فناوری اطلاعات

June 12, 2022
14:23 یکشنبه، 22ام خردادماه 1401
کد خبر: 136622

افزایش امنیت جاده‌ها با نصب حسگر هواشناسی در اتوبوس‌ها

یک شرکت خدماتی در کشور آلمان حسگرهایی را به بازار عرضه کرده است که می‌تواند ضریب امنیت خودروها به ویژه اتوبوس‌ها را در هنگام بارش‌های زمستانی و یخ‌زدگی جاده‌ها افزایش دهد. 
به گزارش پایگاه خبری آزوسِنسورز (AZO sensors)، شرکت خدمات فنی آفِنبِرگ (تی‌بی‌اُ)، در یک پروژه پایلوت (بررسی در مقیاس کوچک پیش از اجرای طرح اصلی) نشان داد که چگونه می‌توان در هنگام رانندگی با لافت مارویس (Lufft MARWIS) یا همان حسگر سیار هواشناسی در جاده، وضعیت آب و هوا را بررسی و داده را بی‌درنگ به خدمات پاکسازی جاده‌ها در زمستان مخابره کرد.
 
خدمات زمستانی شرکت های خدماتی، زندگی افراد زیادی را نجات می‌دهد. در زمستان که روزها سردتر و کوتاه‌تر می‌شود، برای ارائه خدمات زمستانی از ماشین‌های برف‌روب و نمکپاش استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه بر وضعیت جاده‌ها نظارت می‌شود تا با پایش دائمی، امنیت جاده‌ها تأمین شود.
 
اکنون این شرکت با نصب حسگرهایی روی اتوبوس ها این خدمات را به شهروندان ارایه دهد. به این ترتیب، یک اتوبوس با ظاهری معمولی، عبور و مرور را امن‌تر می‌کند بدون اینکه لازم باشد راننده‌اش کار خاصی انجام دهد. این حسگر حیاتی که شامل یک فناوری هوشمندانه است، در آینه عقب  اتوبوس تعبیه می شود و به اندازه یک ظرف نان است.
 
اتوبوس درون‌شهری دوگانه‌سوز که چند بار در روز از خیابان‌ها گذر می‌کند، با این روش می تواند وضعیت عبور و مرور در جاده ها و خیابان ها را به این شرکت خدماتی اطلاع دهد.
اهمیت داده‌ها برای برقراری امنیت
یکی از مشکلات بر سر راه نگهداشت جاده‌ها در زمستان، یخبندان است. کارگران برای پاکسازی برف جاده‌ها به جز پاشیدن نمک و شن، از وسایل نقلیه مخصوص نیز استفاده می‌کنند تا امکان رانندگی در جاده‌ها را فراهم کنند.
 
رافائل لِهمان (Raphael Lehmann)، رئیس خدمات فنی تی‌بی‌اُ، درباره دلیل استفاده از حسگرها در خدمات پاکسازی جاده‌ها در زمستان می‌گوید: داده‌ها در خصوص وضعیت جاده‌ها به ما کمک می‌کند تا به‌ سرعت، وضعیت آن‌ها را ارزیابی و اقدامات لازم را اولویت‌بندی کنیم.
 
از سال ۲۰۱۴، در آفنبرگ از حسگر سیار هواشناسی در جاده استفاده شد. از آن به بعد، دوازده حسگر روی وسایل نقلیه تی‌بی‌اُ نصب شده است تا بر وضعیت جاده‌ها نظارت کنند. جدیدترین وسیله نقلیه‌ای که در آن از این حسگر استفاده شده، اتوبوس شرکت حمل‌ونقل شهری سوئگ (SWEG) است.
 
