین خواستار حمایت ژاپن از نامزدی ایران در شورای آی تی یو برای دوره چهارساله جدید شد.
 
همکاری‌های ایران و نیجریه در حوزه فضایی
وزیر ارتباطات در دومین دیدار خود در حاشیه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲ با عیسی علی ابراهیم، وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال نیجریه و دبیر اجلاس ۲۰۲۲ WSIS، دیدار داشت. در این دیدار بر اهمیت طرح حکمرانی سایبری در اجلاس ۲۰۲۲ WSIS تاکید و هر دو طرف اجلاس را بستر مناسبی برای پیشبرد حکمرانی فضای مجازی دانستند. دکتر زارع پور در این دیدار به معرفی ظرفیت های بومی و فنی در اقتصاد پلتفرمی و دستاوردهای فضایی پرداخت و امکان همکاری دو کشور به خصوص از طریق پارک های علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد. علی ابراهیم نیز از همکاری در حوزه فضایی استقبال و برای افزایش سطح همکاری ها از وزیر ارتباطات ایران برای سفر به نیجریه دعوت به عمل آورد. در پایان این دیدار مقرر شد هیات های دو طرف درباره موضوعات همکاری مشترک به بحث و تبادل نظر بپردازند.
 
سخنرانی وزیر ارتباطات در پنل عالی اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دومین روز حضور خود در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (۲۰۲۲ WSIS) در ژنو، در پنل عالی این اجلاس با عنوان کاربست‌ها و خدمات ICT سخنرانی کرد. وزیر ارتباطات در این سخنرانی ابتدا تصویر کاملی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین روند خدمات به مردم ارائه و در ادامه برنامه‌های آتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای توسعه دسترسی‌های مردم به خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح نمود. وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها اگر چه منجر به ایجاد موانعی در روند توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تهدید تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده و توانسته اکوسیستم بومی خود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را ایجاد نماید.
 
دکتر زارع پور پیشنهاد‌هایی درباره اینکه چطور می‌توان در زمینه حکمرانی سایبری در سطح بین‌المللی به نتایج ملموس رسید را برشمرد و در ادامه، همکاری بیشتر بین کشورها در زمینه پاسخگوسازی پلتفرم‌های بین‌المللی و ممانعت از تضییع حقوق مردم و کسب‌وکارها توسط آن ها را خواستار شد.
 
تقدیر دبیر کل ITU از ایران برای توسعه خدمات بومی
دکتر زارع پور  با  هولین ژائو، دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات نیز دیدار داشت. زارع پور در این دیدار نقش و اهمیت اتحادیه جهانی مخابرات و استانداردسازی‌های فنی در خصوص فناوری‌های راهبردی نوین را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد که اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) باید محلی برای تعمیق حکمرانی سایبری به‌واسطه حکمرانی دولت‌ها باشد. وی در ادامه برای همکاری و کمک به ITU در حوزه‌های جدید، به‌خصوص بحث استاندارسازی و رگولاتوری فناوری‌های نوظهور از جمله حکمرانی فضای مجازی و حمایت از حقوق کاربران اعلام آمادگی کرد. در ادامه هولین ژاؤو، ضمن تأکید بر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) از حمایت‌های چندین ساله کشورمان تقدیر و تشکر کرد. دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات در ادامه گفت: به اروپایی‌ها اعلام کرده‌ایم که شما نتوانسته‌اید فضای پلتفرمی مستقل و بومی برای خود ایجاد کنید. اما کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران که تحت تحریم هستند توانسته‌اند در این زمینه رشد کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
دکتر زارع پور پیشنهاد‌هایی درباره اینکه چطور می‌توان درزمینه حکمرانی سایبری در سطح بین‌المللی به نتایج ملموس رسید را برشمرد و در ادامه همکاری بیشتر بین کشورها درزمینه پاسخگو سازی پلتفرم‌های بین‌المللی و ممانعت از تضییع حقوق مردم و کسب‌وکارها توسط آنها را خواستار شد.
 
رگولاتوری هر کشوری در حوزه فضای مجازی مورد احترام است
وزیر ارتباطات در نشست وزرا با تشکر از رییس نیجریه‌ای WSIS با بیان سابقه ۱۵۰ ساله عضویت ایران در ITU گفت: ایران همیشه نقش کلیدی در طول این سالها ایفا کرده و بر چند جانبه گرایی در سطح بین المللی تاکید دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ما بر این باور هستیم که باید ارزشهای بومی، تمدنی و فرهنگی هر ملتی در سیاستگذاری جهانی در حوزه سایبری مدنظر باشد و قانونگذاری و تنظیم گری هر کشوری در حوزه فضای مجازی مورد احترام قرار گیرد. دکتر زارع پور خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصاد دیجیتال لازم است زمینه یک رقابت منصفانه بین پلتفرم‌های جهانی و پلتفرمهای بومی توسط کشورها فراهم شود.
وی افزود: پیشنهاد می شود در عصر جهانی شدن در حوزه حکمرانی و امینت سایبری الزامات فرهنگی کشورها رعایت شود. بنابراین ملل مختلف جهان به خصوص ملل یک منطقه که تاریخ، زیست بوم و زبان مشترکی دارند با ایجاد نهادهای منطقه‌ای، حضور پررنگ تری در مدیریت فضای مجازی داشته باشند. وزیر ارتباطات همچنین خواستار شد تا این سند به عنوان پیشنهاد ایران در اجلاس WSIS ثبت شود.
 
