امنیت

فناوری اطلاعات

June 11, 2022
17:03 شنبه، 21ام خردادماه 1401
کد خبر: 136586

بعد از بیش از یک هفته قطعی سامانه‌ها؛ شهردار تهران: تهاجم سایبری ناکام ماند

بعد از آنکه بیشتر از یک هفته از قطعی سامانه‌های مرتبط با شهرداری تهران می‌گذرد و از صبح امروز، مشکلات مربوط به این حمله سایبری حل و فصل شده است؛ شهردار تهران از «ناکام ماندن این تهاجم سایبری» خبر داده است.
 
«علیرضا زاکانی» با بیان اینکه ساعت ۱۲:۳۸ ظهر پنج شنبه هفته گذشته حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری صورت گرفت، اظهار کرد: «این اقدام با کار تبلیغی آغاز شد و طراحی شده بود تا بعداز ظهر آن روز، به دوربین‌ها دسترسی پیدا کنند.»
زاکانی که این حمله سایبری را «جنایت» خوانده تاکید کرده که تیم‌های شهرداری تهران توانستند کاری کنند تا هکرها از سایر برنامه‌های خود عقب بمانند. او از تلاش شبانه روزی پرسنل تشکر کرده و تاکید کرده که قطعی سامانه‌ها در این چند روز برای بررسی ابعاد ماجرا بوده است: «از روز سه شنبه این سامانه‌ها آماده بود و به واسطه دریافت ضرایب امنیتی و فراهم کردن زمینه برای جبران تعبیه احتمالی بدافزارها، سیستم امروز وارد مدار شد. تحویل گیری از سوی معاونت‌ها روز پنج شنبه انجام شد و صبح امروز به صورت مقدماتی مورد استفاده و سپس از سوی مردم مورد بهره برداری قرار گرفت.»
 
روز سه‌شنبه‌ای که زاکانی از آن صحبت می‌کند نیز پنج روز بعد از حمله سایبری بوده و به نظر می‌رسد که برای حل کردن مشکلات پیش آمده لااقل ۵ شبانه روز تلاش از سوی نیروهای فنی شهرداری تهران انجام شده است.
 
به گفته زاکانی هکرها در تلاش بودند از خدمات رسانی شهرداری در مدت طولانی خودداری و خدمات را از کنترل خارج کنند که ناکام ماندند: «نیرو‌های ما در مقابل این توطئه، جز ناکامی و سرافکندگی چیزی برای آن‌ها باقی نگذاشتند و این اتفاق زمینه‌ای شد تا با پیشگیری جدی در آینده، صیانت بیشتری انجام شود.»
 
چندی پیش رئیس شورای شهر تهران نیز حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران را مرتبط با عوامل موساد و دیگر دشمنان کشور دانسته بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.