سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 11, 2022
18:25 شنبه، 21ام خردادماه 1401
کد خبر: 136592

مایکروسافت به اشتباه ویندوز ۱۱ را برای سیستم‌های قدیمی منتشر کرد

اینطور که به نظر می‌رسد، مایکروسافت به اشتباه ویندوز ۱۱ را برای سیستم‌هایی منتشر کرده که اصلا از آن پشتیبانی نمی‌کنند.
 
اگر خبرهای مربوط به ویندوز ۱۱ را دنبال کرده باشید احتمالا می‌دانید مایکروسافت آن را برای سیستم‌هایی در نظر گرفته که از لحاظ سخت‌افزاری، یک سری مولفه‌های خاص دارند. برای مثال پردازنده باید نسل ۸ اینتل به بالا باشد، سیستم از TPM 2.0 پشتیبانی کند و… که پیش‌تر راجع به این موارد بحث شد.
 
البته یک سری از کاربرانی که سیستم‌هایی با این مشخصات نداشتند هم توانستند قوانین مایکروسافت را دور بزنند و ویندوز ۱۱ را با تمام قابلیت‌های جدیدش روی سیستم خود نصب کنند، اما مایکروسافت اعلام کرد برای این افراد هیچ آپدیت نرم‌افزاری و امنیتی منتشر نخواهد شد تا بلکه بتواند جلوی آن‌ها را بگیرد.
 
اما نکته‌ی جالب اینجاست که به تازگی شرکت آمریکایی به اشتباه ویندوز ۱۱ را برای سیستم‌هایی عرضه کرده که اصلا واجد شرایط دریافت آن نبوده‌اند. یعنی از لحاظ سخت‌افزاری، با نیازمندی‌های ویندوز ۱۱ مطابقت نداشته‌اند. معمولا آن دسته از کاربرانی که ویندوز ۱۰ دارند و جز اینسایدرهای پیش‌نمایش هستند و سیستم‌شان هم از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کند، به هیچ عنوان آپدیت‌های ویندوز ۱۱ را دریافت نمی‌کنند، اما این‌بار ظاهرا اشتباهی رخ داده چرا که یکی از کاربران ردیت با انتشار پستی اعلام کرد که لپ‌تاپ او با تراشه‌ی Core i5-7200U توانست آپدیت ویندوز ۱۱ را دریافت کند.
 
تصویری که نشان می‌دهد آپدیت ویندوز ۱۱ ۲۲H2 برای سیستمی که از تراشه‌ی Core i5-7200U بهره می‌برد منتشر شده است
 
پردازنده‌ی نسل ۷ اینتل را می‌توان یک جورهایی هضم کرد اما یک کاربر دیگر در ردیت گزارش داد که سیستم او با پردازنده‌ی Core i7-6700 هم توانست به آپدیت ویندوز ۱۱ دسترسی پیدا کند. مایکروسافت بعدها در پاسخ به این اتفاق گفت که این موضوع در نتیجه‌ی یک باگ رخ داده است. شرکت ردموندی همچنین با انتشار یک توییت دیگر نشان داد که سخت‌افزار مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱ همچنان تغییری نکرده است.
 
مایکروسافت به خاطر اینکه نصب ویندوز ۱۱ را منوط به داشتن سخت‌افزاری خاص کرده، مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته، اما معتقد است با این کار سعی دارد از امنیت کاربران حفاظت و پایداری عملکرد سیستم آن‌ها را تضمین کند. اما با این حال انتقادات فراوانی از شرکت شده. هرچند بعید است اصلا این انتقادات اصلا تأثیری هم روی مایکروسافت داشته باشند.
 
اگر شما هم جز آن دسته از کاربرانی هستید که ویندوز ۱۱ به اشتباه برای شما منتشر شده، باید بدانید که در نتیجه‌ی یک باگ بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.