فناوری اطلاعات

June 12, 2022
12:58 یکشنبه، 22ام خردادماه 1401
کد خبر: 136606

یزدانیان مطرح کرد؛ پژوهشگاه، مشاور پژوهشی دستگاه‌های تابع وزارت ارتباطات در حیطه شبکه ملی اطلاعات

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با عصر ارتباط جدیدترین برنامه‌ها و اقدامات پژوهشگاه ارتباطات را تشریح کرد.
وحید یزدانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با عصر ارتباط اظهار کرد: پژوهشگاه به سبب اقدامات پژوهشی شاخصی که هر ساله انجام می‌دهد و نیز به واسطه در اختیار داشتن آزمایشگاه های مجهز در حوزه ICT یکی از مجموعه های با اهمیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
یزدانیان در ابتدای این گفت و گو تاکید کرد بیشتر برنامه‌ها و اقدامات پژوهشگاه ارتباطات در سال جاری معطوف به موضوعات مرتبط با شبکه ملی اطلاعات است؛ وی همچنین از همکاری با دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌های پژوهشی خبر داد.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشریح مهمترین اولویت‌های پژوهشگاه در این مصاحبه اظهار کرد: در سال جدید وزن بیشتر فعالیت‌های پژوهشگاه در حوزه خدمات پژوهشی و مشاوره پژوهشی در زمینه شبکه ملی اطلاعات است؛ درواقع بیش از ۹۰درصد تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات در حیطه شبکه ملی اطلاعات است.
 
وی همچنین تصریح کرد: این حیطه می‌تواند موضوع زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی را پوشش دهد و به فراخور هر یک از نقش‌هایی که دستگاه‌های تابعه وزارت ارتباطات دارند، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مشاور پژوهشی در این زمینه به آنها خدمات ارایه می‌دهد.
 
یزدانیان در ادامه بیان کرد: در سال جاری ۹۰ درصد تمرکز پژوهشگاه بر مباحث مرتبط با شبکه ملی اطلاعات است؛ بنابراین فعالیت پژوهشگاه ارتباطات در سال جاری بیشتر معطوف به شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و کمتر از ۱۰درصد مشاوره پژوهشگاه مربوط به سایر حوزه‌های حوزه فاوا در کشور می‌شود.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات پژوهشگاه ارتباطات صرفا محدود به مشاوره‌های پژوهشی می‌شود و یا سرفصل‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد اظهار کرد: در پژوهشگاه غیر از مشاوره‌های پژوهشی فعالیت‌های دیگری نیز صورت می‌گیرد به عنوان مثال بحث تایید نمونه در پژوهشگاه وجود دارد که حدود ۱۸درصد فعالیت‌های پژوهشگاه در سال در این حوزه است.
 
وی افزود: در پژوهشگاه ارتباطات آزمایشگاه‌هایی وجود دارد که موضوع type approval را چه در زمینه ورود تجهیزات از خارج از کشور و چه برای تایید نمونه تولیدکننده‌های داخل انجام می‌دهد؛ به طبع به دلیل ارتباطی که با سازمان تنظیم مقررات داریم این سازمان فعالیت‌های مربوطه را به پژوهشگاه ارتباطات ارجاع می‌دهد و پژوهشگاه نیز ارزیابی‌های مرتبط را انجام داده و نتایج را در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار می‌دهد.
 
یزدانیان خاطرنشان کرد: فعالیت دیگر پژوهشگاه ارتباطات که در سال جاری مطرح شده و مقدمات آن فراهم شده بحث حمایت از پایان نامه‌ها کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری است. در سال‌های دور شاید بیش از ۱۰ سال پیش این فعالیت انجام می‌شد که بنابر برخی از اقتضائات تعطیل شده بود اما مجددا دکتر زارع پور تاکید دارند که پژوهشگاه ارتباطات از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری که مرتبط با موضوعات فعالیت وزارتخانه است حمایت کند؛ در همین راستا در حال ایجاد تفاهم‌هایی با دانشگاه‌ها هستیم.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با برگزاری و حمایت از رویدادهای علمی‌کشور نیز گفت: ما همواره از رویدادهای علمی ‌وزین کشور همچون کنفرانس مهندسی برق و کنفرانس کامپیوتر حمایت کرده و حامی‌مالی آنها هستیم؛ بحث توسعه مهارت‌های فاوا نیز مد نظر پژوهشگاه ارتباطات قرار دارد و یکی از زیرمجموعه‌های پژوهشگاه ارتباطات مرکز آموزش آن است.
 
وحیدیزدانیان در ادامه تشریح فعالیت های پژوهشگاه عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت های ما در پژوهشگاه بحث دیده بانی و گزارش‌های رصدی است؛ درواقع علاوه بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی که منجر به گزارش‌های پژوهشی می‌شود بحث دیده بانی و گزارش‌های رصدی از آخرین فناوری‌های روز دنیا نیز مطرح است. در این بخش فناوری‌های روز رصد شده و از آن‌ها گزارش تهیه می‌شود که در نهایت نتیجه را در اختیار متخصصان کشور قرار می‌دهیم؛ همچنین در زمینه بعضی از اقدامات اصلاحی پیشنهاداتی را ارایه می‌کنیم.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: گزارش‌های رصدی از جنس پروژه نبوده و در عین حال موضوعاتی نیز نیستند که قابل صرف نظر کردن باشند؛ درواقع گزارش‌های تحقیقاتی هستند که تیم‌های پژوهشگاه آن‌ها را انجام می‌دهند. برای مثال بررسی می‌کنیم که درگیری روسیه و اوکراین بر حوزه فاوا در سطح جهانی چه تاثیراتی می‌گذارد. این یک تحقیقی کوتاه مدت است که نتایج آن در اختیار صاحب نظران، وزیر ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد؛ به عنوان نمونه دیگر می‌توان به بررسی تاثیر شیوع کرونا در سال‌های اخیر بر حوزه فاوا در این قالب پرداخت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.