دیپلماسی ICT با آفریقا آغاز شد
دیدار با نماینده کشور گابن از جمله برنامه‌های روز سوم سفر وزیر ارتباطات محسوب می شود. این کشور در مرکز آفریقا قرار دارد و از نظر اقتصادی رتبه دوم در منطقه خود است. این کشور به سمت دیجیتالی شدن اقتصادی پیش می رود و بخصوص دیجیتالی کردن صنعت کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است. در این دیدار از گابن خواسته شد تا از نامزدی ایران در ITU حمایت کند و قرار شد تا با پیگیری های بعدی ارتباطات بین دو کشور توسعه یابد. علاقمندی وزیر گابن برای سفر به ایران با استقبال طرف ایرانی روبرو گردید.
با دیداری که با آفریقای جنوبی توسط خوانساری رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران صورت گرفت، دیپلماسی ICT با سه کشور نیجریه در شمال غرب، گابن در مرکز و آفریقای جنوبی در جنوب فرصت تحقق یافت. لذا میتوان گفت دیپلماسی ICT با آفریقا شروع شده است که فرصتهای خوبی را در اختیار بخش و بخصوص توسعه بازار فضایی و ICT ایران قرار خواهد داد.
 
همکاری‌های دو جانبه ایران و هند در زمینه‌های فناوری اطلاعات و صنعت فضایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین روز سفر در دیدار با همتای هندی خود به بیان توانمندی های ایران در حوزه فضایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت. وی ضمن برشمردن تاریخ و فرهنگ مشترک هر دو کشور، از پیشرفت های کشور هندوستان در حوزه فناوری اطلاعات تقدیر کرد، همتای هندی نیز ابراز تمایل کرد تا در حوزه‌‌های کاری مشترک روابط دو کشور توسعه یابد. همچنین دو طرف مذاکراتی درخصوص امنیت سایبری داشتند و خواستار پیگیری جدی‌تر توافق امنیت سایبری بین دو کشور شدند. تشکیل کارگروه مشترک در کوتاهترین زمان برای رسیدگی به این موضوعات از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.
 
حمایت اتحادیه جهانی پست از هوشمندسازی و تحول در پست ایران
وزیر ارتباطات در پایان سفر خود به دیدار ماساهیتو متوکی دبیر کل اتحادیه جهانی پست (UPU) رفت. دکتر زارع پور در این نشست ضمن تبریک به دبیر کل جدید UPU اظهار کرد:  نقش ایران در این سازمان سازنده و موثر بوده و ما خواستار توسعه روابط با اتحادیه جهانی پست هستیم. وی از دبیر کل اتحادیه پستی جهانی درخواست کرد تا به مشکلاتی که در حوزه پست بین‌الملل ایجاد شده رسیدگی کند، که مهمترین آنها دریافت طلب ایران از برخی کشورها عنوان شده است.
ماساهیتو متوکی نیز در این نشست عنوان کرد: در ماه‌های آینده مکانیزم میانجی‌گری برای وصول مطالبات کشورها ایجاد می‌شود که از این مکانیزم برای حل‌وفصل مسائل مالی بین ایران  و سایر کشورها استفاده خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران هم  به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بود با اشاره به از سرگیری روابط پستی ایران و کره جنوبی؛ خواستار پیگیری اتحادیه جهانی پست از کشورهایی که تبادلات پستی با ایران را یک‌طرفه کرده‌اند شد. وی از دبیرکل اتحادیه برای حضور در ایران و بازدید از فرایندهای پست ایران دعوت به عمل آورد. دبیرکل اتحادیه جهانی پست نیز ضمن ابراز خرسندی از خدمات اخیر پست ایران گفت: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها نباید شامل خدمات پستی ایران شود. ماساهیکو متوکی همچنین افزود: پست ایران را تا هوشمندسازی کامل همراهی می‌کنیم.
 
هموارسازی مسیر همکاری‌ها بین ایران و گرجستان در حوزه ICT
محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات که به همراه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور شرکت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (۲۰۲۲ WSIS) به ژنو رفته بود با معاون اقتصاد دیجیتال و نوآوری و توسعه گرجستان دیدار کرد. در این دیدار دو طرف پس از بحث و بررسی موضوعات موردعلاقه تصمیم گرفتند یادداشت تفاهمی که در سال ۲۰۱۷ بین دو کشور امضاشده بود را احیا کنند و کارگروهی برای تبادل‌نظر و از سرگیری مذاکرات تشکیل شود تا مسیر برای تعمیق همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هموار شود. علاوه بر این، دو طرف در این دیدار درباره توسعه همکاری در موضوعاتی همچون داده باز (Open data)، پنجره واحد خدمات و شفاف‌سازی با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.