سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 8, 2022
15:44 چهارشنبه، 18ام خردادماه 1401
کد خبر: 136498

نرم افزار شبیه سازی سیستم های زمین الکتریکی طراحی شد

محققان کشور موفق به طراحی نرم افزاری شدند که می توان برای تست تجهیزات زمین الکتریکی و حفاظت صاعقه از آن بهره برد.
مهرداد مختاری مجری طرح «نرم افزار شبیه سازی سیستمهای زمین الکتریکی» گفت: ما موفق شدیم این نرم افزار را برای تفسیر مقاومت مخصوص خاک در زمین های چند لایه طراحی کنیم.
 
وی افزود: این نرم افزار قابلیت شبیه سازی سیستم های زمین الکتریکی بدون هرگونه محدودیتی را دارد.
 
مختاری با بیان اینکه در حال حاضر این محاسبات بر اساس دو روش حل معادلات الکترومغناطیس و معادلات شبه استاتیک انجام می شود، گفت: این نرم افزار توانایی ارزیابی شرایط ایمنی و حفاظت در پست های برق و مراکز صنعتی در شرایط گذرای اتصال کوتاه، کلید زنی و صاعقه را دارد .
 
به گفته وی، ماژول ارزیابی خاک این نرم افزار برای تفسیر خاک های چند لایه و تعیین مقاومت ظاهری زمین بکار می رود.
 
وی با اشاره به قابلیت های این نرم افزار گفت: تفسیر مقاومت مخصوص خاک در زمین های چند لایه، طراحی سیستم زمین الکترودی و شبکه مش، ترسیم نمودار های سه بعدی ولتاژ تماس، ولتاژ گام و پروفایل ولتاژ سطح، محاسبه و نمایش پروفایل میدان های الکتریکی و مغناطیسی، ارزیابی سازگاری الکترومغناطیسی از قابلیت های این نرم افزار به شمار می رود.
 
گروه تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته به سرپرستی دکتر گئورک قره پتیان با پشتوانه نیروهای متخصص و امکانات نوین آزمایشگاهی در مرکز بهره برداری ایمن شبکه برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) به دنبال توسعه فناوری های جدید در تولید سامانه ها ، تجهیزات صنعتی و نرم افزار های کاربردی مورد نیاز بخش برق کلیه صنایع کشور و بازاریابی و فروش محصولات مرتبط است .
 
این گروه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با طراحی و ساخت پروژه های فناورانه در مرکز آغاز کرد و در طول این مدت گام های مهمی در راستای تقویت علمی و فنی مرکز از جمله ایجاد یک شبکه نیروی متخصص در رشته های برق ، الکترونیک ، مخابرات ، نرم افزار و سخت افزار و تجهیز آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم های زمین الکتریکی و عقد قراردادهای صنعتی برداشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.