بازار سرمایه

June 8, 2022
19:33 چهارشنبه، 18ام خردادماه 1401
کد خبر: 136521

بایننس زیر ذره‌بین نهاد‌های نظارتی آمریکا قرار گرفت

رگولاتور آمریکا نحوه عرضه توکن BNB از سوی بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان، بایننس، را مورد بررسی قرار داده‌ است. گزارش‌ها نشان می‌دهد این کمیسیون علاوه بر بررسی توکن BNB، رابطه واحد آمریکایی بایننس (Binance.US) با صرافی مرکزی بایننس در چین را نیز زیر نظر گرفته به طوری که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌خواهد از جدایی کامل این دو نهاد مطمئن شود.
بر اساس گزارشی که از سوی بلومبرگ منتشر شده‌ است، SEC یا کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا پرونده‌ بررسی فعالیت‌های بایننس را در دستور کار خود قرار داده‌ است. هدف آژانس از این بررسی مشخص کردن این موضوع است که آیا توکن BNB در زمان عرضه اولیه این سکه در سال ۲۰۱۷ جزو اوراق بهادار ثبت شده یا خیر. سکه‌های BNB در ابتدا عمدتاً برای پرداخت هزینه تراکنش در بایننس،‌ بزرگ‌ترین صرافی حال حاضر جهان کریپتو، استفاده می‌شدند.
 
فقط توکن BNB توجه رگولاتوری آمریکا را جلب نکرده است بلکه رابطه بنیان‌گذار بایننس با دو شرکت معاملاتی دیگر نیز زیر ذره‌بین این نهاد ناظر قرار گرفت. وزارت دادگستری (DOJ)، سازمان خدمات درآمد داخلی (IRS) و کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) نیز سال گذشته بررسی‌هایی را با هدف نقض احتمالی مقررات از جمله معاملات نهانی و دستکاری بازار آغاز کردند.
 
یکی از سخنگویان بایننس در پاسخ به درخواست اظهارنظر وب‌سایت انگجت گفته است: «با رشد سریع این صنعت، ما برای آموزش و کمک به نیروهای امنیتی و رگولاتوری‌های آمریکا و جهان تلاش کردیم و در عین حال به دستورالعمل‌های جدید متعهد هستیم. ما همواره از پیش‌نیازهای رگولاتوری‌ها پیروی می‌کنیم.»
 
SEC در چند سال گذشته توجه ویژه‌ای به عرضه اولیه سکه‌ها یا ICO داشته است. ثبت عرضه اولیه در SEC یکی از گام‌هایی است که شرکت‌های سهامی و ارائه‌دهندگان اوراق بهادار پیش از عرضه عمومی انجام می‌دهند اما این موضوع در روند ICOها جایی ندارد.
 
یکی دیگر از اهداف SEC در این پرونده، بررسی نسخه آمریکایی این صرافی است. SEC در تلاش است تا مشخص کند که آیا Binance.US، صرافی جداگانه‌ای که در سال ۲۰۱۹ و پس از ممنوعیت فعالیت بایننس در آمریکا برای کاربران آمریکایی افتتاح شد، نهادی مجزا از بایننس مستقر در چین است یا خیر.
 
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به موضوع بایننس و تراکنش‌های سیاه مربوط به این صرافی پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد بایننس حداقل ۲.۳۵ میلیارد دلار تراکنش غیرقانونی و مربوط به مواد مخدر، هک و فعالیت‌های تبهکارانه را پردازش کرده است. این گزارش به چندین پرونده هک معروف از جمله دزدی گروه لازاروس کره شمالی اشاره می‌کند. بایننس در پستی که در پاسخ به گزارش رویترز در وبلاگ خود منتشر کرد گفت این گزارش «مملو از اشتباهات است» و در همین رابطه ایمیل‌های ردوبدل‌شده بین بایننس و رویترز را منتشر کرد. بر اساس ایمیل‌های رد و بدل شده، خبرنگاران رویترز از بایننس خواسته بودند تا جزئیاتی از این گزارش از جمله اقدامات شرکت برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی را تایید کند. براساس ایمیل‌های منتشر شده،‌به نظر می‌رسد که بایننس جزئیات مد نظر رویترز را ارائه نکرده است.
 
آنگوس برویک، خبرنگار رویترز، در ایمیلی به پتریک هیلمن، سخنگوی بایننس، گفت: «از رد درخواست مصاحبه توسط بایننس متاسفیم. همان‌طور که پیشتر گفتیم، نمی‌توانیم یک شرح کامل در این باره را مخفی نگه داریم زیرا حذف یکسری اطلاعات از مقاله اخلاقی نیست.‌»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.