لبه تکنولوژی

June 12, 2022
19:44 یکشنبه، 22ام خردادماه 1401
کد خبر: 136635

این ربات با پیوند گوش ملخ توانایی شنیدن پیدا کرد

پژوهشگران موفق شدند گوش ملخ را به یک ربات، طوری پیوند بزنند که قادر به دریافت سیگنال و شنیدن باشد. این پیشرفت شگفت‌انگیز و پیشگامانه برای دانشمندان بی ‌سابقه بود و علم روباتیک را به سطح جدیدی رساند.
تیمی از محققان در فلسطین اشغالی موفق شدند یک گوش ملخ را به روباتی پیوند زده و در آزمایش های این روبات مشخص شد امکان شنیدن اصوات برایش مقدور است.
 
در این عملیات، روبات فوق با شنیدن یک بار دست زدن، به جلو حرکت کرده و با دو بار دست زدن و شنیدن صدای برخورد دو کف دست با یکدیگر، به سمت عقب می رود. هدف از این مطالعه نشان دادن تاثیر قطعات بیولوژیکی در سیستم های تکنولوژیکی بود.
 
دکتر بن ام. مائوز، از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درمورد موضوع فوق می گوید: ما حس شنوایی را انتخاب کردیم زیرا می توان آن را به راحتی با فناوری های موجود مقایسه کرد. وظیفه ما این بود که میکروفون الکترونیکی ربات را با گوش حشره مرده جایگزین کرده و از توانایی گوش برای تشخیص سیگنال های الکتریکی از محیط و ارتعاشات هوا استفاده کنیم. در این فناوری با استفاده از یک تراشه مخصوص، ورودی گوش حشره را به روبات می گوید که حرکت کند.
 
اولین گام در طرح فوق، ساخت روباتی بود که بتواند ورودی حسی را از محیط دریافت کند. در مرحله بعد، محققان به دنبال تشریح گوش ملخ و حفظ عملکرد آن برای ادغام با ربات بودند. مرحله آخر شامل تولید سیگنال هایی بود که می توانست توسط ربات دریافت شود تا محققان بدانند آیا ارتعاشات با موفقیت شنیده شده است یا خیر.
 
محققان این پروژه در ابتدا مطالعات گسترده ای در مورد گوش ملخ ها انجام داده و مهارت های جداسازی و مشخص کردن گوش را توسعه دادند.
 
در ادامه روباتی ساخته شده و کدهایی توسعه یافت که روبات را قادر می ‌سازد به سیگنال ‌های شنیداری الکتریکی پاسخ دهد. در پایان نیزیک دستگاه ویژه به نام Ear-on-a-Chip ساخته شد که به گوش اجازه می دهد در طول آزمایش با تامین اکسیژن و غذا زنده نگه مانده و در عین حال سیگنال های الکتریکی از گوش ملخ دریافت و تقویت کند. 
 
دکتر مائوز می‌افزاید: به طور کلی، سیستم‌های بیولوژیکی هم از نظر حساسیت و هم از نظر مصرف انرژی برتری زیادی نسبت به سیستم‌های تکنولوژیکی دارند. این ابتکار محققان دری را به روی یکپارچگی حسی بین ربات ‌ها و حشرات باز می ‌کند  و ممکن است  ما را ازفناوری های دست‌  وپا گیرتر و پرهزینه ‌تر در زمینه رباتیک خلاص کند. باید درک کرد که سیستم های بیولوژیکی در مقایسه با سیستم های الکترونیکی انرژی ناچیزی مصرف می کنند.
 
آنها مینیاتوری هستند و بنابراین بسیار مقرون به صرفه و کارآمد هستند. برای مقایسه، یک لپ تاپ حدود ۱۰۰ وات در ساعت مصرف می کند، در حالی که مغز انسان حدود ۲۰ وات در روز مصرف می کند. طبیعت بسیار پیشرفته تر از ما است، بنابراین ما باید از آن استفاده کنیم. 
 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Sensors منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.