اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 11, 2022
11:18 شنبه، 21ام خردادماه 1401
کد خبر: 136563

گوگل رکوردشکنی کرد: محاسبه عدد پی تا 100 تریلیون رقم

محققان گوگل Cloud مدعی هستند که رکورد سه سال پیش خود در محاسبه ارقام عدد پی را شکسته‌اند. این شرکت در سال 2019 گفته بود که توانسته 31.4 تریلیون رقم از عدد پی را محاسبه کند. اما حالا اعلام شده که محققان توانسته‌اند عدد پی را تا 100 تریلیون رقم پیدا کنند.
 
«اما هاروکا ایوائو» از گوگل کلود در ماه اکتبر سال 2021 فرآیند جدید محاسبه ارقام عدد پی را آغاز کرد و پس از 157 روز در ماه مارس توانست به رقم 100 تریلیون دست یابد. این تلاش در سال 2019 حدود 121 روز طول کشیده بود اما با توجه به عظمت بسیار بیشتر تلاش اخیرا می‌توانیم به افزایش توان کامپیوترهای گوگل پی ببریم.
 
ایوائو می‌گوید برای پیدا کردن این ارقام از همان ابزارها و تکنیک‌های قبلی استفاده کرده، اما این افزایش سرعت تحت تاثیر بهبود سیستم‌های گوگل کلود از جمله در دستیابی به سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه‌ای در شبکه و تعادل بیشتر در قابلیت Persistent Disks بوده است.
پردازش 82 هزار ترابایت داده توسط گوگل
تفاوت مهم بعدی در زمینه محاسبه حجم عظیم اطلاعاتی است که در این فرآیند به کار رفته‌اند. کامپیوترهای گوگل در زمان رکورد قبلی حدود 19 هزار ترابایت داده را پردازش کردند. این رقم حالا به حدود 82 هزار ترابایت رسیده است.
 
گوگل در پست خود از طریق چند مقایسه جالب تلاش کرده تا نشان دهد که 100 تریلیون چه عدد بزرگ و دستاورد مهمی است. برای مثال ایوائو می‌گوید اگر 100 تریلیون اینچ نان شیرینی را روی هم بگذارید، می‌توانید 3304 بار به ماه بروید و دوباره به زمین برگردید. عدد حاصله به‌صورت کامل توسط گوگل منتشر شده و محققان می‌توانند آن را دانلود کنند.
 
این رکورد هنوز در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت نشده، اما ارقام این عدد توسط یک الگوریتم جداگانه موسوم به فرمول Bailey-Borwein-Plouffe به تایید رسیده است. در نتیجه احتمالا مشکلی برای ثبت این رکورد وجود نخواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.