لهمان معتقد است که این یک موقعیت برد- برد برای تی‌بی‌اُ و سوئگ است. او فکری را که در پس پروژه پایلوت قرار دارد، این‌گونه تعریف می‌کند: به هر حال، راننده‌ها رانندگی‌شان را می‌کنند. با نظارت بر وضعیت جاده‌ها بدون تلاش اضافه، آن‌ها پایگاه‌ اطلاعاتی ما را تقویت و ما را قادر می‌کنند که با سرعت بیشتر و مؤثرتری کار کنیم. این به نفع همه کسانی است که در جاده عبور و مرور می‌کنند از جمله اتوبوس‌های سوئگ.
تحول نگهداشت جاده‌ها در زمستان: از کنترل جاده با کفِ کفش تا نقشه‌های دیجیتالی
لهمان با یک مثال توضیح می‌دهد که چگونه استفاده از فناوری مدرن حسگر جاده‌ای می‌تواند امنیت عبور و مرور را بهبود بخشد. قبلاً، نظارت بر جاده‌ها معمولاً بر اساس تجربیات کارکنان حفظ و نگهداشت جاده‌ها در زمستان و اغلب بسیار ساده بود. وی می‌گوید: کارکنان پایشان را بیرون ماشین می‌بردند و با کف کفششان میزان لیزبودن جاده را اندازه‌گیری می‌کردند. اکنون، آن‌ها از نقشه‌های دیجیتال شهری استفاده می‌کنند. این نقشه‌ها اطلاعات لحظه‌ای را دریافت می‌کنند که از حسگرهای نصب‌شده در وسایل نقلیه مخابره می‌شوند.
 
ویوموندو (View Mondo) نرم‌افزاری است که در این حسگرها استفاده می‌شود. رافائل لهمان کار با حسگرهای سیار هواشناسی جاده‌ها را این‌گونه خلاصه می‌کند: هم راننده و هم مدیر خدمات زمستانی می‌توانند هر لحظه وضعیت جاده‌ها را ببینند و طی چند دقیقه ارزیابی کنند که آیا اقدام دیگری لازم است یا نه یا فوری‌ترین اقدام در کجا باید انجام شود.
 
وی می افزاید: برای اینکه امکان استفاده از این حسگرها در ساعت چهار صبح کاملاً فراهم شود، یک سیستم چراغ راهنمایی در ویوموندو نصب کرده‌ایم. اگر چراغ راهنمایی در یک ناحیه، قرمز شود، کارکنان ما برای ارائه خدمات، عازم آن محل می‌شوند.
 
آغازی امیدوارکننده
پروژه پایلوت اتوبوس مارویس (MARWIS-Bus) در آفنبرگ با پروژه‌های جدیدی دنبال شده است؛ مثلاً مدیران دِل‌دُت (بخش حمل‌ونقل ایالت دِلاوِر آمریکا)، سال‌ها است که مشتری این حسگرها هستند و امیدوارند که این حسگرها در مینی‌بوس‌ها هم به‌کار گرفته شوند.
 
استیون مارکز، مدیر فروش راه‌حل‌های هواشناسی جاده‌ای شرکت لافت در کشورهای آلمانی‌زبان، می‌گوید: علاقه زیادی به این راه‌حل وجود دارد. هر وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌های شهری است، می‌تواند بدون هیچ زحمت خاصی در تأمین امنیت جاده‌ها مشارکت کند.
رانندگان اتوبوس درباره شغل جدیدشان چه فکر می‌کنند؟
ادلتراد هیملباخ (Edeltraud Himmelsbach) یک راننده اتوبوس است و از حسگرهایی که در اتوبوسش قرار داده شده است، خشنود است. وی می‌گوید: خیلی خوب است. در شبکه جاده‌ای ما، دوسه محل وجود دارد که در زمستان به‌ سرعت لیز می‌شود. با این حسگر، من و همکارانم به خدمات زمستانی کمک می‌کنیم تا جاده‌ها امن‌تر شوند.
همکاری بین جوامع برای امنیت بیشتر در عبور و مرور
قرار است پروژه‌های پایلوت طی پاییز و زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۰ آغاز شوند. رافائل لهمان قصد دارد از حسگر مارویس در اتوبوس‌های بیشتر و همچنین سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.
 
علاوه بر این، لهمان به فکر همکاری با جوامع هم‌جوار است که به داده‌ها دسترسی دارند.
 
وی می‌گوید: دهکده‌های کوچکتر که خودشان حسگر هواشناسی جاده‌ای ندارند ولی بخشی از مناطقی هستند که در آن‌ها عبور و مرور صورت می‌گیرد، از اطلاعات جمع‌آوری‌شده بهره مند می شوند.
 
فناوری هنوز هم باید پیشرفت زیادی کند تا بتواند به تأمین امنیت جاده‌ها در زمستان کمک کند.
 
مارتین مالی از اُتی‌تی هیدرومِت (OTT HydroMet) مواد این حسگر را ساخت. لافت یکی از برندهای قدرتمند اُتی‌تی هیدرومِت برای نظارت حرفه‌ای بر محیط است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.